  • Data: 2021-02-10 15:04:35
    Temat: Re: Stoczenie się z górki na hamulcach, czyja wina?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:s00dvn$59p$1$C...@n...chmurka.net...
    W dniu 10-02-2021 o 11:47, J.F. pisze:

    >Bo ponieważ?
    >Samochód wyrządził szkodę, OC się należy (z jego polisy), winny
    >nieistotny.
    >Jak go wiatr na parkingu (podczas postoju) zepchnie na inne auto,
    >sytuacja będzie identyczna.

    https://mubi.pl/poradniki/odpowiedzialnosc-za-wypade
    k-komunikacyjny/

    Zauwaz - zasada ryzyka jest przy szkodach osobowych, przy zderzeniu
    pojazdow obowiazuje zasada winy.

    A dokladniej
    Art. 435. § 1. Prowadzący na własny rachunek przedsiębiorstwo lub
    zakład wprawiany w ruch za pomocą sił przyrody (pary, gazu,
    elektryczności, paliw płynnych itp.) ponosi odpowiedzialność za szkodę
    na osobie lub mieniu, wyrządzoną komukolwiek przez ruch
    przedsiębiorstwa lub zakładu,
    chyba że szkoda nastąpiła wskutek siły wyższej albo wyłącznie z winy
    poszkodowanego lub osoby trzeciej, za którą nie ponosi
    odpowiedzialności.

    Art. 436. § 1. Odpowiedzialność przewidzianą w artykule poprzedzającym
    ponosi również samoistny posiadacz mechanicznego środka komunikacji
    poruszanego za pomocą sił przyrody. Jednakże gdy posiadacz samoistny
    oddał środek komunikacji w posiadanie zależne, odpowiedzialność ponosi
    posiadacz zależny.

    § 2. W razie zderzenia się mechanicznych środków komunikacji
    poruszanych za pomocą sił przyrody wymienione osoby mogą wzajemnie
    żądać naprawienia poniesionych szkód tylko na zasadach ogólnych.
    Również tylko na zasadach ogólnych osoby te są odpowiedzialne za
    szkody wyrządzone tym, których przewożą z grzeczności.

    No i niech sie lepsi prawnicy wypowiedza:
    -zasada ryzyka, czy "sila wyzsza" ?
    -odnosnie naprawy auta - chyba jednak wina potrzebna,

    -a autostopowicza ... przewozic z grzecznosci, czy od razu sie umowic,
    ze w razie wypadku to twierdzimy, ze umowilismy sie na 2zl ... na
    piwo.
    Albo na polowe kosztow paliwa ..

    >W tej sytuacji ew. można później ścigać regresem ubezpieczyciela
    >zarządcy, ale to zupełnie inny temat.

    Ubezpieczycielowi sie pewnie nie bedzie chcialo, a kierowca ... nie
    wyplacil odszkodowania, to nie poniosl straty :-)

    J.