    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: TIOBE oszukuje
    Date: Thu, 30 Jul 2020 22:35:24 +0200

    On 30/07/2020 22:21, slawek wrote:
    > To napisz czego wg. ciebie to ranking.

    Dlaczego w/g mnie? Wydaje mi się że TIOBE wie lepiej co mierzą:

    "[...] The index is calculated from the number of search engine results
    for queries containing the name of the language. The index covers
    searches in Google, Google Blogs, MSN, Yahoo!, Baidu, Wikipedia and
    YouTube. [...]

    Nic tu nie mówią o popularności języka, mówią o popularności mediów w
    kontekście danego języka.

    Ogólnie są rózne cele i źródła danych:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Measuring_programming_
    language_popularity

    Zazwyczaj prowadzą do róznych wniosków, a ponieważ ludzie mają tendencję
    do pomijania istoty pomiaru, zamiast tego wydaje im się że to służy do
    oceny który jest naj[lepszy|większy|popularniejszy|profesjonalniejszy
    |itd].

    > Czy jednak to manipulacja

    Starasz się usilnie udowodnić jakąs tezę. Nie do końca rozumiem
    dlaczego, Twoja teza nie ma nic wspólnego z celem i metodyką przyjętą
    przez TIOBE. Oni mierzą coś konkretnego. To że to mało uzyteczne w
    usenetowych flames to nie ich wina. Z jakiejś przyczyny TIOBE zawsze
    jest wyciągana jako broń jednej ze stron, kiedy trzeba udowodnić
    wyższość czegoś nad czymś. Samo TIOBE nie manipuluje, to ludzie
    manipulują nim w dyskusjach.

    > starannie ułożonych pod tę tezę źródeł?

    Możesz sam sobie dobrać dowolne źródła i wystawić indeks np.
    najpopularniejszych jezyków programowania z parzystą liczbą liter w
    nazwie, używanych w przemyśle okrętowym. Może się komuć przyda.