    Date: Thu, 23 May 2013 07:37:49 +0200
    From: Janko Muzykant <j...@w...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Problem z kontrolą zakresu tonalnego

    W dniu 2013-05-22 22:51, Marek pisze:
    > A czemu tak? Ja staram się dokładnie odwrotnie postępować czyli
    > konwertuję RAWy z domyślnymi ustawieniami ACR (nazwijmy to konwersją
    > "liniową") to postaci 16-bitowej. Potem składam otrzymane obrazy do
    > postaci 32-bitowej (float - czyli powstaje HDR) a dopiero potem
    > konwertuję nieliniowo do 16 czy 8 bitów. Na tym etapie mam pewien kłopot
    > - o czym wspominałem i co niżej rozwinę.

    A, bo jak się robi HDRy, to się robi inaczej niż tak, jak napisałem
    wcześniej. Po pierwsze jednak, po co Ci HDR do takiego zdjęcia jak na
    początku? Spokojnie większość sprzętu zdejmie to jednym podejściem.
    Ale po drugie...

    > I tu jest ten problem - przechodzimy do sedna. Mój problem bardziej
    > dotyczy posługiwania się narzędziami niż samej teorii HDRów. Zakała
    > rozwoju jaką jest marketing, zablokował masową produkcję monitorów HDR
    > więc cholernie kiepsko pracuje się na zwykłych IPSach czy co tam się ma.
    > To również wpływa na sposób pracy. Obraz jaki zaprezentowałem był
    > przetwarzany jako HDR trochę "na pałę". Polegało to mniej więcej na tym,
    > że bardziej sobie wyobrażałem co otrzymam po konwersji niż widziałem to
    > na ekranie.

    Ale masz właśnie patrzyć, a nie wyobrażać sobie :)
    Od lat różne, także profi zlecenia robię na byle jakim monitorze,
    ustawionym na oko (a ściślej na to:
    http://as.elte-s.com/patrz/kalibrator.htm ) i nie ma problemu. Konwersję
    należy wykonać podczas przejścia 32>16, masz tam bogate narzędzia. Potem
    trzeba tylko doszlifować nieliniowość takiego zdjęcia jak każdego
    ''normalnego''.

> [...]
    > obszary: powyżej i poniżej linii brzegowej morza. Poradziłem sobie jak
    > góral wiążący buta dżdżownicą. Wydaje mi się, że to nie do końca
    > właściwa droga. Mianowicie najpierw całość skonwertowałem do postaci 16
    > bitowej (nieliniowo). Histogram pokazujący to co uzyskam nie wykazał, że
    > niebo zostanie prześwietlone a wręcz, że będę miał spory zapas dynamiki
    > (na oko 30%). Po konwersji najjaśniejszy obszar nieba wypadł ni z
    > gruszki ni z pietruszki na poziomie 100%. Mało tego... musiałem
    > wizualnie ocenić gdzie są te obszary gdyż w Szopie chyba nie ma opcji,

    Cofnij się i zrób konwersję raz jeszcze, żeby mieć zapas. W szopie jest
    etap zbierania części składowych hdra i tam suwaczek można postawić z
    prawej strony, a nawet oszukać trochę system podając zaniżone wartości ev.

    Takie zdjęcia czasem lepiej składać ręcznie z dwóch składowych: nieba i
    ziemi. Osobno obrabiasz oba i potem łączysz warstwami. Ujęcia z oknami
    wyglądają tak lepiej niż z HDRa.

    --
    pozdrawia Adam
    /na ścianach powiesiłem mazy, zdjęcia to ja mam za oknem.../