  • 11. Data: 2017-01-27 14:28:02
    Temat: Re: alternatywa dla RasPi z SATA
    Od: "Ghost" <n...@d...pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    On 27.01.2017 11:54, Ghost wrote:

    >1) Chciałbym uniknąć problemów związanych z ograniczoną liczbą cykli
    >zapisu.

    Skoro tak piszesz, to pewnie masz tych zapisów wielokrotnych, w jedno
    miejsce sporo.

    >2) Zastosowanie dużego dysku twardego otwiera ciekawe perspektywy, jeśli
    >chodzi o przyszłe projekty. Karta pamięci mająca choćby i nawet te 32GB
    >nie będzie mogła konkurować z dyskiem o pojemności 2TB lub więcej.

    Jeśli ptrzebujesz 2TB wielo-wielo-krotnie zapisywany to faktycznie dysk
    będzie najtańszy, pytanie jak się wycenia Twój czas na r&d w związku z tym
    się pojawiający :-)

  • 12. Data: 2017-01-27 14:49:55
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-01-27 o 14:10, Atlantis pisze:
    > On 27.01.2017 13:28, Marek wrote:
    >(...)
    > Sądziłem, że w przypadku tych płytek interfejs SATA jest jednym z
    > peryferiów wbudowanych w SoC. Jeśli jednak jest to standardowy mostek
    > USB2SATA, w dodatku podłączony przez jakiś wewnętrzny hub, to może
    > faktycznie lepiej zostawić RPi3, stawiając obok niego jakiś zewnętrzny
    > dysk USB? Jak wygląda kwestia stabilności takiego rozwiązania?

    Wiele nie pomogę, ostro testowałem RPi 2 tylko przez kilka tygodni po
    zakupie. Stwierdziłem, że do różnych linuksów za słabe. Przy Kodi czeka
    się czasem "godzinami", aż przełączy się z jednego na innego NAS-a via
    DLNA, jeszcze dłużej zanim znajdzie jakieś VOD-y.

    Ale HDD widzi zawsze, nigdy z tym nie było i nie ma problemów.

    Nie próbowałem protokołu i-SCSI - to też może być ciekawe rozwiązanie do
    machania dużą ilością danych i sporą ilością zapisów w jednostce czasu.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 13. Data: 2017-01-27 22:20:12
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2017-01-27 o 13:28, Marek pisze:
    > No właśnie, pomijając już użycie dysku, czemu nie może być pendrive? Są
    > dostępne przemysłowe pendrive"y o dużej trwałości...

    Bez przesady z tą trwałością, jeden błąd w konfiguracji sysloga i taki
    przemysłowy po 4 miesiącach poszedł się .... ze wszystkimi wynikami
    pomiarów.

    --
    AWa.

  • 14. Data: 2017-01-27 22:21:05
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Atlantis pisze:
    > Szukam jakiegoś komputerka jednopłytkowego o parametrach zbliżonych do
    > Raspberry Pi 3, ale wyposażonego w złącze SATA.

    Banana pi.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 15. Data: 2017-01-27 22:27:38
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2017-01-27 08:33, Atlantis wrote:
    > Szukam jakiegoś komputerka jednopłytkowego o parametrach zbliżonych do
    > Raspberry Pi 3, ale wyposażonego w złącze SATA.

    Zerknij na BananaPi.

  • 16. Data: 2017-01-27 22:32:17
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2017-01-27 11:54, Ghost wrote:
    > A powód, że nie zwykła karta pamięci to wielkość/taniość?

    Podstawowym powodem dla ktorego nalezy unikać kart pamięci jest wear
    leveling. Karta w sposób swobodny zamienia ze soba miejscami fragmenty
    flasha. Jest w momencie takiej operacji zniknie zasilanie masz
    uszkodzony *przypadkowy* kawałek filesystemu. Na przykład dowolny plik
    systemowy. W niektórych modelach kart masz *gwarantowane* trwale i
    nieodwracalne uszkodzenie jesli nie zamkniejsz poprawnie systemu a
    wyłączysz zasilanie w trakcie zapisu.

