  • 11. Data: 2023-07-26 18:09:13
    Temat: Re: dlaczego pendrive'y są wolniejsze od kart pamięci?
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 26 Jul 2023 11:31:13 +0200, SW3 napisał(a):

> [...]
    > przestało być łatwo. Dlaczego pendrive'y są takie wolne, zwłaszcza przy
    > zapisie?
    > W przypadku kart microSD właściwie standardem jest U3, V30 czyli minimum
    > 30 MB/s ciągłego zapisu. A bez problemu można (w zbliżonej cenie)
    > znaleźć i dużo szybsze.
    > W przypadku pendrive'ów, mimo że wiele chwali się interfejsem USB 3.0 (i
    > wyższymi) to oferują maksymalną prędkość zapisu 20 MB/s. Te najszybsze,
    > bo nie brakuje też takich z 5 MB/s.
    >
    > Gdzie jest to wąskie gardło pandrivewów, że ich maksymalna prędkość jest

    Co Ty za pendrivy kupujesz?

    Chyba najwolniejszy spośród tych, co mam i używam - Blitzwolf - zapisuje
    ponad 60MB/s.
    Natomiast różne Patrioty, Sandiski i Samsungi są kilkukrotnie szybsze.

    Piszę o transferze dużych plików - ponad 4GB.
    Bo przy mnóstwo wielkiej ilości małych plików, to radziły sobie dobrze
    stare Kingstony, których już od dawna nie widzę. Ale tutaj niestety jest
    duży narzut na aktualizację FAT.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 12. Data: 2023-07-26 18:15:41
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    > A o ile % droższe od najtańszych (nie mam internetu ??

    Koło 100%. Też zależy które do których porównywać bo takich które by się
    różniły tylko prędkością to nie znalazłem.

    --
    SW3

  • 13. Data: 2023-07-26 18:19:37
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 26/07/2023 18:09, Adam wrote:
    > Chyba najwolniejszy spośród tych, co mam i używam - Blitzwolf - zapisuje
    > ponad 60MB/s.

    Mam gdzieś w domu 64GB USB3 (ma dodatkowe styki i negocjuje usb3) z
    prędkoscią zapisu 20MB/s który, po mniej więcej połowie pojemności,
    spada na pysk (MLC/TLC?) do jakiś 6MB/s.

    Chiński, bez obudowy, sama płytka.

    Myślę, że przwciętny suweren nie zauważy.

  • 14. Data: 2023-07-26 18:37:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 26 Jul 2023 12:07:27 +0200, heby wrote:

    > Bo ich pamięci Flash i kontroler są przeznaczone do trzymania dancyh, a
    > nie ich ciągłej wymiany na inne. pendrive nie mają wielu waznych
    > funkcji, nawet wear-leveling czesto nie istnieje lub jest szczątkowy.

    A w kartach są?

    Bo tak sie ogólnie wydaje, ze w kartach mniej miejsca na lepsze
    kontrolery.

    Ale moze producenci juz doszli do wniosku, ze pendrive mogą być byle
    jakie, a karty nie ... bo karty sie stosuje do ambitniejszych
    zastosowań, a pendrive nie..

    > Bo one, w przeciwieństwie do pendrive, muszą zapisywać szybkie
    > strumienie video, albo ładować oprogramowanie.
    >
    > Zainteresuj sie tym rozwiązaniem, jeśli chcesz mieć naprawdę dobrze,
    > tanio i szybko:
    >
    > https://pl.aliexpress.com/w/wholesale-ssd-m.2-enclos
    ure.html

    > Ja z tego odpalam ostatnio OSy, bo najzwyczajniej mogę. Działa
    > absurdalnie dobrze. Mogę polecić Baseusową przelotkę jako nie
    > przekłamującą danych.

    No ale OS na pendrive to cos jakby w miare normalnego,
    a na karcie niezbyt.

    > Tym gardłem jest księgowy, który stwierdził, że do trzymania kilku
    > druczków, zdjęć z komuni kuzyna i schematu HIMARSa nie potrzeba aż
    > takich szybkości, jak do zapisu filmu 4K w realtime.

    Cos w tym moze jest ... ale dodaj jeszcze pare urządzen,
    gdzie usb jest standardem.
    Telewizor, dekoder, router z NAS ...

    tylko czy one kiedys nie odmawiały pracy z pendriwe, wymagając
    prawdziwego dysku?

    J.

  • 15. Data: 2023-07-26 18:55:39
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 26/07/2023 18:37, J.F wrote:
    > A w kartach są?

