-
Data: 2012-03-27 03:31:05
Temat: Re: Silnik krokowy i mikrostep - Trochę teorii
Od: Michoo <m...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]On 23.03.2012 14:39, Michoo wrote:
> On 23.03.2012 14:28, 4CX250 wrote:
>> Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości
>> news:jkhrq2$ea8$1@mx1.internetia.pl...
>>> On 23.03.2012 08:38, 4CX250 wrote:
>>>> Wczoraj wieczorem miałem pierwszą randkę z tym sterownikiem. Kilka
>>>> spostrzeżeń.
>>>> Na najmniejszych obrotach oś silnika trudno jest zatrzymać ręką (silnik
>>>> 11,2V 0,44A),
>>> Dość wysokie napięcie pracy - zasilasz z odpowiednio większego?
>>
>> Kontroler wymaga minimum 15V dla poprawnej pracy. Dałem mu więc minimum
>> czyli te 15V.
>> Rezystory ograniczające dobrałem tak aby prąd Itrip max wynosił 0,44A
>> czyli tak jak chce tego silnik.
> To i dlatego silnik ma niski moment przy większych obrotach.
>
> Daj napięcie w okolicy 30-40V i zobaczysz magię momentu (obrotowego) ;)
>
Trochę rozbudowując:
silniki krokowe mają oznaczenia U/I co oznacza, że przy zasilaniu stałym
napięciem U popłynie nominalny prąd I a silnik uzyska nominalny moment
trzymający wg dokumentacji.
W ruchu musimy uwzględnić indukcyjność uzwojenia co sprawia, że
przestajemy mieć do czynienia z prądem stałym. Przy stałym napięciu
zasilania równym U okazuje się, że po uwzględnieniu wyindukowanej w
silniku SEM napięcie na nim jest znacznie mniejsze a co za tym idzie
prąd również, więc spada moment.
Można sobie z tym zjawiskiem poradzić przez zasilanie silnika napięciem
wyższym niż nominalne, ale powoduje to problemy przy postoju silnika -
duże grzanie i afaik "opóźnienia" przy ruszaniu.
Tu wchodzą do gry sterowniki PWM, które robią z uzwojenia silnika
stabilizator step-down działający w trybie prądowym. W spoczynku
sterownik zapewnia nastawione I a więc i związane z nim nominalne U,
natomiast gdy prędkość rośnie (8 obrotów na sekundę to np 1600 kroków/s)
w celu utrzymania stałego I musi podnieść U. Wymaga więc dla wyższych
prędkości zauważalnie wyższego napięcia zasilania niż napięcie nominalne
silnika (nie jest niczym dziwnym silnik 3V/0.8A zasilany z 20V).
--
Pozdrawiam
Michoo
Następne wpisy z tego wątku
- 27.03.12 09:14 4CX250
Najnowsze wątki z tej grupy
- Thunderbird i dysk...
- opornosc falowa
- Bateria 9V 6F22, alkaliczna v cynkowa, samorozładowanie, bateria wysokiej trwałości do miernika
- Tani zakup z ali?
- w czasach LED komary mają ciężko
- walizka z kodami
- Rejestrator temperatur - termopara, siec
- Router LTE z możliwością zmian MTU
- Fajny film widziałem...
- Jaka ładowarka sieciowa do Iphona?
- Taśma izolacyjna do prac elektrycznych
- Recenzja 3.1A ;) w 6 gniazdach...
- Re: Recenzja 3.1A ;) w 6 gniazdach...
- Re: Recenzja 3.1A ;) w 6 gniazdach...
- Re: Recenzja 3.1A ;) w 6 gniazdach...
Najnowsze wątki
- 2025-07-25 Drastycznie rośnie import stali - w hucie w Dąbrowie Górniczej zostanie wygaszony wielki piec
- 2025-07-25 Drastycznie rośnie import stali - w hucie w Dąbrowie Górniczej zostanie wygaszony wielki piec
- 2025-07-25 I kolejny inżynier...
- 2025-07-25 Kobiety, bójcie się inżynierów...
- 2025-07-25 Warszawa => Konsultant Wiodący SAP PP <=
- 2025-07-25 Re: Brawo !!! Osy chronione w Niemczech. Za usunięcie gniazda grozi mandat
- 2025-07-25 cudzoziemiec bez biletu
- 2025-07-25 Gdynia => Sales Executive / KAM <=
- 2025-07-25 Inżynierzy z prawomocnym...
- 2025-07-25 Łódź => Mainframe (z/OS, Assembler) Developer <=
- 2025-07-25 Warszawa => Inżynier oprogramowania .Net <=
- 2025-07-25 Kraków => Senior Fullstack Engineer (Low-Code Platform) <=
- 2025-07-25 Skrobanie
- 2025-07-25 Lublin => Konsultant ds. Wdrożeń ERP (moduł FK) <=
- 2025-07-25 Warszawa => Senior Frontend Developer (React + React Native) <=