  • 1. Data: 2012-02-02 20:19:58
    Temat: Z obu stron + i LED swieci
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    Witam wszystkich

    Przez przypadek zle podlaczylem diode (przynajmniej tak mi sie wydawalo,
    a ona mimo wszystko dziala.

    Mam takie cos:
    Dioda1: PB0-rezystor-LED-GND(USB)
    Dioda2: Pb1-rezystor-LED-VCC(USB)

    Na PB0 i PB1 jest ustawiona jedynka(w atmedze).

    Czy w drugim przypadku dioda powinna swiecic? Wydawalo mi sie, ze prad
    musi leciec od plusa do minusa, a jak sa dwa plusy, to nie powinno
    dzialac. Czy moze umknela mi jakas regulka mowiaca, ze to jest poprawne
    zachowanie.

    Pozdrawiam
    PAwel

  • 2. Data: 2012-02-02 20:24:45
    Temat: Re: Z obu stron + i LED swieci
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm> napisał(a):
> [...]
    > musi leciec od plusa do minusa, a jak sa dwa plusy, to nie powinno
    > dzialac. Czy moze umknela mi jakas regulka mowiaca, ze to jest poprawne

    Weź miernik i zmierz napięcia we wszystkich punktach na drodze między PB1 a
    VCC. Dopiero jak Ci to nie wyjaśni sprawy, to napisz na grupę. Inaczej nie
    ma sensu rozkminiać co tam się właściwie dzieje. Może wcale tam nie
    ustawiłeś jedynki, tylko tak Ci się wydaje. Albo zasilasz ATmegę z napięcia
    3,3V.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 3. Data: 2012-02-02 20:25:27
    Od: Adam <b...@a...pl>

    W dniu 2012-02-02 21:19, Pawel pisze:

> [...]
    > musi leciec od plusa do minusa, a jak sa dwa plusy, to nie powinno
    > dzialac. Czy moze umknela mi jakas regulka mowiaca, ze to jest poprawne

    Jak świeci, to jest różnica potencjałów. To Ty coś przegapiłeś.

    --
    Adam

  • 4. Data: 2012-02-02 21:20:52
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

> [...]
    > Inaczej nie ma sensu rozkminiać co tam się właściwie dzieje. Może wcale
    > tam nie ustawiłeś jedynki, tylko tak Ci się wydaje. Albo zasilasz ATmegę

    Chyba sie wyjasnilo. Prosze o zweryfikowanie moich podejrzen.

    Do tej pory myslalem, ze jak na pinie jest zero, to napiecie jest
    odcinane, a z tego co teraz widze, to wtedy pin podpiety jest do GND i
    jak z drugiej strony jest plus, to plynie prad z drugiej strony, a nie
    od strony atmegi. Dobre wnioski wysnulem?

    Druga sprawa, ktora mnie potwierdzala w tym blednym przekonaniu, to to,
    ze sadzilem, ze jak sie pusci na diode +5V bez rezystora to sie spali.
    Wydawalo mi sie, ze rezystor musi byc pomiedzy VCC, a dioda, a nie
    pomiedzy dioda i GND. Sadzilem, ze jak rezystor jest za dioda, to on nic
    nie daje, ale najwyrazniej bylem w bledzie.

    A moglbys powiedziec, co ma do tego zasilanie atmegi +3.3V?

  • 5. Data: 2012-02-02 21:27:31
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Pawel" <ppf9@USUN_TOpoczta.fm> wrote in message
> [...]
    > Dioda2: Pb1-rezystor-LED-VCC(USB)
    >
    > Na PB0 i PB1 jest ustawiona jedynka(w atmedze).
    >
    > Czy w drugim przypadku dioda powinna swiecic?

    Jeśli to dioda czerwona to wystarczy jej niepełny wolt do żarzenia się
    i około 1V do pełnego świecenia... Wystarczy że Twoje VCC jest 5V
    a procesor zasilany z 3.3V i między nogą scalaka ustawioną na "1",
    dającą jakieś 3V (bo pewnie całego 3.3V nie będzie) a VCC 5V masz 2V.

    > Wydawalo mi sie, ze prad musi leciec od plusa do minusa,
    > a jak sa dwa plusy, to nie powinno dzialac.
    > Czy moze umknela mi jakas regulka mowiaca, ze to jest poprawne zachowanie.

    Umknęła Ci "regułka" co się teorią obwodów nazywa... :-)

    Skup się na RÓŻNICY napięć między punktami gdzie jest podłączona
    dioda a nie na plusach i minusach...

