  • 1. Data: 2014-03-23 19:49:21
    Temat: Średnio-mocny stacjonarny pecet
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    Witam,

    Ostatniego peceta złożyłem sobie w 2008 r (Intel Core2 Duo E8200, 4GB RAM,
    Nvidia GT240, SSD + HDD1 + HDD2). Priorytetem była cicha praca. Służy mi
    doskonale do dziś. Niemniej jednak lata lecą i zapragnąłem czegoś
    nowocześniejszego i mocniejszego. Ale jestem bardzo nie na bieżąco z częściami
    do pecetów. Czy teraz jest dobry czas na takie zakupy, czy np. jest czas
    oczekiwania na jakaś istotną nowość za parę miesięcy?

    Co się teraz poleca (głównie pytam o płytę główną i CPU). Chodzi mi o podzespoły
    o dobrym stosunku jakości do ceny i o względnie niedużym poborze prądu (aby
    możliwe było jakieś bardzo ciche chłodzenie).

    Zastosowania - ogólne. Na co dzień pisanie tekstów i przelądanie www, od święta
    edycja zdjęć, a raz na rok jakiś montaż filmu.

    Gry - nie. Karta graficzna powinna być możliwie nowoczesna (żeby programy
    potrafiące wykorzystać GPU do wspomagania obliczeń mogły to robić), ale cicha
    (tzn. z chłodzeniem biernym).

    I sorry za to pytanie, ale czy obudowa z 2008 r. (wtedy była nowoczesna) będzie
    pasowała, czy coś się pozmieniało istotnie w standardach wymiarów płyt,
    rozmieszczenia wyprowadzeń i mocowań?

    Dzięki,

    latet

  • 2. Data: 2014-03-23 20:03:46
    Temat: Re: Średnio-mocny stacjonarny pecet
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 23 Mar 2014 19:49:21 +0100, Latet napisał(a):

    > Zastosowania - ogólne. Na co dzień pisanie tekstów i przelądanie www, od święta
    > edycja zdjęć, a raz na rok jakiś montaż filmu.

    IMO do takich celów masz aż za dobry komp. No chyba że wchodzą w grę
    ambicjonalno-rozrywkowe względy :) Nic w tym złego, sam od czasu do czasu
    wymienię jakąś zabawkę. Ale w takim razie trudno ci doradzać :)
    --
    Jacek

  • 3. Data: 2014-03-23 20:30:24
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > IMO do takich celów masz aż za dobry komp. No chyba że wchodzą w grę
    > ambicjonalno-rozrywkowe względy :) Nic w tym złego, sam od czasu do czasu
    > wymienię jakąś zabawkę. Ale w takim razie trudno ci doradzać :)

    To może trochę zawężę:

    Zalezy mi na CPU Intela w technologii 22 nm, czyli płyta głowna z socket LGA
    1150.
    Pamięć - wystarczy 8GB.
    Złącz SATA3 - minimum 6.
    Jakiś sensowny (= bardzo cichy i wybitnie bezproblemowy) zasilacz do tego.
    Do CPU odpowiednie chłodzenie, albo bierne albo z możliwością montażu dużego, b.
    cichego (wolne obroty) wiatraka.

    Dyski mam i one zostają.
    Nie używam RAID.

    No to tak z grubsza.

    Dzięki,

    latet

  • 4. Data: 2014-03-23 21:59:37
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    W dniu 23.03.2014 20:30, Latet pisze:

    > To może trochę zawężę:
    >
    > Zalezy mi na CPU Intela w technologii 22 nm, czyli płyta głowna z socket
    > LGA 1150.
    > Pamięć - wystarczy 8GB.
    > Złącz SATA3 - minimum 6.
    no to nie potrzebujesz porady, już wybrałeś.
    > Jakiś sensowny (= bardzo cichy i wybitnie bezproblemowy) zasilacz do tego.
    > Do CPU odpowiednie chłodzenie, albo bierne albo z możliwością montażu
    > dużego, b. cichego (wolne obroty) wiatraka.
    pomyśl. jeśli zasilacz będzie ekstremalnie cichy, i biernie chłodzony
    CPU, to ten komp się przegrzeje. Takie numery są prawie możliwe na
    sprawdzonych doświadczalnie konfiguracjach, a nie wyczytanych z not
    katalogowych. (np amd64 działają bez wentylatorów) Im większy dasz
    radiator na procku i większy wentylator tym większe szanse na cichą
    pracę. Cichą aktywną wentylacje.

