    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Zmiana z 3G na 5G
    Date: Sat, 05 Aug 2023 12:09:26 GMT

    On 2023-08-05, Ewa <E...@c...pl> wrote:
    > Orange w najbliższym czasie zapowiada zakończenie
    > stosowania standardu 3G i przejście na 5G.
    >
    > Wysłałam SMS na numer 80233 i otrzymałam odpowiedź:
    > "Twoj telefon i karta SIM obsluguja rozmowy w sieci
    > 4G, dlatego nie musisz nic robic. Pozdrawiamy Orange".
    >
    > Co to znaczy, że nie muszę nic robić? Czy po zmianie
    > z 3G na 5G nic się dla mnie nie zmieni? Chyba jednak
    > się zmieni, bo po coś ta zmiana będzie zrobiona.
    > W jakim zakresie odczuję tę zmianę na niekorzyść?
    >
    > Nie chodzi mi o poznanie zawiłej teorii, bo to mogę
    > znaleźć w internecie, ale o praktyczną różnicę dla
> [...]

    Obecnie dostępne są 3G, 4G (LTE) i gdzieniegdzie 5G. Twój telefon
    najpewniej korzysta wyłącznie z 4G. Z tych trzech podanych, orange
    wyłączy 3G z czego i tak pewnie nie korzystałaś. Co do 5G to nie będzie
    to zamiana 3G na 5G a pewnie zwiększenie zasięgu 5G bo zdaje się orange
    już udostępnia 5G. Twój telefon najpewniej nie umożliwia połączeń w tym
    standardzie, więc dla Ciebie de facto nic się tu nie zmieni - nadal
    będziesz używała 4G.

    Jak za jakiś czas przyjdzie u Ciebie kolej na zmianę telefonu, możesz
    wtedy rozważyć taki, który obsługuje 5G. Różnica praktyczna dla
    normalnego użytkownika będzię w większości przypadków żadna. 5G
    umożliwia przesył danych z dużo większą prędkością niż 4G, ale o ile nie
    przesyłasz jakiś dużych plików, a ogólnie jakość połączeń 4G masz
    przyzwoitą, to możesz nie zauważyć przejścia. Jeśli jakość była kiepska,
    a 5G będize lepsza, to mogą Ci się strony szybciej otwierać, duże
    załączniki do poczty szybciej ściągać etc. etc. etc.

    --
    Marcin