  • 6. Data: 2012-02-02 21:28:50
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...active.com>

    W dniu 2012-02-02 22:20, Pawel pisze:

    > A moglbys powiedziec, co ma do tego zasilanie atmegi +3.3V?

    No bo jak masz "jedynkę" +5V i drugą "jedynkę" +3.3V, to odpowiednio
    włączona dioda będzie świecić, pomimo że jest pomiędzy dwoma "jedynkami".

  • 7. Data: 2012-02-02 21:39:31
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    > Skup się na RÓŻNICY napięć między punktami gdzie jest podłączona
    > dioda a nie na plusach i minusach...

    Czy ja dobrze rozumiem, ze z obu stron moze byc + i sie bedzie swiecic?
    Wystarczym ze z jednej strony napiecie bedzie wieksze od napiecia z
    drugiej strony i to wystarczy do swiecenia.

    V1 = 5V
    V2 = 3V

    Czy jak miedzy takie zrodla napiecia wloze diode, to przez diode bedzie
    plynal prad o napieciu +2V?

  • 8. Data: 2012-02-02 21:45:50
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Pawel" <ppf9@USUN_TOpoczta.fm> napisał w wiadomości

> [...]
    > odcinane, a z tego co teraz widze, to wtedy pin podpiety jest do GND i jak
    > z drugiej strony jest plus, to plynie prad z drugiej strony, a nie od

    Jakby było odcinane, to w praktyce "popędzana" z tego cyfrówka miała by
    stany nieustalone, a nie 0, czy 1. Poczytaj sobie o stanach logicznych - 0
    to jest potencjał GND, a nie przerwa. Oczywiście są też wyjścia typu otwarty
    kolektor, ale wtedy stosuje się podciąganie do jakiegoś stanu domyślnego
    poprzez rezystorey podciągające.

> [...]
    > pomiedzy dioda i GND. Sadzilem, ze jak rezystor jest za dioda, to on nic
    > nie daje, ale najwyrazniej bylem w bledzie.

    Powiedzmy, że masz rurę z wodomierzem przez którą płynie woda, po obu
    stronach tego wodomierza masz zawory. Czy istnieje jakakolwiek różnica dla
    przepływu, czy zamkniesz zawór przed, czy za wodomierzem? Jeśli chodzi o
    energię elektryczną modele hydrauliczne bardzo dobrze się sprawdzają.
    Rezystor to właśnie taki zawór ograniczający przepływ wody. Można go sobie
    wyobrazić jako odcinek rury o mniejszym przekroju.

    > A moglbys powiedziec, co ma do tego zasilanie atmegi +3.3V?

    5V - 3,3V = 1,7V

  • 9. Data: 2012-02-02 21:48:43
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > odcinane, a z tego co teraz widze, to wtedy pin podpiety jest do GND i jak
    > z drugiej strony jest plus, to plynie prad z drugiej strony, a nie od

    Tak. Nie wiem skąd Ci się wziął pomysł o odcinaniu. W jakimś kursie tak
    piszą? Istnieją co prawda mikrokontrolery, gdzie w stanie wysokim można
    pobierać tylko niewielki prąd i można w pewnym stopniu założyć, że wyjście
    jest odcięte, ale 1) to dla jedynki a nie dla zera 2) nie dla ATmegi

    > Druga sprawa, ktora mnie potwierdzala w tym blednym przekonaniu, to to, ze
    > sadzilem, ze jak sie pusci na diode +5V bez rezystora to sie spali.

    Mikrokontroler ma ograniczoną wydajność prądową wyjść, więc dioda może się
    faktycznie nie spalić jak nie będzie żadnego rezystora. Ale po co tak męczyć
    biedaczkę?

    > Wydawalo mi sie, ze rezystor musi byc pomiedzy VCC, a dioda, a nie
    > pomiedzy dioda i GND. Sadzilem, ze jak rezystor jest za dioda, to on nic
    > nie daje, ale najwyrazniej bylem w bledzie.

    Dlaczego ma nic nie dawać? Prąd przecież przepływa przez niego tak i tak.

    > A moglbys powiedziec, co ma do tego zasilanie atmegi +3.3V?

    Tomasz Ci napisał. 5 - 3,3 = 1,7 co powinno być wystarczające do zaświecenia
    diody, szczególnie czerwonej.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 10. Data: 2012-02-02 21:50:16
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > V1 = 5V
    > V2 = 3V
    > Czy jak miedzy takie zrodla napiecia wloze diode, to przez diode bedzie

    Tak. I zapamiętaj co Kolega Pszemol napisał.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/