eGospodarka.plGrupypl.comp.programming › To może prostsze pytanie ... Relacja 'pośredniczy w komunikacji' albo 'przenosi dane' - Jak w UML elegancko modelować pośredników w komunikacji ? (logicznie, nie wdrożeniowo)

  • 1. Data: 2009-04-16 10:55:26
    Temat: To może prostsze pytanie ... Relacja 'pośredniczy w komunikacji' albo 'przenosi dane' - Jak w UML elegancko modelować pośredników w komunikacji ? (logicznie, nie wdrożeniowo)
    Od: "Filip Sielimowicz" <s...@t...tez.wp.pl>

    http://www.fototube.pl/pictures/umlinterfejsyprzykla
    d2.png

    Czyli prosta sprawa:
    mam dwa systemy, jeden dostarcza własny interfejs dostępu (Provides
    Interface), drugi z tego interfejsu korzysta
    (Required Interface).
    Na interfejs składają się powiedzmy dwa(trzy) podinterfejsy:
    - cześć informacji jest raz dziennie wysyłana z pomocą plików (np.
    rozliczenia transakcji finansowych)
    - cześć informacji jest przesyłana na bieżąco w ciągu dnia w postaci małych
    wiadomości o formacie XML,
    wiadomości są przepychane za pośrednictwem MQ
    - alternatywnie informacje są przekazywane za pomocą webserviceu a nie MQ -
    bezpośrednie metody send/recieve.

    Przykładowo: do przesyłania plików używam MuleESB, który zasysa pliki ze
    wskazanych katalogów,
    wpycha je w SSH i tym sposobem pojawiają się po drugiej stronie. Zresztą
    mule może to zrobić
    inaczej, nie przez SSH, ale np. także przez kolejkę MQ. Ale to pomińmy.
    Ważne jest to, że
    mam te dwa systemy - komponenty, mam też komponent Mule z podkomponentem
    FileExporter
    (kawałek konfiguracji), mam też kilka klas/obiektów, które reprezentują
    przesyłane pliki(dane)
    i chcę to ładnie, przejrzyście powiązać relacjami, które powiedzą:
    "transportem plików X,Y
    składających się na interfejs międzysystemowy IM1 zajmuje się FileExporter
    schowany w Mule"

    I podobnie z MQ:
    "transportem wiadomosci M1,M2 składających się na interfejs międzysystemowy
    IM2
    zajmuje się MQ (np. Active MQ) za pośrednictwem kolejki Q"

    Pewna szybko nakreśłona propozycja diagramu (do uzupełnienia relacjami lub
    może opisami ?)
    w linku na początku.

    Przepraszam javovców, że temat lekko oftoppowy, ale na innych grupach
    straszna bida jest.
    Nikt się w UMLu nie chce bawić ... ;)

  • 2. Data: 2009-04-16 13:20:31
    Od: "Wiktor Zychla" <u...@n...com.eu>

> [...]
    > wiadomości są przepychane za pośrednictwem MQ
    > - alternatywnie informacje są przekazywane za pomocą webserviceu a nie

    moim zdaniem chyba niepotrzebnie chcesz to upchnąć na jednym diagramie.
    Twój diagram niepotrzebnie próbuje mieszać architekturę systemu z
    implementacją procesów.

    ja bym zrobił kilka diagramów.

    do opisania samej koncepcji integracji być może wystarczy to co masz na
    dole, czyli diagram architektury z System1 vs System2 i ilomaś interfejsami.
    przy każdym interfejsie można zrobić notkę opisującą czego dotyczy dany
    interfejs (że jest używany raz dziennie albo na bieżąco i jakich danych
    dotyczy itd. itp).

> [...]
    > mule może to zrobić
    > inaczej, nie przez SSH, ale np. także przez kolejkę MQ. Ale to pomińmy.

    no właśnie do tego fajnie nadawałby się jakiś diagram procesu (czynności),
    żeby pokazać w partycjach te Mule i inne zwierzęta i to w jaki sposób dane
    między nimi fizycznie płyną. możnaby ładnie proces zamodelować jako
    wariantowy (jeśli są warianty).

