    From: "Caller76" <c...@T...o2.pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Wybór monitora - konkretne potrzeby - asus, pva, duży piksel
    Date: Wed, 25 Feb 2009 01:49:49 +0100

    > Ale ja właśnie o tym :P. Generalnie jestem za CT, dlatego zdziwiłem się, gdy
    > ktoś tu zachwycał się pięknymi wyraźnymi kantami czcionek.

    Dla tych którzy nie przeczytali podanego przeze mnie artykułu
    a dalej się mądrzą, postaram się wyjaśnić bardziej technicznie.

    Cleartype to metoda antyaliasingu (wygładzania krawędzi na
    zasadzie modulowania jasności punktów) ale tu wyjątkowo
    na poziomie subpikselowym.

    Czyli pojedynczy piksel traktuje jako 3 osobne punkty (prostokąty)
    dzięki temu uzyskujemy 3 krotnie wyższą rozdzielczość poziomą
    do zabawy z jasnością punktów - co powinno przekładać się
    na bardzo płynne/łagodne krawędzie.

    Ale wielkim MINUSEM tej metody jest to że niestety SUPPIXELE
    sa KOLOROWE. Bo to w końcu składowe RGB.

    Więc efektem ubocznym tej metody sa kolorowe krawędzie,
    również postrzeganie JASNOŚCI poszczególnych kolorów jest inne,
    więc algorytmy renderujące czcionki mają wiele do roboty -
    dlatego widać tak wielkie różnice pomiędzy Creartype pod Linuxa
    i pod Winde a nawet róznymi wersjami algorytmu pod Winde.

    A teraz wracam do monitorów i wielkości piksela.

    Nawet godząc się z kolorowymi krawędziami (ja się akurat z tym
    nie godzę), to ich postrzeganie będzie niewielkie jedynie w monitorach
    z MAŁYM PIKSELEM, na tych z DUŻYM widać ordynarne kolorowe plamki
    wokół czcionek - dlatego ja (i wiele innych osób) woli kanciaste
    ale CZARNE czcionki, niż wygładzoną kolorową mozaikę.
    http://www.microsoft.com/typography/cleartype/mmm.gi

    I to tyle.