    From: " " <l...@g...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Śruby klasy 5.6, a dyrektywa PED.
    Date: Thu, 28 Apr 2011 14:55:04 +0000 (UTC)

    Konrad Anikiel <a...@g...com> napisał(a):

    > Prawde mowiac BPVC w ogole nie wnika w udarnosc srub. Ja prywatnie
    > raczej nie przewiduje rychlego zharmonizowania ASTM A-193 z 97/23 :-)
    >
    > Chociaz w S2 przewidziano ze jak ktos potrzebuje to moze zamowic
    > badanie, ale zaleca sie do niskich temperatur uzywanie A-320.
    >
    > Konrad
    >
    > PS a DNV wymaga 41J. Co chalupa to zwyczaj...

    W ASME nie orientuje się jeśli chodzi o materiał śrub, ale jeśli chodzi o
    PN-EN 13445 to kieruję się zawsze częścią drugą tej normy (materiały), gdzie w
    jasny sposób są przedstawione materiały na śruby jakie można zastosować. Co
    do zharmonizowania ASTm itp... Zauważyłem, że w Polsce od momentu wejścia w
    życie dyrektywy 97/23/WE coraz większym zainteresowaniem cieszy się norma
    PN-EN 13445. Ciekaw jestem jak sobie radzą inżynierowie projektujący dla
    petrochemii, gdzie wszystko jest wg ASME, jeśli rurociąg, aparat podlega pod
    dyrektywę... Może ktoś uchyli rąbka tajemnicy jak wykonuje się wtedy WTWiO
    itp. :)

    A co do udarności, to szczerze powiem, że jeśli śruba nawet ma gwarantowaną
    udarność w określonej temp. to nie wiem jak taką informację mogę ując w
    rozważaniach obliczeniowych. Dla mnie każdy materiał ma gwarantowaną udarność,
    tylko zależy o jakiej wartości i w jakiej temp. Nie wiem jak jest w
    urządzeniach podlegjących pod PED, czy ta udarność musi mieć jakąś wartość
    graniczną po której przekroczeniu nie można już użyć danego materiału?