eGospodarka.plGrupypl.comp.programmingPrzeniesienie praw autorskich i pelna dokumentacja systemu › Re: Przeniesienie praw autorskich i pelna dokumentacja systemu
    From: Przemek O <p...@o...eu>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Przeniesienie praw autorskich i pelna dokumentacja systemu
    Date: Tue, 22 May 2012 19:14:26 +0200

    W dniu 2012-05-22 14:02, MK pisze:
    > Jestem na etapie pisania specyfikacji na zakup systemu ERP z elektronicznym
    > obiegiem dokumentow. Zgodnie z rekomendacja UZP "Udzielanie zamowien
    > publicznych za systemy informatyczne rekomendacje" z 2009r. chcialem w
    > przedmiocie zamowienia dopisac punkt:
    > - przeniesienie w calosci autorskich praw majatkowych Systemu na
    > Zamawiajacego;
    > tak aby zabezpieczyc sie na przyszlosc i miec mozliwosc rozwoju systemu
    > przez innego wykonawce wybranego na drodze konkurencyjnej, a nie byc
    > uzaleznionym od jednej firmy.

    Z tym będzie bardzo ciężko. Dlaczego? Ano bo po pierwsze będzie
    kosztować to fortunę (takie przekazanie całości praw, odbiera autorowi
    możliwość zarobku na tym produkcie), po drugie, ta się tak przekazać kod
    (zgodnie z umowami) że takiej aplikacji i tak nie da się skompilować.
    Powodowane to jest używaniem komercyjnych bibliotek firm trzecich lub
    niezależnych własnych bibliotek. O ile te pierwsze można wykupić za cenę
    producenta, to tych drugich można nie kupić wcale, albo za takie
    pieniądze, że nie będzie się to Wam opłacać.
    I trzecia sprawa, co przerabiałem już kilkakrotnie pracując na etacie.
    Kupując taki kod (za ogromne pieniądze) nie mamy pewności, że ktokolwiek
    będzie go w stanie dalej rozwijać. Czasami taniej jest jednak zapłacić
    autorowi za rozwój niż kombinować z udawanymi oszczędnościami.

    > Dodatkowo chce wymagac przekazania pelnej
    > dokumentacji technicznej systemu w tym opis interfejsow komunikacyjnych
    > pomiedzy modulami, formaty danych do wymiany, opis struktur baz danych, a
    > nawet kody zrodlowe. Czy zgodnie z ta rekomendacja obecnie jest to utopia
    > czy tez mozna czegos takiego wymagac za rozsadna cene ?

    Wymagać można, ale nie za rozsądną cenę.

    > Chodzi mi o to aby
    > miec jak najwieksze mozliwosci parametryzowania i konfigurowania systemu, a
    > nie tylko otrzymac sam np. generator wydrukow. Chcialem jak najlepiej
    > zabezpieczyc sie na przyszlosc aby po otrzymaniu materialow, przeszkoleniu
    > samemu modyfikowac proste elementy systemu np. dodawanie pol na formatkach,
    > zmiana formatu wyswietlania w gridach, itp.

    Ale do tego nie trzeba przecież zakupywać kodów źródłowych. Poważne
    systemy ERM/MPR są właśnie na tej zasadzie konfigurowane. Jest core na
    którym to się wszystko mieli i tona konfiguracji zgodnie z którą to
    działa. Jeśli masz inny produkt, to znajdź taki który będzie to
    umożliwiał. Wyjdzie taniej niż kupienie kodu,a masz pewność ze po
    przeszkoleniu samemu będziesz mógł modyfikować funkcjonalność takiego
    oprogramowania.

    pozdrawiam,
    Przemek O.