> [...]
    > "transportem plików X,Y
    > składających się na interfejs międzysystemowy IM1 zajmuje się FileExporter

    no i może do każdego z interfejsu z pierwszego diagramu zrobić właśnie link
    do diagramu opisującego taki fizyczny proces przesyłania danych?

    potem ostatecznie też gdzieś w modelu pojęciowym będziesz miał opisane te
    dane, możnaby wtedy porobić linki (zależności) między z jednej strony
    modelem pojęciowym, z drugiej - procesami przekazywania tych danych, z
    trzeciej modelem architektury gdzie będą namalowane podsystemy składowe i
    warunki przekazywania danych.

    pozdrawiam
    Wiktor Zychla

  • 3. Data: 2009-04-16 13:51:40
    Od: "Filip Sielimowicz" <s...@t...tez.wp.pl>

    Użytkownik "Wiktor Zychla" <u...@n...com.eu> napisał w wiadomości

    > moim zdaniem chyba niepotrzebnie chcesz to upchnąć na jednym diagramie.
    > Twój diagram niepotrzebnie próbuje mieszać architekturę systemu z
    > implementacją procesów.
    >
    > ja bym zrobił kilka diagramów.

    OKI, masz rację, chcę głównie skupić się na architekturze, bo procesy
    generalnie
    są tu proste - zawsze chodzi o przesłanie informacji 'na drugą stronę',
    tylko róznych
    narzędzi siędo tego używa - raz Mule, raz skrypy bash bezpośrednio
    korzystajace
    z klienta SSH, innym razem jakiegoś natywnego softu wbudowanego w MQ
    (np. WebSphere MQ File Transfer). Nie chciałem tych komponentów na diagramie
    architektury zostawiać 'niezwiązanych' tylko jasno wskazać -
    'budują/zarządzają
    kanałem komunikacji'

> [...]
    > żeby pokazać w partycjach te Mule i inne zwierzęta i to w jaki sposób dane
    > między nimi fizycznie płyną. możnaby ładnie proces zamodelować jako
    Myślisz o diagramie procesów tu, jak poniżej ?:
    http://www.sparxsystems.com.au/resources/tutorial/dy
    namic_model.html

    > no i może do każdego z interfejsu z pierwszego diagramu zrobić właśnie
    > link do diagramu opisującego taki fizyczny proces przesyłania danych?
    Jak już będę miał te diagramy to linki jak najbardziej. Jak nie będzie trego
    za dużo, to pod Enterprise Architect'em można nawet zastosować link typu
    'diagram frame' - gdzie mi od razu podglad zrobi tam, gdzie linkuję.

> [...]
    > modelem pojęciowym, z drugiej - procesami przekazywania tych danych, z
    > trzeciej modelem architektury gdzie będą namalowane podsystemy składowe i

    Tak, same dane krążące w interfejsie już zbieram osobno na czymś bardzo
    podobnym
    do standardowego 'Modelu Danych', ale wydzielam do osobnego pakietu
    Interfejsy.

    Dzięki za podjęcie tematu, już straciłem nadzieję :)

  • 4. Data: 2009-04-16 14:20:52
    Od: "Wiktor Zychla" <u...@n...com.eu>

    > Myślisz o diagramie procesów tu, jak poniżej ?:
    > http://www.sparxsystems.com.au/resources/tutorial/dy
    namic_model.html

    akurat myślałem o d.czynności ale skoro oba są behavioralne, to w tym
    przypadku chyba wybór między nimi jest kwestią subiektywną.

> [...]
    > za dużo, to pod Enterprise Architect'em można nawet zastosować link typu
    > 'diagram frame' - gdzie mi od razu podglad zrobi tam, gdzie linkuję.

    tego nigdy nie próbowałem.

    chyba rozumiem dlaczego chciałeś mieć wszystkie komponenty na jednym
    diagramie - właśnie dlatego, że chciałeś mieć diagram architektury.

    tylko, że ponieważ te mule, kolejki i reszta fauny jest specyficzna dla
    procesu wymiany, to co najwyżej w diagramie architektury do samego
    połączenia interfejsami między System1 a System2 dodałbym odnośnik do
    takiego diagramu opisującego szczegóły procesu.

    oczywiście wtedy z diagramu architektury to zniknie, ale to Twój wybór - czy
    mieć jeden diagram z architekturą i szczegółami procesu, czy lepiej kilka
    diagramów, co najwyżej połączonych ze sobą jakimiś linkami.

    Wiktor Zychla