eGospodarka.plGrupypl.comp.programmingTo może prostsze pytanie ... Relacja 'pośredniczy w komunikacji' albo 'przenosi dane' - Jak w UML elegancko modelować pośredników w komunikacji ? (logicznie, nie wdrożeniowo) › Re: To może prostsze pytanie ... Relacja 'pośredniczy w komunikacji' albo 'przenosi dane' - Jak w UML elegancko modelować pośredników w komunikacji ? (logicznie, nie wdrożeniowo)
    From: "Wiktor Zychla" <u...@n...com.eu>
    Newsgroups: pl.comp.programming,pl.comp.lang.java,pl.comp.objects
    Subject: Re: To może prostsze pytanie ... Relacja 'pośredniczy w komunikacji' albo
    Date: Thu, 16 Apr 2009 15:20:31 +0200

    > Czyli prosta sprawa:
    > mam dwa systemy, jeden dostarcza własny interfejs dostępu (Provides
    > Interface), drugi z tego interfejsu korzysta
    > (Required Interface).
    > Na interfejs składają się powiedzmy dwa(trzy) podinterfejsy:
    > - cześć informacji jest raz dziennie wysyłana z pomocą plików (np.
    > rozliczenia transakcji finansowych)
    > - cześć informacji jest przesyłana na bieżąco w ciągu dnia w postaci
    > małych wiadomości o formacie XML,
    > wiadomości są przepychane za pośrednictwem MQ
    > - alternatywnie informacje są przekazywane za pomocą webserviceu a nie
> [...]

    moim zdaniem chyba niepotrzebnie chcesz to upchnąć na jednym diagramie.
    Twój diagram niepotrzebnie próbuje mieszać architekturę systemu z
    implementacją procesów.

    ja bym zrobił kilka diagramów.

    do opisania samej koncepcji integracji być może wystarczy to co masz na
    dole, czyli diagram architektury z System1 vs System2 i ilomaś interfejsami.
    przy każdym interfejsie można zrobić notkę opisującą czego dotyczy dany
    interfejs (że jest używany raz dziennie albo na bieżąco i jakich danych
    dotyczy itd. itp).

    > Przykładowo: do przesyłania plików używam MuleESB, który zasysa pliki ze
    > wskazanych katalogów,
    > wpycha je w SSH i tym sposobem pojawiają się po drugiej stronie. Zresztą
    > mule może to zrobić
    > inaczej, nie przez SSH, ale np. także przez kolejkę MQ. Ale to pomińmy.

    no właśnie do tego fajnie nadawałby się jakiś diagram procesu (czynności),
    żeby pokazać w partycjach te Mule i inne zwierzęta i to w jaki sposób dane
    między nimi fizycznie płyną. możnaby ładnie proces zamodelować jako
    wariantowy (jeśli są warianty).

    > Ważne jest to, że
    > mam te dwa systemy - komponenty, mam też komponent Mule z podkomponentem
    > FileExporter
    > (kawałek konfiguracji), mam też kilka klas/obiektów, które reprezentują
    > przesyłane pliki(dane)
    > i chcę to ładnie, przejrzyście powiązać relacjami, które powiedzą:
    > "transportem plików X,Y
    > składających się na interfejs międzysystemowy IM1 zajmuje się FileExporter
    > schowany w Mule"

    no i może do każdego z interfejsu z pierwszego diagramu zrobić właśnie link
    do diagramu opisującego taki fizyczny proces przesyłania danych?

    potem ostatecznie też gdzieś w modelu pojęciowym będziesz miał opisane te
    dane, możnaby wtedy porobić linki (zależności) między z jednej strony
    modelem pojęciowym, z drugiej - procesami przekazywania tych danych, z
    trzeciej modelem architektury gdzie będą namalowane podsystemy składowe i
    warunki przekazywania danych.

    pozdrawiam
    Wiktor Zychla