    ToMasz

  • 5. Data: 2014-03-23 22:01:52
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    .pl...
    > pomyśl. jeśli zasilacz będzie ekstremalnie cichy, i biernie chłodzony CPU, to
    > ten komp się przegrzeje.

    Niby jak? Jak dla CPU będzie za gorąco to zmniejszy taktowanie, jak dla
    zasilacza będzie gorąco to zwiększy obroty.

  • 6. Data: 2014-03-23 23:12:01
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    W dniu 23.03.2014 22:01, qwerty pisze:
    > Użytkownik "ToMasz" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Niby jak? Jak dla CPU będzie za gorąco to zmniejszy taktowanie, jak dla
    > zasilacza będzie gorąco to zwiększy obroty.
    teoretycznie masz racje. W praktyce - nie wiadomo. ja dawno temu
    poskładałem komputer chłodzony wodą i wszystko co nie było chłodzone
    woda przegrzewało się. pamięci gorące, chipset parzył, komp się wieszał.
    Wystarczyło wymusić minimalny przewiew przez obudowę - problemy zniknęły.
    Inna sprawa, że nie każdy dobry zasilacz zmienia prędkość obrotową
    swojego wiatraka, nie każdy który steruje wiatrakiem, jest wystarczająco
    dobry.

    ToMasz

  • 7. Data: 2014-03-23 23:22:12
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    ToMasz wrote:
> [...]
    > problemy zniknęły. Inna sprawa, że nie każdy dobry zasilacz zmienia
    > prędkość obrotową swojego wiatraka, nie każdy który steruje

    to kwestia obudowy, ja mam taką z ażurową górą ale i tak
    najgłośniejsze są dyski bo ich niewyważenie powoduje takie buczenie
    które narasta i opada z częstotliwością 0,3Hz

    jeffrey

  • 8. Data: 2014-03-24 11:20:13
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-03-23 23:22, Jeffrey pisze:
    > (...)
    > to kwestia obudowy, ja mam taką z ażurową górą ale i tak najgłośniejsze
    > są dyski bo ich niewyważenie powoduje takie buczenie które narasta i
    > opada z częstotliwością 0,3Hz

    To nie jest niewyważenie, lecz zdudnianie się podobnych częstotliwości.
    Przenieś jeden z dysków na inną półkę lub (lepiej) spróbuj dać podkładki
    antywibracyjne.
    Są też szczelne wyciszające obudowy na HDD, jednak nie każdy dysk to
    toleruje ze względu na potencjalne problemy z odprowadzaniem ciepła.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 9. Data: 2014-03-24 16:52:58
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

> [...]
    > komputer chłodzony wodą i wszystko co nie było chłodzone woda przegrzewało
    > się. pamięci gorące, chipset parzył, komp się wieszał.

    To coś źle zrobiłeś, bo z wodnego chłodzenia korzystam od 7-8 lat.

  • 10. Data: 2014-03-24 19:07:47
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 24 Mar 2014 16:52:58 +0100, qwerty napisał(a):

    > To coś źle zrobiłeś, bo z wodnego chłodzenia korzystam od 7-8 lat.

    Dziwię się niektórym co też wyczyniają z chłodzeniem. Ja używam kompa w
    obudowie midi, z prockiem c2d e7500 i grafą gf8500 i jedynym wiatrakiem w
    kompie jest ten od zasilacza (duży w dnie). Komp ostatnio pracował miesiąc
    bez przerwy (24/31) kopiąc dogecoiny na procu i na grafie jednocześnie i
    wcale się nie przegrzewał, a wiadomo że te programy dociskają gaz do dechy.
    Zapewne jakbym sam projektował obudowy to bym się obył zupełnie bez
    wiatraków. Konwekcja potrafi być skuteczna. Fakt, poziom rozpraszanej mocy
    jest rzędu 100 czy 150W (i nie mówię że przy np. 600W też tak można) ale
    niektórzy przy tych mocach mają ze 3 lub 4 wiatraki, hałasu co niemiara i
    kłopoty z przegrzewaniem.
    --
    Jacek