  • Data: 2013-01-02 20:50:33
    Temat: Re: jaki obiektyw do zdjec z daleka?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "mt" napisał w wiadomości grup

    >Nie, nie da. Nie w tym przypadku. Dwa obiektywy rektilinearne o tej
    >samej ogniskowej ale różnej możliwej do uzyskania skali odwzorowania
    >będą miały ten sam kąt widzenia (+/- jakaś tam toleranca rzędu 0,1
    >st.).

    Hm, tak sie od dluzszego czasu zastanawiam ... niech bedzie pewien
    obiektyw, ktory oswietlony rownolegla wiazka swiatla skupi ja w jeden
    punkt polozony np 300mm od przedniej soczewki. Ogniskowa ile wynosi ?
    300mm ?

    A teraz odchylmy nasza wiazke o pewien kat od osi optycznej .... w
    odroznieniu od pojedynczej soczewki, po obiektywie ognisko nie musi
    chyba lezec na przedluzeniu centralnego promienia. Gdzies tam w srodku
    wiazka ulega "zagieciu".

    Ba - bez "chyba", bo przeciez krotkoogniskowe obiektywy do lustrzanek
    tak dzialaja. Przednia soczewka jest daleko dalej od kliszy niz te
    powiedzmy 28mm.
    I ta zmiana kata moze byc chyba dowolna.

    Czy moze nalezaloby przeliczyc ogniskowa na inna, wedlug kata widzenia
    i uczciwie taka opublikowac ?

    P.S. Gorzej jak to lustrzany obiektyw i nie ma "przedniej soczewki"
    :-)

    J.