    From: Mateusz Viste <m...@x...invalid>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Web development
    Date: Tue, 19 May 2020 23:01:28 +0200

    2020-05-19 o 13:32 -0700, Maciej Sobczak napisał:

    > A dlaczego? Bo w ogóle nie robiłeś "poważnych rzeczy", czy te poważne
    > koniecznie robiłeś/robiłbyś z frameworkami?

    Nie jestem web deweloperem, ale zdarzało mi się zarządzać
    takimi projektami - w praktyce zawsze kończyło się na jakimś Symfony,
    CakePHP czy innym NodeJS.

    > To jest pytanie o granice stosowalności tego pomysłu - tzn.
    > nie-frameworkowego web-developmentu.

    Granica - w moim skromnym mniemaniu - jest tylko jedna: koszt.

    > Ale wtedy kolejnym pytaniem byłoby, czy w takim projekcie warto mieć
    > własne rozwiązanie, naturalnie dopasowane do projektu, w ramach
    > którego powstało, czy też obce, do którego trzeba od poczatku naciągać
    > projekt.

    Z (mojej) praktyki raczej wynika, że jest wręcz odwrotnie - przy jakimś
    in-house potworku szybko okazuje się, że ten potworek nie umie tego
    albo tamtego (bo w początkowych specyfikacjach tego nie było), i trzeba
    strugać go na bieżąco, dodawać wyjątki, itd. Natomiast gotowiec ma ten
    etap z reguły już za sobą. Korzystają z niego rzesze programistów w
    bardzo wielu projektach i dzięki inkrementalnym ulepszeniom daje radę,
    jednocześnie zapewniając spójne API, przemyślane nazwy
    klas/funkcji/zmiennych, itp.

    > Czyli: bierzemy HTML+CSS+JS (bo powiedzmy, że się uzupełniają i
    > żadnego z tych trzech nie może zabraknąć) i... tylko tyle,
    > przynajmniej po stronie klienckiej. Czy jest granica stosowalności
    > tego podejścia i dlaczego jest właśnie tam?

    Koszt. Dlaczego? Bo wymyślanie koła na nowo kosztuje. Jeśli robisz to w
    ramach hobby to spoko - ale w biznesowym świecie mało który klient
    (z tych których znam przynajmniej) zgodzi się opłacać takie
    przedsięwzięcie. Bo frontend ma działać, być gotowy na wczoraj, i ma
    być tanio (tj. taniej niż konkurencja, przy tych samych wymaganiach).

    > Eksperyment się nie udał? Czy udał się, ale dostarczył argumentów
    > przeciw?

    Udał się w sensie, że zapewnił mi rozrywkę na kilka wieczorów.

    Argument przeciw jest taki, że kompilowanie dziada za każdym razem
    kiedy chcę go wgrać na nową platformę (+instalacja gcc +ew. walki z
    linkerem) jest po drugim razie... nużące. Plik PHP natomiast wystarczy
    wrzucić i po prostu działa. Do tego C nie proponuje wielu
    "oczywistych" (w świecie web) usprawnień, które w PHP są niejako od
    zawsze - i wraca leitmotiv odkrywania koła na nowo (tak głupie rzeczy
    jak np. "odczytaj wartość pola z formularza"). No i PHP jednak dużo
    potrafi wybaczyć, a w C jedna literówka potrafi zakończyć się core
    dumpem. W trakcie pracy dużo łatwiej zlokalizować problem z logów php
    aniżeli analizować wypis z gdb. W końcu po coś te technologie "webowe"
    ktoś wymyślił. :)

    Mateusz