  • 1. Data: 2009-01-13 16:22:15
    Temat: Regulacja wentylatora w zasilaczu
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Witam. Czy ktoś czy wentylatory regulują obroty poprzez TC (regulację
    temperatury wbudowany w wentylator), czy zasilacz reguluje napięcie
    wentylatorów? Dziś trafił w moje ręce Noctua NF-R8 i nie wiem, czy mam
    bezpośrednio podłączać, czy dodać szeregowo rezystor (muszę obalić mit, że
    Noctua jest cichym wentylatorem - na 12V wyraźnie go słychać).

  • 2. Data: 2009-01-13 19:49:29
    Temat: Re: Regulacja wentylatora w zasilaczu
    Od: "Feromon" <f...@w...pl>

> [...]
    > bezpośrednio podłączać, czy dodać szeregowo rezystor (muszę obalić mit, że
    > Noctua jest cichym wentylatorem - na 12V wyraźnie go słychać).

    Noctua podpięty pod płytę główną _może_ być inteligentnie sterowany przez
    płytę główną.
    Po odpowiednim ustawieniu w BIOSie.
    Jwśli Noctuę wmontowałeś w zasilacz - to szklana kula zna odpowiedź....

    Feromon

  • 3. Data: 2009-01-13 21:02:19
    Od: "gargamel" <s...@d...eu>

    Użytkownik "qwerty" napisał:
> [...]
    > bezpośrednio podłączać, czy dodać szeregowo rezystor (muszę obalić mit, że
    > Noctua jest cichym wentylatorem - na 12V wyraźnie go słychać).

    jak w kompie zostawisz otwartą obudowę to wentylatorek w zasilaczu nie
    będzie potrzebny i możesz nawet wymontować, ale nbadal będzie szumiał
    wiatrak na procku:O(

  • 4. Data: 2009-01-13 21:34:51
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 13.01.2009 17:22, qwerty pisze:
> [...]
    > bezpośrednio podłączać, czy dodać szeregowo rezystor (muszę obalić mit,
    > że Noctua jest cichym wentylatorem - na 12V wyraźnie go słychać).

    Spokojnie...

    Są trzy rodzaje wentylatorów:

    1) Z wbudowaną regulacją obrotów i termistorem.

    2) Bez wbudowanej regulacji, ale z opcją sterowania PWM.

    3) Bez wbudowanej regulacji, sterowalne tylko napięciem.

    Zasilacze z zasady *nie* sterują wentylatorem. Owszem, lepsze
    modele mają regulację. Zazwyczaj jednak, jeżeli nic nie wska-
    zuje na to, że zasilacz cokolwiek reguluje (trzeba sprawdzić
    w instrukcji albo empirycznie), trzeba albo kupować wentyla-
    tor z wbudowaną regulacją, albo podłączać go do płyty głównej
    (która może go monitorować i sterować nim), albo samodzielnie
    regulować jego obroty (zazwyczaj stale spowalniać -- ale to
    może być niebezpieczne dla niektórych zasilaczy).

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 5. Data: 2009-01-14 09:43:31
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Radosław Sokół" <r...@m...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > 2) Bez wbudowanej regulacji, ale z opcją sterowania PWM.
    >
    > 3) Bez wbudowanej regulacji, sterowalne tylko napięciem.

    2 wariant w moim przypadku z definicji odpada, gdyż w zasilaczu jest 2pin.

> [...]
    > regulować jego obroty (zazwyczaj stale spowalniać -- ale to
    > może być niebezpieczne dla niektórych zasilaczy).

    Akurat Noctua na 7V mocniej dmucha, niż ten w zasilaczu TC.

  • 6. Data: 2009-01-14 09:49:06
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 14.01.2009 10:43, qwerty pisze:
    > Akurat Noctua na 7V mocniej dmucha, niż ten w zasilaczu TC.

    No to na stałe obniż napięcie zasilania wentylatora albo
    jakimś gotowym sterownikiem, albo choćby rezystorami.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 7. Data: 2009-01-14 20:11:48
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "gargamel" <s...@d...eu> napisał w wiadomości
    > jak w kompie zostawisz otwartą obudowę to wentylatorek w zasilaczu nie będzie
    > potrzebny i możesz nawet wymontować, ale nbadal będzie szumiał wiatrak na
    > procku:O(

    Mam wodne.

  • 8. Data: 2009-01-16 18:02:48
    Od: mescalero <m...@v...pl>

    qwerty wrote:
    > Witam. Czy ktoś czy wentylatory regulują obroty poprzez TC (regulację
    > temperatury wbudowany w wentylator), czy zasilacz reguluje napięcie
    > wentylatorów?

    Z reguły układ TC mieści się na oddzielnej / zintegrowanej płytce PCB,
    do której z kolei podłączony jest dwużyłowym kabelkiem wentylator
    (regulacja RPM napięciem). OEM'owe wentylatorki wbudowane w PSU to
    najczęściej nieskomplikowane konstrukcje. Nie posiadają nawet
    wyprowadzenia sygnału dla pomiaru prędkości obrotowej ("trzeci
    kabelek"), nie wspominając o termistorze.

    > Dziś trafił w moje ręce Noctua NF-R8 i nie wiem, czy mam
    > bezpośrednio podłączać, czy dodać szeregowo rezystor (muszę obalić mit,
    > że Noctua jest cichym wentylatorem - na 12V wyraźnie go słychać).

    Na początek wystarczy bezpośrednio, uzyskasz wtedy zapewne identyczne
    prędkości obrotowe jak na fabrycznym wentylatorze (o ile był to
    standardowy sprzęt, bez wewnętrznego TC).

    Jeśli potrzebna okaże się dodatkowa redukcja obrotów to lepiej
    zastosować diody Zenera zamiast oporników. Dioda po uszkodzeniu nie
    spowoduje zatrzymania podpiętego chłodzenia.