  • 21. Data: 2021-08-26 11:37:49
    Temat: Re: Spadek napięcia wraz ze wzrostem obciążenia L7805CV
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-08-26 o 00:12, LordBluzg(R) pisze:

    > Trochę dziwnie w sumie dawać diodę równolegle/przepolaryzowaną bo po co?
    > Dioda dodana szeregowo nie potrzebuje bezpiecznika bo odwrotna
    > polaryzacja zwyczajnie nie uruchomi urządzenia :)Zabezpieczenie 100% bez
    > konsekwencji.

    Konsekwencją jest spadek napięcia na diodzie, co czasem jest istotne.

    Podam przykład.
    7-segmentowe duże wyświetlacze LED. W segmencie 3 LEDy w szereg. Do
    świecenia wymagają co najmniej 6V.
    Dla wyrównania prądów (jasności) segmenty sterowane scalakami z
    wyjściami w postaci źródeł prądowych. Załóżmy, że według karty
    katalogowej dla prawidłowej pracy źródeł wymagane napięcie 1.5V na wyjściu.

    Czyli minimalne zasilanie tego to 7.5V (z minimalnym zapasem przyjmuję 8V).

    Całość zasilana z zasilacza buforowego 12V. W przypadku zaniku zasilania
    AC wszystko powinno dalej działać aż do momentu, gdy zasilacz odłączy
    obciążenia (zapobiegając rozładowaniu akumulatora). Jaki konkretnie
    zostanie zastosowany zasilacz - nie mamy wpływu.
    Napięcie na akumulatorze w czasie rozładowania stopniowo opada. Załóżmy,
    że zasilacz odłączy zasilanie gdy napięcie na akumulatorze spadnie do
    10.5V. Do tego załóżmy, że w zasilaczu między akumulatorem a wyjściem
    jest dioda (najprostsze rozwiązanie aby przy braku AC niezasilony
    zasilacz nie rozładowywał akumulatora). Na diodzie około 1V co daje nam
    na wyjściu zasilacza 9.5V.

    Zostało nam 9.5-8=1.5V a mamy jeszcze:
    - spadki na przewodach (zasilacz może być kilkanaście do kilkadziesiąt m
    od wyświetlacza),
    - spadek na dławiku (i ferryte bead 0805) w filtrze wejściowym wyświetlacza.

    Czy jest sens tracić 0.7..0.8V na diodę (lub nawet 0.5V dla Schottky)?
    Czy jest sens rozwiązywać problem 'przez zaniechanie' stosując DCDC?

    Rezygnacja z diody szeregowej wydaje się uzasadniona.
    P.G.

  • 22. Data: 2021-08-26 11:48:12
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-08-26 o 00:02, Atlantis pisze:

    > Jeśli powstanie kiedyś kolejna wersja płytki, zastosuję mosfet.

    Mosfet ma też swoje wady.
    Jak pierwszy raz byłem w labie EMC to mi powiedzieli, że według ich
    praktyki urządzenia zasilane DC częściej mają problemy przy podaniu na
    zasilanie ujemnego surge niż dodatniego.

    Dla zastosowań 'domowych' nie ma to żadnego znaczenia, ale w ramach
    samodoskonalenia elektronicznego odpowiedz sobie na pytanie:
    - kiedy dioda w szereg odetnie taki ujemny impuls, a kiedy zrobi to
    mosfet i czy może to mieć jakiś wpływ na zasilany układ.
    Szybkości działania nie mają nic do rzeczy - surge to ślamazarnie
    powolny (z elektronicznego punktu widzenia) impuls.
    P.G.

  • 23. Data: 2021-08-26 14:04:57
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 25 Aug 2021 18:40:36 +0200, LordBluzg(R) wrote:

    > ...i diodę upali na zwarcie/wybuchnięcie :]

    Dasz taka na 50A, to nie upali :-)

    J.

  • 24. Data: 2021-08-26 14:05:57
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 26 Aug 2021 00:12:13 +0200, LordBluzg(R) wrote:
    > W dniu 25.08.2021 o 23:58, Atlantis pisze:
    [...]
> [...]
    > Dioda dodana szeregowo nie potrzebuje bezpiecznika bo odwrotna
    > polaryzacja zwyczajnie nie uruchomi urządzenia :)Zabezpieczenie 100% bez

    konsekwencjami sa spadek napiecia, straty mocy i grzanie diody ...

