  • 11. Data: 2009-05-31 17:15:13
    Temat: Re: Prad o czestotliwosci 60Hz
    Od: Michal <n...@s...xx>

    On 2009-05-31 18:32:24 +0200, "u" <...@w...yz> said:

    > Użytkownik "Michal" <n...@s...xx> napisał w wiadomości
    >
    > Po kiego czorta Ci taki klamor ?
    > Jakaś nostalgia? Jeśli tak, to Twój wstępny pomysł był dobry. Kup sobie
    > amerykański UPS i autotransformator

    Wlasnie, UPS! Tylko czy jezeli taki UPS ma na tabliczce, ze na wejsciu
    chcialby dostac 60Hz, a my dostarczymy mu 50Hz to bedzie nadal ladnie
    pracowal?

  • 12. Data: 2009-05-31 17:26:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michal napisał:

    > Wlasnie, UPS! Tylko czy jezeli taki UPS ma na tabliczce, ze na
    > wejsciu chcialby dostac 60Hz, a my dostarczymy mu 50Hz to bedzie
    > nadal ladnie pracowal?

    UPSy mają to do siebie (nie wiem jak ameykańskie, ale pewnie też),
    że potrafią pracować nawet jak im się nic nie dostarcza. Z tym że
    nie podejrzewam, by to ich 60Hz miało dokładność zadawalającą przy
    napędzaniu zegarka. No i utrzymywanie w ruchu falownika o mocy ponad
    100W żeby napędzić tym czterowatowy silniczek, to duża przesada.
    Lepiej zmajstrować małą przetwornicę (dwa przeciwsobne tranzystory
    jakieś) napędzaną generatorem stabilizowanym kwarcem.

    --
    Jarek

  • 13. Data: 2009-05-31 17:54:08
    Od: Michal <n...@s...xx>

    On 2009-05-31 19:26:38 +0200, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> said:

    > Lepiej zmajstrować małą przetwornicę (dwa przeciwsobne tranzystory
    > jakieś) napędzaną generatorem stabilizowanym kwarcem.

    Jaki moze byc szacunkowy koszt (komponenty + wykonanie) takiego urzadzenia?

  • 14. Data: 2009-05-31 17:55:39
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    Michal pisze:

    > Jaki moze byc szacunkowy koszt (komponenty + wykonanie) takiego urzadzenia?

    Myślałem, ze jeśli ktoś jest uczuciowo związany z takim zegarkiem to
    koszty nie mają żadnego znaczenia.

    Paweł

  • 15. Data: 2009-05-31 17:58:11
    Od: "u" <...@w...yz>

    > A gdzie w ogole zaczac poszukiwania alternatywnego silnika? Poza tym

    Jak masz w nim gmerać, wyrzuć ten zegar, kup normalny współczesny, wyjdzie
    taniej i lepiej.
    Jak już się chcesz bawić, by używać, to wcześniej już wspomniano: zrób
    generator 60Hz z jakiegoś mikroprocesora i dodaj wzmacniacz tranzystorowy i
    jakąś filtrację.
    Jak chcesz się tylko znajomym pochwalić, to zasil go 50Hz przez pospolity
    autotransformator. Będzie się spóźniał, ale kogo to obchodzi.

  • 16. Data: 2009-05-31 18:04:59
    Od: "u" <...@w...yz>

    > Jaki moze byc szacunkowy koszt (komponenty + wykonanie) takiego
    > urzadzenia?

    Cena składników jest niewielka. Pasjonat ma to w szufladzie.

    Jednak na sprzedaż, koszt to przygotowanie projektu, zmarnowany czas, jakieś
    poprawki, certyfikaty.
    Dla jednostkowej zabawki zrobią się z tego tysiące.

