  • 121. Data: 2009-04-22 10:53:19
    Temat: Re: jaka sta????????????
    Od: syriusz <r...@s...pl>

    syriusz wrote:
    > Marek Wyszomirski wrote:
    > [...]
    >
    > I wszystko jasne. Dzięki! :)
    >
    > Pozdrawiam,
    > syriusz

    I w zasadzie tą odpowiedzią Marka można by zamknąć temat :)
    Jasno i klarownie wyjaśnione.
    Mateuszu - ucz się! ;-)

    Marku - jeszcze raz dzięki :)

    Pozdrawiam,
    syriusz

  • 122. Data: 2009-04-22 10:56:25
    Od: syriusz <r...@s...pl>

    Jan Rudziński wrote:
    > Cześć wszystkim

    > Muszę Cię zmartwić - dla obiektywu będącego doskonałą soczewką wyniki
    > obliczeń byłyby takie same.

    Zacytuję tylko fragment wypowiedzi Marka, która wyjaśniła mi cały temat:

[...]

    To jest dla mnie klarownym rozwiązaniem sporu i przyznaję rację :)

    Pozdrawiam,
    syriusz

  • 123. Data: 2009-04-22 11:01:24
    Od: syriusz <r...@s...pl>

    Mateusz Ludwin wrote:
    > On już nie odpowie - godzinę temu zepsuł mu sie komputer :>>>>

    Hehehe :)
    Widzę, że z niecierpliwością wyczekiwałeś odpowiedzi :)
    Odpowiedziałem, odpowiedziałem... poczytaj... ;)

    Ty znałeś prawdę, ale nie wiedziałeś skąd się to bierze.
    A ja postawiłem fałszywą tezę, ale nauczyłem się nowych rzeczy.

    Kto lepiej na tym wyszedł? - sam oceń ;)

    Pozdrawiam,
    syriusz

  • 124. Data: 2009-04-22 11:11:09
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    syriusz wrote:
> [...]
    1#87541

    > To nie jest żadne miarodajne porównanie.
    > Oglądasz te same kadry z tej samej odległości (na monitorze), a masz
    > różne krążki rozproszenia - i na tej podstawie oceniasz "ostre" albo
    > "nieostre"? :)

    http://apublicdefender.com/wp-content/uploads/2009/0
    3/facepalm.jpg

  • 125. Data: 2009-04-22 11:13:37
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    syriusz wrote:

    > Hehehe :)
    > Widzę, że z niecierpliwością wyczekiwałeś odpowiedzi :)
    > Odpowiedziałem, odpowiedziałem... poczytaj... ;)
    >
    > Ty znałeś prawdę, ale nie wiedziałeś skąd się to bierze.

    Że co?

  • 126. Data: 2009-04-22 11:22:31
    Od: John Smith <u...@e...net>

    syriusz napisał(a):

    > Nie inny - ten sam :)
    > Właśnie po to podszedłem do obiektu na te 7.2m (a nie 10m), aby kadr był
    > ten sam :)

    Skąd wziąłeś te 7.2m?
    Naprawdę mnie to ciekawi, jakbyś powiedział 10m/crop=6.67m to bym
    wiedział gdzie zbłądziłeś, a tak to wygląda jakbyś tak długo iteracyjnie
    wklepywał do kalkulatorka, aż dostaniesz podobną GO.

    --
    Mirek

  • 127. Data: 2009-04-22 11:32:50
    Temat: Re: jaka stałka do D80 ?
    Od: a402 <z...@o...pl>

    rabin pisze:
    > witam,
    > chciałbym mieć stałkę do mojego D80. Jaką byście mi polecili?
    >
    > ładne portrety, obraz żyleta, jasne szkło i fajnie by było gdyby była
    > funkcja makro.

    tamron 90 2,8
    http://www.optyczne.pl/index.html?producent=76&obiek
    tyw=35&typ=0&moc=0

    nikkor 105 2,8 vr
    http://www.optyczne.pl/index.html?producent=77&obiek
    tyw=616&typ=0&moc=0

    choć ten ostatni może być troche długi do portretu

  • 128. Data: 2009-04-22 12:18:26
    Od: syriusz <r...@s...pl>

    John Smith wrote:
    > Skąd wziąłeś te 7.2m?
    > Naprawdę mnie to ciekawi,

    Właśnie z kalkulatorka.

