-
Data: 2012-03-27 03:31:05
Temat: Re: Silnik krokowy i mikrostep - Trochę teorii
Od: Michoo <m...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]On 23.03.2012 14:39, Michoo wrote:
> On 23.03.2012 14:28, 4CX250 wrote:
>> Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości
>> news:jkhrq2$ea8$1@mx1.internetia.pl...
>>> On 23.03.2012 08:38, 4CX250 wrote:
>>>> Wczoraj wieczorem miałem pierwszą randkę z tym sterownikiem. Kilka
>>>> spostrzeżeń.
>>>> Na najmniejszych obrotach oś silnika trudno jest zatrzymać ręką (silnik
>>>> 11,2V 0,44A),
>>> Dość wysokie napięcie pracy - zasilasz z odpowiednio większego?
>>
>> Kontroler wymaga minimum 15V dla poprawnej pracy. Dałem mu więc minimum
>> czyli te 15V.
>> Rezystory ograniczające dobrałem tak aby prąd Itrip max wynosił 0,44A
>> czyli tak jak chce tego silnik.
> To i dlatego silnik ma niski moment przy większych obrotach.
>
> Daj napięcie w okolicy 30-40V i zobaczysz magię momentu (obrotowego) ;)
>
Trochę rozbudowując:
silniki krokowe mają oznaczenia U/I co oznacza, że przy zasilaniu stałym
napięciem U popłynie nominalny prąd I a silnik uzyska nominalny moment
trzymający wg dokumentacji.
W ruchu musimy uwzględnić indukcyjność uzwojenia co sprawia, że
przestajemy mieć do czynienia z prądem stałym. Przy stałym napięciu
zasilania równym U okazuje się, że po uwzględnieniu wyindukowanej w
silniku SEM napięcie na nim jest znacznie mniejsze a co za tym idzie
prąd również, więc spada moment.
Można sobie z tym zjawiskiem poradzić przez zasilanie silnika napięciem
wyższym niż nominalne, ale powoduje to problemy przy postoju silnika -
duże grzanie i afaik "opóźnienia" przy ruszaniu.
Tu wchodzą do gry sterowniki PWM, które robią z uzwojenia silnika
stabilizator step-down działający w trybie prądowym. W spoczynku
sterownik zapewnia nastawione I a więc i związane z nim nominalne U,
natomiast gdy prędkość rośnie (8 obrotów na sekundę to np 1600 kroków/s)
w celu utrzymania stałego I musi podnieść U. Wymaga więc dla wyższych
prędkości zauważalnie wyższego napięcia zasilania niż napięcie nominalne
silnika (nie jest niczym dziwnym silnik 3V/0.8A zasilany z 20V).
--
Pozdrawiam
Michoo
Następne wpisy z tego wątku
- 27.03.12 09:14 4CX250
Najnowsze wątki z tej grupy
- Dlaczego w Polsce sie nic nie udaje, na przykładzie niebieskiego lasera a teraz perskowitów
- Wykrywanie przerwy w długim przewodzie zakopanym w ziemi.
- Czemu news.chmurka.nwt jest taki wolny?
- Peltier
- A jednak nie kondensatory
- Re: A jednak nie kondensatory
- odzysk z panela PV
- tuner i silnik od rolety
- Przednia lampka rowerowa Basta / AXA pod dynamo w piaście
- Boję siię capa...
- Efekt gitarowy koda kd-30 trash metal
- Re: Efekt gitarowy koda kd-30 trash metal
- Wykrywanie przerwy w długim przewodzie zakopanym w ziemi.
- PT500
- supercap
Najnowsze wątki
- 2024-06-10 wyobrazcie sobie ze
- 2024-06-10 malowanie samochodu
- 2024-06-10 News from Poland
- 2024-06-10 Czy na pewno będą CŁA na chińskie samochody?
- 2024-06-09 Dlaczego w Polsce sie nic nie udaje, na przykładzie niebieskiego lasera a teraz perskowitów
- 2024-06-09 Dlaczego w Polsce sie nic nie udaje, na przykładzie niebieskiego lasera a teraz perskowitów
- 2024-06-09 Wykrywanie przerwy w długim przewodzie zakopanym w ziemi.
- 2024-06-09 Czemu news.chmurka.nwt jest taki wolny?
- 2024-06-11 Funbox 3.0 zakres adresów DHCP
- 2024-06-11 Re: Funbox 3.0 zakres adresów DHCP
- 2024-06-09 Miernik szybkości netu
- 2024-06-11 Panele PV w pionie (prawie).
- 2024-06-11 czy ta grupa żyje?
- 2024-06-11 Warszawa => Senior React Native Developer <=
- 2024-06-11 Gdańsk => Kierownik Działu Spedycji Międzynarodowej <=