    J.

  • 25. Data: 2021-08-26 14:39:28
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 26.08.2021 11:10, Piotr Gałka wrote:

    > półprzewodnika wyjdzie może coś koło 0.8V i do tego z rezystancji
    > szeregowej może dojść drugie tyle). Zanim bezpiecznik nagrzeje się do
    > 80°C to dioda do 200..500..? °C, a przekroczenia 150°C już nie wytrzyma.

    W tej sytuacji, w konsekwencji odwrotnego podłączenia spali się tylko
    dioda za kilkadziesiąt groszy, a nie droższe i trudniej dostępne
    elementy urządzenia. Nawet jeśli dioda uszkodzi się w sposób powodujący
    zwarcie jej struktury, to zaraz później zadziała bezpiecznik.

    Generalnie prawdopodobieństwo odwrotnego podłączenia zasilania jest
    niewielkie - plus w środku jest w naszych czasach de facto standardem.
    Jednak na wszelki wypadek wolę mieć tam jakiekolwiek zabezpieczenie
    zamiast żadnego. W razie gdybym kiedyś, przez roztargnienie podłączył
    tam zasilacz od Pegasusa. :)

  • 26. Data: 2021-08-26 16:27:00
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-08-26 o 14:39, Atlantis pisze:

> [...]
    > elementy urządzenia. Nawet jeśli dioda uszkodzi się w sposób powodujący
    > zwarcie jej struktury, to zaraz później zadziała bezpiecznik.

    Chyba, że bezpiecznik (jeśli PTC) zadziała z takim opóźnieniem, że dioda
    zdąży się przepalić na rozwarcie :)
    Nie wiem jak się takie lawinowe procesy odbywają, ale z pewnością da się
    diodzie dostarczyć tyle energii, że zadziała jak bezpiecznik.
    Ale ogólnie to jest słuszne rozwiązanie, choć ja osobiście wybrałbym
    diodę Schottky'ego w szereg.

    P.G.

  • 27. Data: 2021-08-26 17:26:48
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    W dniu 2021-08-24 o 20:03, Atlantis pisze:
    > stabilizator 7805CV przykręcony do solidnego radiatora,

    A nie lepiej przetwornicę niewiele większą od 7805? Najmarniejsze mają
    >85% sprawności.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 28. Data: 2021-08-26 18:23:13
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 26.08.2021 o 11:37, Piotr Gałka pisze:

    > Konsekwencją jest spadek napięcia na diodzie, co czasem jest istotne.

    Zgodzę się ale w tym przykładzie Atlantisa raczej nie.

> [...]
    > Czy jest sens rozwiązywać problem 'przez zaniechanie' stosując DCDC?
    >
    > Rezygnacja z diody szeregowej wydaje się uzasadniona.

    W przypadku, jeśli zasilamy obwód, który ma stabilizator 5V z napięcia
    transformatora 12V, dioda szeregowo w zasilaniu niczego złego nie
    uczyni. Stabilizator nawet będzie się mniej grzał, kiedy otrzyma 11V :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 29. Data: 2021-08-26 18:26:10
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 26.08.2021 o 17:26, Pawel "O'Pajak" pisze:

    > A nie lepiej przetwornicę niewiele większą od 7805? Najmarniejsze mają

    One lubią "pluć jadem" po zasilaniu, potem trzeba to czasem filtrować
    dodatkowo.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 30. Data: 2021-08-27 11:17:25
    Od: Desoft <b...@a...pl>

    W dniu 2021-08-26 o 11:37, Piotr Gałka pisze:

> [...]

    Zobacz jak to robią inni: dyski HDD dioda równolegle do zasilania i
    jeszcze zenera/transil - masz zabezpieczenie przed odwrotnym zasilaniem
    i przed zbyt wysokim. Proste i skuteczne.

    > Konsekwencją jest spadek napięcia na diodzie, co czasem jest istotne.

    I tak jak napisał Piotr: zasilacz PC ma 5V i elektronika dysku
    potrzebuje 5V.

    --
    Desoft