    > jakbyś powiedział 10m/crop=6.67m to bym
    > wiedział gdzie zbłądziłeś,
    > a tak to wygląda jakbyś tak długo iteracyjnie
    > wklepywał do kalkulatorka, aż dostaniesz podobną GO.

    Kalkulatorek wiąże ze sobą wszystkie wartości, które wpływają na GO:
    - krążek (przez wybór aparatu)
    - ogniskową (przez wybór z listy)
    - przysłonę (przez wybór z listy)
    - i odległość (podawana ręcznie)

    Odpowiednio więc żonglując tymi wartościami można znaleźć jednakową GO
    dla dwóch różnych zestawów.

    W sporze zakładaliśmy:
    - stałą przysłonę (1.8)
    - określone ogniskowe (85mm dla FF i 50mm dla cropa)
    - określony krążek (FF i crop, czyli odpowiednio 0.03 i 0.02 jaki jest
    przyjęty w kalkulatorze dla odpowiednich aparatów)

    Pozostawało więc tylko manipulowanie odległością.

    Mój błąd polegał na tym, że nie zwróciłem uwagi na fakt (co w jednym
    zdaniu wykazał Marek), że:

[...]

    (a sam ostatnio kogoś "przyłapałem" na wpływie poszczególnych elementów
    wzoru na GO... wtedy to o ogniskową chodziło ;-)

    Podchodząc więc na te 7.2m będę miał identyczną GO, ale nie ten sam kadr
    - inna będzie skala odwzorowania, która jest funkcją ogniskowej i
    odległości.

    Ten błąd łatwo też zweryfikował Kolega Jan Rudziński prostym przykładem
    z kalkulatorka właśnie :)
    Aby łatwo to pokazać przyjął stałą skalę odwzorowania bezpośrednio w
    parametrach (poprzez odpowiednią ogniskową dla FF i cropa oraz stałą
    odległość).
    Wtedy odpowiednia zmiana krążka rozproszenia nie wystarczyła, aby
    zniwelować różnice w GO :)

    Nawiasem mówiąc w obu przypadkach skala odwzorowania będzie zachowana
    (ten sam kadr) dla odległości odpowiednio: 10m dla 85mm FF i około 8.82m
    dla 50mm na cropie.
    Podchodząc do 7.2m, aby zrównać GO, mamy już większą skalę odwzorowania.

    Pozdrawiam,
    syriusz

  • 129. Data: 2009-04-22 12:34:23
    Od: John Smith <u...@e...net>

    syriusz napisał(a):

    > Właśnie z kalkulatorka.

    Dlatego pisałem, że możesz podejść do tego na trzy sposoby. Ty wybrałeś
    drogę trudniejszą :-)

    > Nawiasem mówiąc w obu przypadkach skala odwzorowania będzie zachowana
    > (ten sam kadr) dla odległości odpowiednio: 10m dla 85mm FF i około 8.82m
    > dla 50mm na cropie.

    Sam Ci to pisałem :-)

    Pozdrawiam,
    --
    Mirek

  • 130. Data: 2009-04-22 12:36:22
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    syriusz wrote:

> [...]
    > odległość).
    > Wtedy odpowiednia zmiana krążka rozproszenia nie wystarczyła, aby

    Przecież pisaliśmy ci to wczoraj KILKANAŚCIE RAZY.
    A ty za każdym razem twierdziłeś, że podchodząc na te 7.2m nie zmieni ci się kadr.

    Weź przeczytaj sobie jeszcze raz to co wypisywałeś wczoraj i co pisaliśmy my.