  • 31. Data: 2019-11-14 15:05:57
    Temat: Re: [cross] Jaka karta microSD do raspberry?
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 14 Nov 2019 12:06:13 +0100, Olaf Frikiov Skiorvensen
    <B...@i...invalid> wrote:
    > To jest pSLC, pamięć jest MLC, a kontroler zapisuje tylko stany 00
    > lub 11.
    > Pamiętam dysk SSD, dość starawy(chyba jeden z wcześniejszych modeli
    > Cruciala albo OCz)
    > który pracował w takim trybie jak był zapisany w mniej niż 50%, jak
    > osiągnął prawie 50%,
    > to zaczynał przebudowę w trybie MLC, strasznie wtedy spowalniał
    > działanie.

    Mam ją zapełnioną gdzieś w 80% i jeszcze nie zauważyłem spadku
    prędkości.

    --
    Marek

  • 32. Data: 2019-11-14 15:36:46
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Thu, 14 Nov 2019 15:05:57 +0100
    doszła do mnie wiadomość <a...@n...neostrada.pl>
    od Marek <f...@f...com> :

    >Mam ją zapełnioną gdzieś w 80% i jeszcze nie zauważyłem spadku
    >prędkości.

    To nie dotyczy tej karty(flash w tej karcie jest MLC, ale karta zapisuje tylko stany
    LL
    lub HH - pseudoSLC), podałem przykład dysku, który(leśli miał >50% wolnego miejsca)
    pracował w trybie pSLC, jak wolne miejsce dobijało do 50% to robił sobie
    reorganizację
    danych(kompaktował dane do trybu MLC).

  • 33. Data: 2019-11-14 15:44:05
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Thu, 14 Nov 2019 15:36:46 +0100
    doszła do mnie wiadomość <n...@4...com>
    od Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid> :
> [...]
    >pracował w trybie pSLC, jak wolne miejsce dobijało do 50% to robił sobie

    Dodam jeszcze, że spowolnienie było spowodowane działającymi w tle procedurami
    kompaktowania a nie spadkiem wydajności zapisu/odczytu, wydajność przed i po
    kompaktowaniu była taka sama. Nowsze dyski tak nie robią, mają jakieś małe bufory
    SLC(lub
    pSLC) buforujące zapisy, po zapełnieniu tych buforów szybkość zapisu spada mocno w
    dół.

  • 34. Data: 2019-11-16 17:20:14
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2019-11-14 11:17, Marek pisze:

    > Ja używam od 1.5 roku bardzo intensywnej tej:
    > https://www.tme.eu/pl/details/irp-s9b0-0320r11/karty
    -pamieci/goodram/
    > i jeszcze działa. Dobre zbilansowanie szybkości działania i trwałości.

    A pendrive'y jakieś sensowne ktoś poleci? Szukam teraz na różne programy
    narzędziowe i bootowalne systemy Linux/BSD do testów.

    Widzę u GoodRam-a duży wybór -
    <https://www.goodram.com/kategorie/konsumenckie/kons
    umenckie-usb/> i
    nawet gwarancję dożywotnią dają, ale ktoś tu już kiedyś pisał, że z tą
    gwarancją to ściema, bo trzeba zwracać im produkt przez sklep, w którym
    się produkt kupiło. Jeśli sklep zniknie to i gwarancji nie da się
    wyegzekwować.

    Nawet jakiś klon Kingstone'a DataTraveler widzę, ale generalnie
    transfery u nich marne -
    <https://www.goodram.com/produkty/usb-2-0-usl2/>

    Opinie też nie napawają optymizmem -
    <https://www.morele.net/pendrive-goodram-ucu2-16gb-u
    cu2-0160k0r11-877129/>

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 35. Data: 2019-11-16 22:15:54
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    In pl.misc.elektronika Adam <a...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale pytajnik pytał w kontekście wykorzystania w Raspberry.
    > RPi 1 i 2 (wyższe nie wiem) startuje z uSD.

    To jest pi 3. Startuje z uSD. Nie wiem czy da się obejść tak, żeby
    startowało skąd inąd :)

    Da się oczywiście zrobić partycję bootowalną na karcie uSD, a rootfs
    czytać skądkolwiek, ale wydaje mi się, że bez uSD się nie da.

    Czy może jednak się da?

  • 36. Data: 2019-11-16 22:18:31
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    In pl.misc.elektronika J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > A linux jak to linux - lubi costam zapisac, chocby logi, a przerzucanie
    > do ramdysku ... potem nie wiadomo czemu sie wysypal ...

    Bo trzeba mieć osobny serwer na logi :)

  • 37. Data: 2019-11-17 03:11:02
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-11-16, Queequeg <q...@t...no1> wrote:

> [...]
    >
    > Da się oczywiście zrobić partycję bootowalną na karcie uSD, a rootfs
    > czytać skądkolwiek, ale wydaje mi się, że bez uSD się nie da.

    Wydaje się, że się da:
    https://www.raspberrypi.org/documentation/hardware/r
    aspberrypi/bootmodes/msd.md
    To enable the USB boot bit, the Raspberry Pi 3 needs to be booted from
    an SD card with a config option to enable USB boot mode.
    Once this bit has been set, the SD card is no longer required.

    Ale achtung! to modyfikuje OTP a OTP to one-time programmable) memory i
    [..] "any change you make to the OTP is permanent and cannot be undone."

    --
    Marcin

  • 38. Data: 2019-11-17 08:08:26
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 16 Nov 2019 21:15:54 +0000 (UTC), q...@t...no1
    (Queequeg) wrote:
    > To jest pi 3. Startuje z uSD. Nie wiem czy da się obejść tak, żeby
    > startowało skąd inąd :)

    Na pewno tam jest uboot więc może wystartować z czegokolwiek co uboot
    wspiera i a hardware ma to fizycznie.

    --
    Marek

  • 39. Data: 2019-11-19 14:11:29
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    In pl.comp.pecet Grzegorz Niemirowski <g...@g...net> wrote:

    > Padło mi już tyle kart w Malinie, że kupiłem dysk SSD (SA400S37/120G) i
    > mam spokój.

    Podpięty przez USB + odpowiednie flagi bootowania w OTP?

    > Jednak jeśli miałbym coś dodać jeszcze o kartach, to ostatnio
    > potrzebowałem wymienić w kamerce samochodowej bo stara padła.
    > Po długich poszukiwaniach kupiłem SDSQUAR-064G-GN6MA.

    Czyli SanDisk. Nie są złe...

  • 40. Data: 2019-11-19 14:58:34
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Queequeg <q...@t...no1> napisał(a):
    > Podpięty przez USB + odpowiednie flagi bootowania w OTP?

    Tak

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/