  • Data: 2009-03-06 09:51:44
    Temat: Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Mylisz się. To nie jest podstawa działania.
    > Podstawową zasadą działania płaskiego kolektora jest bezpośrednie
    > nagrzewanie absorbera pokrytego odpowiednią powłoką i bezpośrednie
    > przekazanie uzyskanej energii do cieczy.

    Bezposrednie to znaczy jak? Ciecz absorbuje promieniowanie?

    > Przykrycie szkłem jest wymagane w
    > pierwszej kolejności ze względu na delikatną warstwę powłokę absorbera.
    > Przykrycie daje dodatkowy zysk bo część energi zostaje wypromieniowana
    > spowrotem przez absorber i dzięki przykryciu zostaje uwięziona w
    > przestrzeni kolektora zwiększając temperaturę wewnątrz i dzięki temu podnosi
    > sie sprawność kolektora.

    Troche to naciagane. Jesli szyba nie ma specjalnych powlok z jednej
    strony to promieniowanie przechodzi przez nia w obu kierunkach z taka
    sama efektywnoscia. Czyli na przekazywanie energii przez promieniownie
    nie ma zadnego wplywu. Natomiast ma wplyw na cos innego. Absorber
    absorbuje energie promieniowania slonca, przekazujac ja przez
    przewodzenie cieczy. Szyba zapobiega wychladzaniu rurek przez np.
    wiejacy wiatr, albo odbiorowi ciepla przez np. parujaca wode w czasie
    deszczu. Generalnie zapobiega utracie energii przez konwekcje. Dlatego
    wlasnie kolektory prozniowe maja wieksza sprawnosc - proznia lepiej
    izoluje niz powietrze w kolektorze plaskim i straty przez konwekcje i
    przewodzenie sa mniejsze.

    > Delta T temp. otoczenia do temp kolektora już ma mniejszy wpływ. Ot co.

    Gdyby nie ta szyba to mialoby wlasnie duzy wplyw.

    > Owszem będzie działać ale nie z niższą sprawnością :)

    To teraz ze wzoru Boltzmana policz jaka czesc energii promieniowania
    slonca przypada na promieniowanie mikrofalowe pochlaniane przez szybe. I
    okaze sie, ze stosowanie specjalnego szkla przepuszczajacego mikrofale
    nie ma zadnego sensu.