    From: mescalero <m...@v...pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Regulacja wentylatora w zasilaczu
    Date: Fri, 16 Jan 2009 19:02:48 +0100

    qwerty wrote:
    > Witam. Czy ktoś czy wentylatory regulują obroty poprzez TC (regulację
    > temperatury wbudowany w wentylator), czy zasilacz reguluje napięcie
    > wentylatorów?

    Z reguły układ TC mieści się na oddzielnej / zintegrowanej płytce PCB,
    do której z kolei podłączony jest dwużyłowym kabelkiem wentylator
    (regulacja RPM napięciem). OEM'owe wentylatorki wbudowane w PSU to
    najczęściej nieskomplikowane konstrukcje. Nie posiadają nawet
    wyprowadzenia sygnału dla pomiaru prędkości obrotowej ("trzeci
    kabelek"), nie wspominając o termistorze.

    > Dziś trafił w moje ręce Noctua NF-R8 i nie wiem, czy mam
    > bezpośrednio podłączać, czy dodać szeregowo rezystor (muszę obalić mit,
    > że Noctua jest cichym wentylatorem - na 12V wyraźnie go słychać).

    Na początek wystarczy bezpośrednio, uzyskasz wtedy zapewne identyczne
    prędkości obrotowe jak na fabrycznym wentylatorze (o ile był to
    standardowy sprzęt, bez wewnętrznego TC).

    Jeśli potrzebna okaże się dodatkowa redukcja obrotów to lepiej
    zastosować diody Zenera zamiast oporników. Dioda po uszkodzeniu nie
    spowoduje zatrzymania podpiętego chłodzenia.