  • 21. Data: 2010-10-27 20:15:50
    Temat: Re: gramofon Fonica GS 464 - lampka stroboskopu
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Wed, 27 Oct 2010 17:35:59 +0200, Doxent <d...@g...pl> wrote:
    > Czym zastąpić lampkę stroboskopu. Myślałem o jakiejś diodzie led.
    > Latarka led niestety jej nie zastępuje bo nie widać kresek podczas
    > obracania talerza.

    A może wstawić do środka gramofonu jakiś maleńki transformatorek
    podnoszący napięcie dla neonówki? Myślę, że przy tak małym prądzie
    ewentualna wibracja rdzenia byłaby niezauważalna.

    --
    Artur Stachura

  • 22. Data: 2010-10-27 20:33:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Artur Stachura napisał:

    > A może wstawić do środka gramofonu jakiś maleńki transformatorek
    > podnoszący napięcie dla neonówki? Myślę, że przy tak małym prądzie
    > ewentualna wibracja rdzenia byłaby niezauważalna.

    Głównym problemem nie są drgania, tylko pole magnetyczne oddziałujące
    na wkładkę (też magnetyczną). Ale można zastosować rozwiązanie
    prawdziwie audiofilskie -- świetłowód do stroboskopu transmitujący
    światło neonówki umieszczonej w zasilaczu. Tylko trzeba odpowiednio
    dobrać materiał na włókno.

    Jarek

    --
    zawiośniało -- latopędzi przez jesienność białośnieżną
    kinomatograf kinomatograf kinomatograf

  • 23. Data: 2010-10-27 20:34:19
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Artur Stachura wrote:

    > A może wstawić do środka gramofonu jakiś maleńki transformatorek
    > podnoszący napięcie dla neonówki? Myślę, że przy tak małym prądzie
    > ewentualna wibracja rdzenia byłaby niezauważalna.

    Dać neonówkę bez opornika w środku i mały opornik (jakieś 10k) do tego. 20V
    powinno wystarczyć.

    Waldek

  • 24. Data: 2010-10-27 20:40:02
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar Krzok napisał:

    > Dać neonówkę bez opornika w środku i mały opornik (jakieś 10k) do tego.
    > 20V powinno wystarczyć.

    Raczej wątpię. 60V może wystarczy, a najlepiej ze sto.

    --
    Jarek

  • 25. Data: 2010-10-27 20:45:07
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 27 Oct 2010 21:41:00 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
    >Hello J.F.,
    >
    >Stroboskop nie stabilizuje obrotów - to tylko wskaźnik.

    Jak wskaznik jest do ... to caly pomiar jest do ... :-)

    tego symbolu nie kojarze - ale mozna sie pobawic i w stabilizacje
    obrotow talerza :-)

    J.

  • 26. Data: 2010-10-27 21:28:36
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Wed, 27 Oct 2010 20:33:16 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski
    <j...@l...waw.pl> wrote:

    > Głównym problemem nie są drgania, tylko pole magnetyczne oddziałujące
    > na wkładkę (też magnetyczną).

    Taki mały transformatorek, w ekranie, upchnięty gdzieś daleko od wkładki...
    Może by nie przeszkadzał...

    A może tak: beztransformatorowy powielacz napięcia ("drabinka" diod i
    kondensatorów), a napięcie wyjściowe z niego kluczowane tranzystorem
    sterowanym sygnałem 50 Hz z zasilacza.

    Albo nieestetycznie, ale prosto: doprowadzić oddzielnym przewodem 230V z
    zasilacza. Żeby było bezpieczniej - zredukować prąd dodatkowym opornikiem
    w zasilaczu.

    > Ale można zastosować rozwiązanie
    > prawdziwie audiofilskie -- świetłowód do stroboskopu transmitujący
    > światło neonówki umieszczonej w zasilaczu. Tylko trzeba odpowiednio
    > dobrać materiał na włókno.

    Aaa, jak audiofilskie, to proponuję włosie niedźwiedzia polarnego :-)

    --
    Artur Stachura

  • 27. Data: 2010-10-27 21:47:50
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Artur Stachura wrote:

    > Aaa, jak audiofilskie, to proponuję włosie niedźwiedzia polarnego :-)

    A transmituje światło?
    Rasowy, audiofilski gramofon to ma cały napęd w stojącej oddzielnie
    obudowie, połączony z talerzem tylko paskiem. Stroboskop też jest
    osobnym urządzeniem, używanym tylko do kalibracji i okresowej kontroli.

    Mirek.

  • 28. Data: 2010-10-27 23:04:59
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mirek napisał:

    > A transmituje światło?

    Powinno. Niedźwiedź polarny ma przezroczyste (a nie białe) włosy.

    > Rasowy, audiofilski gramofon to ma cały napęd w stojącej oddzielnie
    > obudowie, połączony z talerzem tylko paskiem.

    Za czasów świetności czarnej płyty, topowe gramofony miały tak
    zwany "direct drive", czyli talerz bezpośrednio na osi silnika.
    Synchronicznego, sterowanego kwarcem, więc i stroboskopu nie było.
    Wtedy taki silnik, to było wielkie ajwaj, ale dzisiaj można sobie
    podobny wydłubać z jakiegoś starego napędu dyskietek. Albo wystrugać
    samemu z kilkunastu magnesów i kłębka drutu -- wtedy zaporą była
    elektronika, a nie cewki i magnesy.

    --
    Jarek

  • 29. Data: 2010-10-27 23:06:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Artur Stachura napisał:

    > Aaa, jak audiofilskie, to proponuję włosie niedźwiedzia polarnego :-)

    Ale unipolarnego, czy bipolarnego?

    --
    Jarek

  • 30. Data: 2010-10-28 00:20:09
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 27 Oct 2010 23:04:59 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:

    >Za czasów świetności czarnej płyty, topowe gramofony miały tak
    >zwany "direct drive", czyli talerz bezpośrednio na osi silnika.
    >Synchronicznego, sterowanego kwarcem, więc i stroboskopu nie było.

    Byl tez krok nastepny - naped bezposrednio talerza silnikiem liniowym.
    Choc w sumie nie wiem czy to lepsze.

    W wykonaniu Fonica mialo to gorsze parametry pochodzace od napedu niz
    te paskiem krecone.

    >wtedy zaporą była elektronika, a nie cewki i magnesy.

    A w sumie czy to nie byly czasy gdy juz robiono odtwarzacze CD ?

    J.