-
Data: 2012-03-27 03:31:05
Temat: Re: Silnik krokowy i mikrostep - Trochę teorii
Od: Michoo <m...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]On 23.03.2012 14:39, Michoo wrote:
> On 23.03.2012 14:28, 4CX250 wrote:
>> Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości
>> news:jkhrq2$ea8$1@mx1.internetia.pl...
>>> On 23.03.2012 08:38, 4CX250 wrote:
>>>> Wczoraj wieczorem miałem pierwszą randkę z tym sterownikiem. Kilka
>>>> spostrzeżeń.
>>>> Na najmniejszych obrotach oś silnika trudno jest zatrzymać ręką (silnik
>>>> 11,2V 0,44A),
>>> Dość wysokie napięcie pracy - zasilasz z odpowiednio większego?
>>
>> Kontroler wymaga minimum 15V dla poprawnej pracy. Dałem mu więc minimum
>> czyli te 15V.
>> Rezystory ograniczające dobrałem tak aby prąd Itrip max wynosił 0,44A
>> czyli tak jak chce tego silnik.
> To i dlatego silnik ma niski moment przy większych obrotach.
>
> Daj napięcie w okolicy 30-40V i zobaczysz magię momentu (obrotowego) ;)
>
Trochę rozbudowując:
silniki krokowe mają oznaczenia U/I co oznacza, że przy zasilaniu stałym
napięciem U popłynie nominalny prąd I a silnik uzyska nominalny moment
trzymający wg dokumentacji.
W ruchu musimy uwzględnić indukcyjność uzwojenia co sprawia, że
przestajemy mieć do czynienia z prądem stałym. Przy stałym napięciu
zasilania równym U okazuje się, że po uwzględnieniu wyindukowanej w
silniku SEM napięcie na nim jest znacznie mniejsze a co za tym idzie
prąd również, więc spada moment.
Można sobie z tym zjawiskiem poradzić przez zasilanie silnika napięciem
wyższym niż nominalne, ale powoduje to problemy przy postoju silnika -
duże grzanie i afaik "opóźnienia" przy ruszaniu.
Tu wchodzą do gry sterowniki PWM, które robią z uzwojenia silnika
stabilizator step-down działający w trybie prądowym. W spoczynku
sterownik zapewnia nastawione I a więc i związane z nim nominalne U,
natomiast gdy prędkość rośnie (8 obrotów na sekundę to np 1600 kroków/s)
w celu utrzymania stałego I musi podnieść U. Wymaga więc dla wyższych
prędkości zauważalnie wyższego napięcia zasilania niż napięcie nominalne
silnika (nie jest niczym dziwnym silnik 3V/0.8A zasilany z 20V).
--
Pozdrawiam
Michoo
Następne wpisy z tego wątku
- 27.03.12 09:14 4CX250
Najnowsze wątki z tej grupy
- Jakie baterie A23 i LR44?
- OLED SSD1306 - degradacja?
- Który symulator AVR jest ,,prawilny"?
- Disk on Module, czym to odczytać?
- Pasta ochronna? Lutownicza?
- zagadka pneumatyczna
- Klip testowy, jak sie to używa
- Jak sie smazy elektronike z odleglosci kilkuset metrów?
- William Shockley, co-inventor of the transistor
- Gazowy kocioł CO regulacja cyklingu i regulacja pogodowa
- Zamek elektroniczny
- szablon do pasty DIY
- Głośnik potrzebny
- Silikonowy przewód ekranowany
- Wtyk bananowy ekranowany
Najnowsze wątki
- 2025-11-21 musimy kupować 25% elektryków czyli MILION samochodów co roku. Jak nie to będzie KARA ;[)
- 2025-11-21 Warszawa => Architekt rozwiązań (Workday) - Legal Systems <=
- 2025-11-21 Białystok => Spedytor Międzynarodowy (handel ładunkami/prowadzenie
- 2025-11-21 Jakie baterie A23 i LR44?
- 2025-11-21 jesienne paragony grozy
- 2025-11-21 Affinity Studio za darmo
- 2025-11-20 OLED SSD1306 - degradacja?
- 2025-11-20 Rzeszów => International Freight Forwarder <=
- 2025-11-20 Warszawa => Senior IT Recruitment Consultant <=
- 2025-11-20 Warszawa => Konsultant Microsoft Dynamics AX/365 SCM Consultant - Serv
- 2025-11-20 Warszawa => Programista Dynamics 365 Commerce/POS <=
- 2025-11-20 Warszawa => Konsultant ERP Microsoft Dynamics 365 Commerce <=
- 2025-11-20 Kraków => Production Coordinator / Representant Product Dev <=
- 2025-11-20 Warszawa => Senior Frontend Developer (React + React Native) <=
- 2025-11-20 Warszawa => Microsoft Dynamics 365 Finance Consultant <=




Ile kosztują tanie mieszkania w polskich metropoliach?