  • 11. Data: 2011-11-29 22:20:19
    Temat: Re: Programator do AVRów
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-11-28 23:05, Pawel wrote:
    > [ciach]

    Prywatnie polecam to:

    http://tinyurl.com/6rt3n3l

    Tanie i działa. Na razie miałem 3 sztuki od tego sprzedawcy i wszystkie
    ok. Działa na Win/Lin, działa pod avr-dude. Ogólnie nie ma problemu,
    zrobione wystarczająco solidnie.

  • 12. Data: 2011-11-29 22:29:45
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

> [...]
    >
    > Tanie i działa. Na razie miałem 3 sztuki od tego sprzedawcy i wszystkie
    > ok. Działa na Win/Lin, działa pod avr-dude. Ogólnie nie ma problemu,

    Calkiem ciekawy. Z tego co widze, to on takze obsluguje AVRISP. Czy mi
    sie wydaje, czy ten standard AVRISP jest bardziej popularny? A moze on
    jest lepszy od tego STK500?
    Czym wlasciwie roznia sie te dwa standardy?

  • 13. Data: 2011-11-29 23:22:58
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm> napisał(a):
    > Calkiem ciekawy.

    To jest ten USBasp, o którym wspominałem, tylko tutaj w wersji SMD.

> [...]
    > STK500?
    > Czym wlasciwie roznia sie te dwa standardy?

    ISP to in-system programming, czyli że podłączasz programator do docelowego
    urządzenia, w którym siedzi procek, który chcesz zaprogramować. Każdy AVR
    możesz w ten sposób zaprogramować. Wykorzystywany jest do tego standard SPI
    (zbieżność literek przypadkowa). Na tej stronce z Allegro masz rysunek
    złącza ISP i widać w nim sygnały SPI (MISO/MOSI/SCK). Natomiast STK500 to
    zestaw uruchomieniowy od Atmela
    (http://www.atmel.com/dyn/products/tools_card.asp?to
    ol_id=2735) zawierający
    programator. Zwykle mianem STK500 określa się różne programatory zgodne z
    tym z tego zestawu. Tak więc ISP i STK500 do dwie różne rzeczy, jedno to
    standard programowania a drugie to urządzenie, w sumie w pewnym sensie
    standard programatorów.
    Każdy programator do AVRów obsługuje ISP. Więc jeśli porównujesz to patrz,
    czy Twoje narzędzia programistyczne (np. AVR Studio) obsługują dany
    programator i jakie ma funkcje dodatkowe. Taką przydatną funkcją jest
    wspomiany w tym wątku port szeregowy na USB. On w przeciwieństwie do tych
    przejściówek RS232-USB, które możesz kupić w sklepie nie ma napięć w
    standardzie RS232 tylko TTL (5V) lub 3,3V, czyli takie, jakie są
    wykorzystywane zwykle w układach mikroprocesorowych (mogą być też inne, ale
    AVR zwykle są używane przy takich). Nie są też zanegowane jak w RS232, gdzie
    jedynka to napięcie ujemne. Taki port szeregowy świetne się sprawdza np.
    przy debugowaniu. USBasp tego nie ma, piszą, że jest w planach. Dlatego ja
    sobie taki port szeregowy zrobiłem jako oddzielne urządzenie.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 14. Data: 2011-11-29 23:50:17
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm> napisał(a):
    > Pytam sie pod katem poczakujacego uzytkownika (na poczatek pewnie bede
    > uzywal tylko funkcji: programator AVR i moze funkcji: przejsciowka
    > USB-RS-232) i mozliwosci uzywania tego w przyszlosci. Czy ten standard
    > STK500 jest jakis przyszlosciowy w porownaniu do tego "avrisp-mkII". Zeby
    > nie okazalo sie, ze producenci wycofuja sie z uzywania go na rzecz
    > jakiegos innego standardu.

    Niektóre programatory stają się popularne, są szeroko wykorzystywane i
    powstają różne ich klony. Producenci narzędzi programistycznych dodają w
    swoich programach obsługę tych programatorów. Dzięki temu użytkownik ma
    bardzo łatwo, jednym klawiszem kompiluje program a innym wrzuca skompilowany
    program na procka. Z czasem jakiś programator może wyjść z użycia i można
    się spodziewać, że kolejne wersje środowisk programistycznych przestaną go
    wspierać. Kiedyś bardzo popularny był STK200, bo był strasznie prosty i
    tani. Działał jednak na porcie równoległym, a teraz trudno znaleźć komputer
    z takim portem. Zostały więc programatory na USB. Nadal jednak nie stanowi
    problemu ściągnięcie z Internetu programu, który go wspiera i pozwala z
    niego korzystać. Sam mam jeszcze STK200 i korzystam z niego do dziś na
    stacjonarce. A do laptopa kupiłem USBasp. Do pisania programów używam AVR
    Studio, które nie obsługuje żadnego z tych programatorów. Dlatego posiłkuję
    się zewnętrznymi programami, ISP Programmer do STK200 i AVRDUDE do USBasp.
    Jak chcesz mieć wygodnie, to kup taki programator, jaki obsługuje Twoje
    środowisko. Niektóre umożliwiają z resztą uruchamianie zewnętrznych
    programów do programowania, więc możesz np. podpiąć AVRDUDE, który obsługuje
    praktycznie wszystko. Nie musisz więc się bardzo zastanawiać, który
    programator jest przyszłościowy. W ogóle tym wątku był link do programatora,
    w którym możesz podmienić firmware, żeby zaczął być widziany jako inny
    programator. Poza tym, w przyszłości, i to pewnie niedalekiej, zaczniesz
    poznawać też inne rodziny mikrokontrolerów. Nie ma więc sensu zastanawiać
    się, co będzie za 10 lat, szczególnie jak programator kosztuje w okolicach
    50 zł.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 15. Data: 2011-11-30 07:48:53
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Tue, 29 Nov 2011 22:10:25 +0100,
    Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm> screamed:

  • 16. Data: 2011-11-30 11:46:56
    Od: bobofrut <r...@g...com>

    Gorąco polecam AVR Dragon:

    http://pl.mouser.com/ProductDetail/Atmel/ATAVRDRAGON
    /?qs=sGAEpiMZZMvsw8vHdI9Fuhw8vnnHX9xq

    Nie jest drogi, jak go kupiłem to obsługiwał tylko SPI, High Voltage
    Serial Programming (bardzo przydatne gdy zablokujesz sobie procka),
    Parallel Programing i JTAG a teraz obsługuje PDI i nanoTrace,
    wystarczy uaktualnić frimware, urządzęnie jest obsługiwane także przez
    AVRDude, teoretycznie potrafi zaprogramować całą rodzinę
    mikrokontrolerów firmy ATMEL (od 8 bitowych na 32 bitowych UC3
    kończąc).

    Tak czy siak, jak jesteś "początkujący" to kup sobie gotowy, sprawny
    programator, nie buduj własnego bo sie nabawisz tylko nerwicy i
    rozwolnienia.

  • 17. Data: 2011-11-30 12:41:30
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

    W dniu 2011-11-30 12:46, bobofrut pisze:
> [...]
    > AVRDude, teoretycznie potrafi zaprogramować całą rodzinę
    > mikrokontrolerów firmy ATMEL (od 8 bitowych na 32 bitowych UC3

    Tylko, nie wiedzieć dlaczego, nie chce programować starych MEGA8 :-(

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 18. Data: 2011-11-30 17:49:25
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

    Niezupełnie obok tematu: czy coś się zmieniło w kwestii TPI? To znaczy,
    czy istnieje lowendowe cenowo narzędzie obsługujące ten protokół?

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 19. Data: 2011-11-30 22:46:05
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

> [...]
    > przypadkowa). Na tej stronce z Allegro masz rysunek złącza ISP i widać w
    > nim sygnały SPI (MISO/MOSI/SCK). Natomiast STK500 to zestaw
    Troche za duzo tych skrotow, standardow, urzadzen. Powoli sie juz gubie
    w tym.

> [...]
    > patrz, czy Twoje narzędzia programistyczne (np. AVR Studio) obsługują
    > dany programator i jakie ma funkcje dodatkowe. Taką przydatną funkcją
    A jakie te funkcje dodatkowe moga sie przydac, zwlaszcza na poczatku?
    Ztego co wyczytalem, to to STK500 nie umozliwia debugowania w urzadzeniu
    (natomiast ten programator podany przeze mnie "zgodny z AVRISP mkII",
    umozliwia a funkcjonalnosc), a wydaje mi sie, ze jest to dosc przydatna
    funkcjonalnosc.

> [...]
    > w RS232, gdzie jedynka to napięcie ujemne. Taki port szeregowy świetne
    > się sprawdza np. przy debugowaniu. USBasp tego nie ma, piszą, że jest w
    Czy to znaczy, ze mozna jednak debugowac program w urzadzeniu przy
    uzyciu tego portu szeregowego?

    A skoro to jest przejsciowka RS-USB, to czy by to znaczylo, ze moglbym
    np uzyc tego toola do podlaczenia sie np do jakiegos routera
    zarzadzalnego? czy to jednak jest jakas inna przejsciowka?

    > planach. Dlatego ja sobie taki port szeregowy zrobiłem jako oddzielne
    > urządzenie.

    Niestety, ale ja musze na obecna chwile polegac na produktach zrobionyxh
    przez innych. Niestety, ale moja obecna wiedza z elektroniki nie pozwala
    mi na takie eksperymenty.

  • 20. Data: 2011-11-30 23:02:59
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    > Tak czy siak, jak jesteś "początkujący" to kup sobie gotowy, sprawny
    > programator, nie buduj własnego bo sie nabawisz tylko nerwicy i
    > rozwolnienia.
    Taki mam zamiar i dlatego tak sie wypytuje, zebym wybral cos sensownego,
    co mi bedzie sluzyc mozliwie bezproblemowo.

    Na poczatek to chce tylko moc zaprogramowac mikrokontroler i tyle, choc
    znajac zycie, na tym sie skonczy, bo nie wiem, czy inne funkcjonalnosci
    sa czesto uzywane.

    Co wlasciwie z tych dodatkow moze sie przydac w praktyce?
    Debugowanie w urzadzeniu
    programowanie ISP

    praca pod Win i Linuksem
    Bezproblemowa praca przez USB
    Bezproblemowa wspolpraca z AVRStudio i AVRDUDE

    Mysle, ze gdyby programator spelnial te 5 punktow, to xhyba by zadowolil
    wiekszosc uzytkowikow.

    Czy cos jest jeszcze wazne przy kupnie takiego programatora? chyba nie,
    choc moge sie mylic.