    Albo trzeba stosować specjalne karty odporne na to, albo darowac sobie
    trzymanie danych na SD, zrobić ją read-only i system na niej robi kexec
    na jądro z dysku twardego.

    PS. Tak, znam ludzi którym to się nigdy nie przytrafiło. Ale to bardziej
    kwestia ich szczęscia.

  • 17. Data: 2017-01-27 22:34:48
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2017-01-27 10:01, Adam wrote:
    > Czy obsługa HDD przez USB jest zbyt wolna (lub obciążająca zasoby), że
    > wykluczasz takie rozwiązanie?

    Niektóre mostki usb->sata ignoruja błedy transmisji i zapisują byle co.
    I to wcale nie te najtańsze chińskie. Sam byłem zdziwiony że mozna
    zapisać plik kilka GB i za kadym razem znaleźc po kilka tysięcy
    przypadkowych bajtów o innych wartościach. Wymiana kabla pomogla, ale
    niesmak pozostał. Dziadostwo.

  • 18. Data: 2017-01-27 22:39:29
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2017-01-27 o 11:49, Andrzej W. pisze:

    > Bądź uważny w tych poszukiwaniach bo z tego co pamiętam to część z tych
    > komputerków posiadam tylko marketingowy interfejs SATA... :)
    > Uściślając, nie jest to interfejs spięty bezpośrednio z procesorem i
    > posiadający w tym procesorze jakieś wsparcie a tylko doczepiona, mniej
    > lub bardzie prowizorycznie, jakaś przejściówka SATA-USB czy SATA coś tam.

    Hmm... Pamiętasz może które urządzenia posiadają normalny interfejs SATA?

    > Z Orange PI mam takie sobie doświadczenia, system tylko firm trzecich,
    > producent nic nie dostarcza. Armbian, bardzo fajny uniwersalny system,
    > ale lista sprzętowych rzeczy niezaimplementowanych dla mojego modelu
    > dyskwalifikująca, stabilność taka sobie.

    Co rozumiesz przez "taką sobie stabilność"? :)

  • 19. Data: 2017-01-27 22:48:18
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

> [...]
    > systemowy. W niektórych modelach kart masz *gwarantowane* trwale i
    > nieodwracalne uszkodzenie jesli nie zamkniejsz poprawnie systemu a

    Ja już w ogóle miałem dziwne doświadczenia z kartami pamięci i Raspberry
    Pi. Kiedyś próbowałem odpalić Raspbiana, stosując dopiero co kupioną
    kartę. Nie pamiętam już jaka firma - ani chiński "no name", ani porządny
    SanDisk - raczej coś stojącego w połowie drogi między nimi. Karty tego
    samego typu wcześniej stosowałem już w paru projektach z
    mikrokontrolerami i zawsze działały prawidłowo.
    Zainstalowałem Raspbianna, zaktualizowałem go, zrobiłem jakąś podstawową
    konfigurację i wstępnie skonfigurowałem. Już wtrakcie wykonywania
    "apt-get upgrade" zaczął sypać błędami. Po restarcie już nie wstał -
    błąd systemu plików.
    Druga karta tego samego typu zachowała się w dokładnie ten sam sposób.

    > PS. Tak, znam ludzi którym to się nigdy nie przytrafiło. Ale to bardziej
    > kwestia ich szczęscia.

    Mi już raz system plików na Raspberry Pi wysypał się przy okazji awarii
    zasilania...

  • 20. Data: 2017-01-27 23:01:58
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

> [...]
    > zapisać plik kilka GB i za kadym razem znaleźc po kilka tysięcy
    > przypadkowych bajtów o innych wartościach. Wymiana kabla pomogla, ale

    A jakieś szczegóły pamiętasz? Bo faktycznie parę lat temu na coś
    podobnego trafiłem, ale to jeszcze było za czasów IDE.

    Pozdrawiam

    DD