    Nikt tego nie wie na pewno dla kart ogólnie. Ale:
    1) są karty przemysłowe które mają na 100% bo potwierdził to producent
    2) są karty, które w wyniku zaniku zasilania potrafią uszkodzić
    randomowy blok (padały od tego filesystemy w malince)
    3) są karty które możesz wyrywać w trakcie pracy z zasilania i nie psują
    się bloki
    4) są karty, które po zapisaniu kilka tyś razy bloku 0 przechodzą w RO
    (zazwyczaj małe noname z pojedynczymi GB), mimo że sumaryczna ilość
    danych jest mniejsza niż pojemność

    Innymi słowy są na pewno dostepne oba skrajne stany: nie ma i jest.

    > Bo tak sie ogólnie wydaje, ze w kartach mniej miejsca na lepsze
    > kontrolery.

    Kontroler jest mały, to w pendrive to tylko kupa plastiku z nogami
    naokoło małego kawałka krzemu.

    Z resztą niedawno czytałem, że są pamieci flash z wbudowanym
    kontrolerem, na jednym kawałku krzemu, przeznaczone właśnie do kart sd
    albo pendrive (nie pamiętam).

    > Ale moze producenci juz doszli do wniosku, ze pendrive mogą być byle
    > jakie, a karty nie ... bo karty sie stosuje do ambitniejszych
    > zastosowań, a pendrive nie..

    Pendrive nie ma często wear-leveling i dobrze - dane nie są uszkadzane
    jak go gwałtownie wyciągniesz. Miałem gdzieś pendrive z kondensatorem w
    środku - możliwe że miał wl.

    Karty zasilane są w 99% wypadków z baterii - zanim system się wyłaczy,
    może poprosić kartę o shutdown. Wear-leveling nie jest wtedy problemem,
    bo można założyć, że ilość przerw w zasilaniu bez wcześniejszego
    shutdown jest zerowa, w normalnym użytkowaniu.

    ure.html
    > No ale OS na pendrive to cos jakby w miare normalnego,
    > a na karcie niezbyt.

    Używałem OSa na pendrive. Po niecałym miesiącu przeszedł w readonly.
    Prawda też taka, że pendrive z prędkoscią dysku SSD to praktycznie
    niespotykana rzecz.

    Więc to nie jest dobre rozwiązanie, nie wiadomo czy na pendrive jest czy
    nie jakiś rozsądny kontroler.

    W kartach też nie wiadomo, loteria.

    W dyskach jest na 100% i to dobrej jakości.

    Jeśli więc miałbym wybierać na czym z USB odpalać żywego OSa, to tylko
    na dysku do tego przeznaczonym, w zaufanej obudowie USB.

    > Cos w tym moze jest ... ale dodaj jeszcze pare urządzen,
    > gdzie usb jest standardem.
    > Telewizor, dekoder, router z NAS ...

    Telewizor/dekoder: jesli nowy odcinek mody na sukces się nie nagra, to
    może będzie koniec świata, ale lokalny.

    Router: nie wiem do czego tam pendrive, ale może do ściągania odcinków
    mody na sukcec z torrentów. Podobny poziom problemu.

    NAS: chyba tylko w celu przerzucenia danych, na chwilę.

    Ogólnie pendrive to taki brudnopis. Powstał po to aby przenosić dane.
    Nie nadaje się nawet dobrze do ich magazynowania. Jak dyskietki.

  • 16. Data: 2023-07-26 19:09:42
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    Jest ograniczenie około 100 Mbps.
    Chyba, że karta i czytnik mają dodatkowe styki (OEM lub UHS-II).
    Stąd niektórzy producenci kart dodają własne dedykowane czytniki w zestawie.

    -----

  • 17. Data: 2023-07-26 19:43:04
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:u9qp52$1f595$1@dont-email.me>
    user SW3 pisze tak:

    > Chcę sobie kupić przenośny nośnik danych o pojemności 64GB

    Kup sobie ssd i kabel zaoszczędzisz sobie zdrowia.

    Kingston KC600 2.5" 256GB

    Read Speed 550 MB/s
    Write Speed 500 MB/s
    Data Storage Life 150 TBW
    Mean Time Between Failure (MTBF) 1,000,000 hours
    Encryption XTS-AES 256-bit
    Warranty 5 Years

    https://www.ceneo.pl/87097975
    https://www.cclonline.com/skc600-256g-kingston-kc600
    -2-5-256gb-sata-iii-solid-state-drive/

    jedyny pendrajw który jeszcze używam to ten
    Samsung za dyche.

    https://www.amazon.co.uk/samsung-flash-drive-Champag
    ne-silver/dp/B07D1K4TCL

    --
    Piter

    poczekaj kawalerze! cyganka powróży przyszłość
    waszego czołgu.

