  • Data: 2012-03-27 03:31:05
    Temat: Re: Silnik krokowy i mikrostep - Trochę teorii
    Od: Michoo <m...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 23.03.2012 14:39, Michoo wrote:

    > To i dlatego silnik ma niski moment przy większych obrotach.
    >
    > Daj napięcie w okolicy 30-40V i zobaczysz magię momentu (obrotowego) ;)

    Trochę rozbudowując:

    silniki krokowe mają oznaczenia U/I co oznacza, że przy zasilaniu stałym
    napięciem U popłynie nominalny prąd I a silnik uzyska nominalny moment
    trzymający wg dokumentacji.

    W ruchu musimy uwzględnić indukcyjność uzwojenia co sprawia, że
    przestajemy mieć do czynienia z prądem stałym. Przy stałym napięciu
    zasilania równym U okazuje się, że po uwzględnieniu wyindukowanej w
    silniku SEM napięcie na nim jest znacznie mniejsze a co za tym idzie
    prąd również, więc spada moment.

    Można sobie z tym zjawiskiem poradzić przez zasilanie silnika napięciem
    wyższym niż nominalne, ale powoduje to problemy przy postoju silnika -
    duże grzanie i afaik "opóźnienia" przy ruszaniu.

    Tu wchodzą do gry sterowniki PWM, które robią z uzwojenia silnika
    stabilizator step-down działający w trybie prądowym. W spoczynku
    sterownik zapewnia nastawione I a więc i związane z nim nominalne U,
    natomiast gdy prędkość rośnie (8 obrotów na sekundę to np 1600 kroków/s)
    w celu utrzymania stałego I musi podnieść U. Wymaga więc dla wyższych
    prędkości zauważalnie wyższego napięcia zasilania niż napięcie nominalne
    silnika (nie jest niczym dziwnym silnik 3V/0.8A zasilany z 20V).

    Michoo