  • 1. Data: 2011-01-21 08:52:04
    Temat: Prośba o dobranie transoptora
    Od: "Robbo" <y...@m...com>

    Witam,

    Potrzebuję zrealizować taki oto układ...
    Jest sygnał wejściowy w postaci sinusoidy
    o zmiennej częstotliwości oraz o zmiennej amplitudzie.
    Napięcie wahać się może od 1-2V do kilkuset V.
    Częstotliwość, którą chcę mierzyć będzie od ok. 1-2Hz do ok. 150Hz.
    Chciałbym zrobić z tej sinusoidy prostokąt i wprowadzić
    go na mikrokontroler ATmega128, w celu pomiaru częstotliwości
    pierwotnej sinusoidy i dalszej obróbki uzyskanej informacji.
    Jest pomysł, aby ograniczyć prąd rezystorami,
    a następnie wprowadzić sygnał na transoptor, który
    zapewni separację galwaniczną oraz zrobi z sinusoidy prostokąt.
    Problem polega na tym, aby prąd wejściowy diod transoptora
    był jak najniższy, aby układ zbytnio się nie grzał.
    Byłbym wdzięczny za zaproponowanie jakiegoś transoptora,
    gdyż niestety nie mogę nic odpowiedniego znaleźć.

    Być może ktoś z Was zaproponowałby jakieś inne rozwiązanie?
    W konkurencyjnym rozwiązaniu, które widziałem, zastosowano dławik,
    którego ja chciałbym uniknąć (choćby ze względu na gabaryty).

    Z góry dziękuję za pomoc.

    Robbo

  • 2. Data: 2011-01-21 09:53:41
    Temat: Re: Prośba o dobranie transoptora
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witaj Robbo!

    W dniu 21 stycznia 2011 (piątek) o godzinie 10:51:54 napisano:

    > Być może ktoś z Was zaproponowałby jakieś inne rozwiązanie?

    Nie tak dawno problem był poruszany na grupie.
    Może źródło prądowe 1mA które pracuje do kilkuset V i transoptor z
    Darlingtonem na wyjściu. Moc strat maksymalnie rzędu 1W.

    --
    Pozdrawiam,
    Adam.

  • 3. Data: 2011-01-21 10:27:56
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Potrzebuję zrealizować taki oto układ...
    > Jest sygnał wejściowy w postaci sinusoidy
    > o zmiennej częstotliwości oraz o zmiennej amplitudzie.
    > Napięcie wahać się może od 1-2V do kilkuset V.

    Więc mniej niż napięcie zasilania procka?

    > Częstotliwość, którą chcę mierzyć będzie od ok. 1-2Hz do ok. 150Hz.
    > Chciałbym zrobić z tej sinusoidy prostokąt i wprowadzić

    Prostokąt +U/-U??

    > go na mikrokontroler ATmega128,

    I Atmega to łyknie?

    > w celu pomiaru częstotliwości

    Zainteresuj się układem: detektor przejścia przez zero.

    > Problem polega na tym, aby prąd wejściowy diod transoptora
    > był jak najniższy, aby układ zbytnio się nie grzał.
    > Byłbym wdzięczny za zaproponowanie jakiegoś transoptora,
    > gdyż niestety nie mogę nic odpowiedniego znaleźć.

    Nie znajdziesz transoptora, który działa przy 1-2V.
    A jak jeszcze do set woltów to od tego minimum odejmij z 1V
    Czy napewno potrzebna Ci separacja galwaniczna?
    Przy takich załozeniach potrzebny będzie transformator.

    --
    Desoft

  • 4. Data: 2011-01-21 12:20:31
    Od: "gri" <s...@a...er>

    Użytkownik "Robbo" <y...@m...com> napisał w wiadomości
    > Być może ktoś z Was zaproponowałby jakieś inne rozwiązanie?

    Izolacja galwaniczna musi być ?
    Jak nie, to tranzystor i oporniki.
    Jak musi być izolacja to masz problem, nie wiem jak to zrobić wielkości
    5x5x5 mm.
    Jak może być większy, to najmniejszy transformator i komparator i oporniki.

  • 5. Data: 2011-01-21 12:26:02
    Od: "gri" <s...@a...er>

    Użytkownik "Robbo" <y...@m...com> napisał w wiadomości

    Osobny zasilacz (może być miniaturowa przetwornica izolowana), zasili
    komparator i oporniki.
    Na wyjściu komparatora dasz transoptor.

  • 6. Data: 2011-01-21 12:37:47
    Od: "Robbo" <y...@m...com>

    > Może źródło prądowe 1mA które pracuje do kilkuset V i transoptor z
    > Darlingtonem na wyjściu. Moc strat maksymalnie rzędu 1W.

    Tak właśnie zrobimy. Dzięki!

  • 7. Data: 2011-01-21 12:46:38
    Od: "gri" <s...@a...er>

    > Tak właśnie zrobimy. Dzięki!

    Zapomnij, ze to będzie działać poniżej 5V

  • 8. Data: 2011-01-21 19:58:21
    Od: "Robbo" <y...@m...com>

    > Zapomnij, ze to będzie działać poniżej 5V

    Problem zauważony. Pracujemy nad rozwiązaniem.

    R.