  • 18. Data: 2023-07-26 19:49:02
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 26 Jul 2023 18:55:39 +0200, heby wrote:

> [...]
    > albo pendrive (nie pamiętam).

    > Pendrive nie ma często wear-leveling i dobrze - dane nie są uszkadzane

    Hm, ale czy nie grozi przeciązenie FAT zapisami ?

    > Miałem gdzieś pendrive z kondensatorem w
    > środku - możliwe że miał wl.
    >
    > Karty zasilane są w 99% wypadków z baterii - zanim system się wyłaczy,
    > może poprosić kartę o shutdown.

    Eee - karty są w gniezdzie.
    Albo ta malinka, gdzie zasilanie sie wyłacza.

> [...]
    >
    > Używałem OSa na pendrive. Po niecałym miesiącu przeszedł w readonly.
    > Prawda też taka, że pendrive z prędkoscią dysku SSD to praktycznie

    Ano - jest różnica miedzy predkoscią USB a SATA czy następnych.
    Ale USB-C nadgania ...

    > Więc to nie jest dobre rozwiązanie, nie wiadomo czy na pendrive jest czy
    > nie jakiś rozsądny kontroler.
    > W kartach też nie wiadomo, loteria.
    >
    > W dyskach jest na 100% i to dobrej jakości.

    Jeden mi padł szybko. Starałem sie następnych nie kupować :-)

    > Jeśli więc miałbym wybierać na czym z USB odpalać żywego OSa, to tylko
    > na dysku do tego przeznaczonym, w zaufanej obudowie USB.

    Ale system na małym pendrive ma swoje zalety :-)

    > Telewizor/dekoder: jesli nowy odcinek mody na sukces się nie nagra, to
    > może będzie koniec świata, ale lokalny.

    raczej spytaj po ilu odcinkach pendrive padnie.
    No dobra, tylu raczej nie obejrzysz szybko, ale są funkcje, gdzie
    możesz zatrzymac odtwarzanie biezącego programu, czy nawet sie cofnąć
    .. i wygląda na to, ze zapis leci cały czas.

    > Router: nie wiem do czego tam pendrive, ale może do ściągania odcinków
    > mody na sukcec z torrentów. Podobny poziom problemu.
    > NAS: chyba tylko w celu przerzucenia danych, na chwilę.

    Mam na mysli funkcje NAS w routerze. Wymaga pamieci USB ... no ale
    moze uzytkownik tam rzadko zapisuje ...

  • 19. Data: 2023-07-26 22:11:38
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 26/07/2023 19:49, J.F wrote:
    > Hm, ale czy nie grozi przeciązenie FAT zapisami ?

    Przeciętny suweren zrobi ich może kilka w życiu takiego pendrive. Potem
    zgubi się w szufladzie i tyle.

    > Jeden mi padł szybko. Starałem sie następnych nie kupować :-)

    Nie wiem jak to się stało, ale mam w domu kilkanaście dysków ssd. Dużo
    mSata, które intensywnie wykrzystuje w róznych cienkich klientach,
    nagrywarkach i do reanimacji starszego złomu.

    Nic mi nie padło.

    Sam się dziwię, to najtańsza tandeta.

    > raczej spytaj po ilu odcinkach pendrive padnie.

    Nie wiem, ale używałem przez 2 lata pendrive jako nagrywaki i nie padł.
    Natomiast wyraźnie zwolnił, szczególnie zapis. Obecnie stosuje dyski ssd
    po ludziach, jak ktoś zapyta co użyć. Co prawda trima taka nagrywaka nie
    obsługuje (zapewne) ale i tak jakośc pamieci pewnie lepsza niż w pendrive.

    A w ogóle, to ja telewizji już nie oglądam od wielu lat. Argument się
    ziwalidował ;)

  • 20. Data: 2023-07-27 00:01:58
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 26 July 2023 at 22:11:47 UTC+2, heby wrote:
> [...]
    > obsługuje (zapewne) ale i tak jakośc pamieci pewnie lepsza niż w pendrive.
    >
    > A w ogóle, to ja telewizji już nie oglądam od wielu lat. Argument się

    Tutaj pinologia

    MicroSD Memory Card

    https://pl.pinterest.com/pin/854909941758757744/

    https://components101.com/misc/microsd-card-pinout-d