  • 31. Data: 2017-03-10 17:52:22
    Temat: Re: Zapraszam - wirtualne muzeum - polskie telefony
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
    .
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Pierwsze wiedziałem, drugiego nie.

    W wojsku nie byles, czy w innej specjalnosci ? :-)

    Ja w sumie tez nie bylem, ale w szkole na PO pokazywali :-)

    >A jak się dzwoni? Korbka i generator?

    Tak jest.

    >I co ważniejsze, jak się wtedy wybiera adresata dzwonka?

    No jak to jak ? Krecisz korbka, na łącznicy opada klapka, wtedy pani
    centralowa wtyka swoj wtyk w twoje gniazdko, i slyszy "z Grabem 5
    prosze".
    Wiec laczy z Grabem 5.

    Oczywiscie to w polu - wojsko mialo tez normalne centrale i telefony.

    J.

  • 32. Data: 2017-03-10 19:06:17
    Od: "Piotr C." <p...@m...com.delete.pl>

    On Fri, 10 Mar 2017 14:59:59 +0000 (UTC)
    g...@s...invalid (Adam Wysocki) wrote:

    > Hmm, a mówiąc o tych prastarych - one pracowały bez centrali, tylko
    > jeden-do-jednego, czy jak to było? Gdzie dzwoniło, jak zakręciło się
    > korbką?

    Mogły być 1:1 - np. w wojsku albo gdzieś na kolei. Chyba jednak częściej przywoływało
    się telefonistke przy takim wielkim biurku z sznurami i wtyczkami, ona wkładała kabel
    w odpowiednie gniazdo (z żądanym numerem) i znowu kręciłeś - dzwoniło już u kogoś w
    domu. Ale to nie moje czasy zupełnie, chociaż jeszcze książki tel. z lat 90. podawały
    - dla niektórych miejscowości - "abonentów osiągalnych w ruchu ręcznym". O strony
    świata cywilizowanego wyglądało to tak, że dzwoniłeś na numer i dalej prosiłeś o
    ostateczny numer.

    się nic, dopiero wciśnięcie przycisku zajmowało linię.

    > Czemu takie rozwiązanie?

    Przypuszczam że ograniczenia techniczne tego rozwiązania, ale nie miałem czasu ani
    wielkiej chęci wgłębiać się w schematy.

    > Pamiętam (kojarzę grupę Telesfor) :)

    Haha! No, troche dorośliśmy, w pewnym sensie. Każdy w zupełnie innym.

    P.

  • 33. Data: 2017-03-10 19:10:20
    Od: "Piotr C." <p...@m...com.delete.pl>

    Mały update. Znalazłem kilka ciekawych patentów z PRL odnośnie automatów wrzutowych,
    co pozwoliło nieco zaktualizować artykuł o nich. Dołączone pdf-y. Gdyby kogoś
    ciekawiło: http://telesfor99.org/index.php/telefony-modele/apar
    aty-publiczne/

    P.

  • 34. Data: 2017-03-10 22:51:46
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Piotr C." <p...@m...com.delete.pl> napisał w wiadomości
    a.com.delete.pl...
    > Mały update. Znalazłem kilka ciekawych patentów z PRL odnośnie automatów
    > wrzutowych, co pozwoliło nieco zaktualizować artykuł o nich. Dołączone
> [...]

    Hehe, nie przewidzieli połączeń z numerami alarmowymi...
    BTW. Nie wiem, czy masz, niebawem coś tu podrzucę, co nie wszyscy znają...
    Właśnie sobie przypomniałem, że nie trafiłem na to na stronce...

    --
    Wyobraź pan sobie taką sytuację, pracujesz pan do 67 roku życia,
    co miesiąc wpłacasz 1000 złotych na ZUS, później dostajesz

  • 35. Data: 2017-03-10 23:16:44
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "HF5BS" <h...@...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > BTW. Nie wiem, czy masz, niebawem coś tu podrzucę, co nie wszyscy znają...
    > Właśnie sobie przypomniałem, że nie trafiłem na to na stronce...

    Nawet z archiwum grupy...
    http://bcpw.bg.pw.edu.pl/Content/4135/24pt1936_nr_24
    .pdf
    Dodatkowo całkiem ciekawe sprawy, po wpisaniu w Google
    schemat wybieraka grupowego
    nie tylko schemat można złapać, WL i SL też...

  • 36. Data: 2017-03-10 23:43:27
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 2017-03-10 o 15:59, Adam Wysocki pisze:

    > Pamiętam (kojarzę grupę Telesfor) :)

    Co to była grupa Telesfor? Ja pamiętam tylko usera Telesfor tutaj.

    MJ

  • 37. Data: 2017-03-11 01:40:09
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2017-03-10 23:43, Michał Jankowski pisze:

    > Co to była grupa Telesfor? Ja pamiętam tylko usera Telesfor tutaj.

    Telesfor Baudot?

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 38. Data: 2017-03-11 02:34:57
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Krystek" <s...@k...art.pl> napisał w wiadomości

    > Telesfor Baudot?

    No, tenże właśnie!

  • 39. Data: 2017-03-11 08:17:41
    Od: "Piotr C." <p...@m...com.delete.pl>

    On Fri, 10 Mar 2017 23:16:44 +0100
    "HF5BS" <h...@...pl> wrote:
> [...]

    Przewidzieli, przewidzieli. Zwyczajnie na alarmowe nie była odwracana polaryzacja -
    to raz. A dwa - jeszcze starsze konstrukcje miewały specjalną tarczę która liczyła do
    3 wybrakręceń cyfry i wówczas połączenie było bezpłatne. Jeden z patentów o tym mówi,
    jak również o tym jak były robione oszustwa na to - wykręcanie no. 35 jako 8
    zatrzymane w trakcie wybierania :)))

    > Nawet z archiwum grupy...
    > http://bcpw.bg.pw.edu.pl/Content/4135/24pt1936_nr_24
    .pdf

    Inż. Silberstein, mam i pamiętam, niezwykle ciekawe - ale to o centralach, będzie na
    zaś. Prędko nie planuje bo tu jak zaczniesz się rozposywać to życia nie starczy.

    P.

  • 40. Data: 2017-03-11 08:19:55
    Od: "Piotr C." <p...@m...com.delete.pl>

    On Sat, 11 Mar 2017 02:34:57 +0100
    "HF5BS" <h...@...pl> wrote:

    > No, tenże właśnie!

    Szanowany użykownik Telesfor Baudot akurat nie miał nic wspólnego z grupą Telesfor,
    taka zbieżność przypadkowa.

    P.