  • 17. Data: 2009-05-31 19:43:29
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@T...MUCH.SPAM.com>

    Michal pisze:
> [...]
    > zadanych parametrach. Mozna taki efekt uzyskac przez dwa urzadzenia:
    > jedno ktore pozwala nam podlaczyc pod gniazdko zapalniczke samochodowa,
    > drugie ktore podlacza sie do gniazda zapalniczki a na wyjsciu jest prad
    > zmienny. Wystarczy to drugie urzadzenie kupic w USA i powinno sie
    > udac... Niestety czestotliwosc 60Hz musi byc dosc dokladna, poniewaz
    > zamierzam podlaczyc pod nia zegar odmierzajacy czas za pomoca silnika na
    > prad zmienny (zegar oczywiscie amerykanski). I tu pojawia sie moja
    > obawa, ze takie urzadzenie "Made in China" moze nie sprostac wymaganiom.

    Jeśli to ma być w stylu lat 70., to może zbuduj przetwornicę wirującą?
    Silnik synchroniczny na 50Hz napędza synchroniczną prądnicę na 60Hz.
    Dowcip tylko polega w znalezieniu takowych obracających się z tą samą
    prędkością obrotową, co praktycznie wymaga 5 biegunów dla 50Hz, 6
    biegunów dla 60Hz. Albo zastosowanie przekładni zębatej 3000 obr./min ->
    3600 obr./min.

    Natomiast, jeśli to ma być elektronicznie i ma być dokładnie, to
    potrzebujesz dokładnego źródła częstotliwości. Generator kwarcowy i tak
    musiałbyś zestroić, więc przemyśl zastosowanie nośnej programu I PR (225
    kHz, podzielnik 3750) - miałbyś dokładność zegara atomowego. Reszta
    układu to duperele, bo silniczek synchroniczny nie obrazi się, jak
    zamiast sinusoidy podasz mu prostokąt ("aproksymowaną sinusoidę").

  • 18. Data: 2009-05-31 19:52:46
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 31 May 2009 19:55:39 +0200, Paweł wrote:

    >Myślałem, ze jeśli ktoś jest uczuciowo związany z takim zegarkiem to
    >koszty nie mają żadnego znaczenia.

    I uczucia maja swoja cene :-)

    J.

  • 19. Data: 2009-05-31 20:38:53
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Wójtowicz napisał:

    > Jeśli to ma być w stylu lat 70., to może zbuduj przetwornicę wirującą?
    > Silnik synchroniczny na 50Hz napędza synchroniczną prądnicę na 60Hz.

    Bez przesady, to rozwiązanie jest raczej w stylu lat '50.

> [...]
    > i tak musiałbyś zestroić, więc przemyśl zastosowanie nośnej programu
    > I PR (225 kHz, podzielnik 3750) - miałbyś dokładność zegara atomowego.

    Pod warunkiem, że nie będzie przerw w nadawaniu (lub odbiorze).

    > Reszta układu to duperele, bo silniczek synchroniczny nie obrazi się,
    > jak zamiast sinusoidy podasz mu prostokąt ("aproksymowaną sinusoidę").

    I to jest najważniejsza (choć nie nowa) informacja. Taki silniczek
    można zasilić byle czym. To znaczy na przykład transformatorkiem
    od niewielkiego zasilacza podłączonym odwrotnie do wyjścia scalonego
    wzmacniacza audio. Są też scalone generatory 60Hz wykorzystujące
    jakieś kwarce od amerykańskich telewizorów (NTSC).

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2009-06-01 06:58:58
    Od: <k...@w...pl>

    Użytkownik "Michal" <n...@s...xx> napisał w wiadomości

    > Jaki moze byc szacunkowy koszt (komponenty + wykonanie) takiego
    > urzadzenia?

    Miesiąc czy 2 miesiące temu w nowy elektronik był opisany UPS a wcześniej
    jeszcze falownik 0,5kW. W skrócie polegało to na schemacie podobnym jak
    steruje się silnik (ten z czterema tranzystorami). W tym przypadku sygnał
    prostokątny podawany na taki układ. Zastosowane były tranzystory IGBT i
    odpowiednio dobrane elementy aby uzyskać sygnał sinusoidalny. Myślę że to
    było by dobre dla ciebie.