  • Data: 2009-03-06 10:18:21
    Temat: Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb
    Od: "marko1a" <m...@l...de> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "T.M.F." <t...@n...mp.pl> napisał w wiadomości
    news:goqs83$70r$1@nemesis.news.neostrada.pl...

    > Bezposrednie to znaczy jak? Ciecz absorbuje promieniowanie?

    Co bezpośrednio? Przeczytaj jeszcze raz.

    > Troche to naciagane. Jesli szyba nie ma specjalnych powlok z jednej strony
    > to promieniowanie przechodzi przez nia w obu kierunkach z taka sama
    > efektywnoscia.

    Nie naciągane. Efekt cieplarniany. Gdyby było jak piszesz, nie byłoby sensu
    stawiać szklarni.

    > Czyli na przekazywanie energii przez promieniownie nie ma zadnego wplywu.
    > Natomiast ma wplyw na cos innego. Absorber absorbuje energie
    > promieniowania slonca, przekazujac ja przez przewodzenie cieczy.

    I tu sobie odpowiedziałeś na pierwsze swoje pytanie. Napisałeś dokładnie to
    samo co ja tylko celowo nie zrozumiałeś :)

    > Szyba zapobiega wychladzaniu rurek przez np. wiejacy wiatr, albo odbiorowi
    > ciepla przez np. parujaca wode w czasie deszczu. Generalnie zapobiega
    > utracie energii przez konwekcje. Dlatego wlasnie kolektory prozniowe maja
    > wieksza sprawnosc - proznia lepiej izoluje niz powietrze w kolektorze
    > plaskim i straty przez konwekcje i przewodzenie sa mniejsze.

    Kolego! Kolektory próżniowe mają właśnie niższą sprawność!
    Jedynie sprawność początkowa kolektorów próżniowych jest wyższa (przy
    niższych temperaturach otoczenia)
    Ale sprawność końcowa kolektora prózniowego to około 60% a zwykłego około
    80%
    Co z tego że w zimie kolektor próżniowy ma wyższą sprawność jeżeli z racji
    dobrej izolacji cieplnej trudno z niego zeskrobac zalegający śnieg. A jak
    już spróbujesz na siłę to bez uszkadzania rur uda ci się to?
    Efekt jest taki że próżniowy w zimie i tak nie pracuje bo zalega na nim
    śnieg nie do usunięcia. W lecie podgrzeje mniej wody z racji niższej
    sprawności.
    W płaskim kolektorze jak mi się nie che iść do ogrodu z miotłą żeby zgarnąć
    śnieg to włączam ręcznie pompę na 15 minut i śnieg sam się zsuwa:)
    W kolektorze próżniowym z racji jego konstrukcji ten manewr nic nie da bo
    doprowadzisz tylko ciepło do wymiennika w górnej części a dalej na rury co?
    Cena zakupu kolektora prózniowego to barszcz? A koszt wymiany rur (średnio
    150zł/szt.) które niestety pękają to barszcz? Cały zysk z kolektora
    prózniowego w zimie idzie w buraki z nawiązką. W Polsce próżniowe niestety
    ale się nie sprawdzają. I po cichu przyzna to każdy producent tychże
    kolektorów. Ale to już inny temat.

    > To teraz ze wzoru Boltzmana policz jaka czesc energii promieniowania
    > slonca przypada na promieniowanie mikrofalowe pochlaniane przez szybe. I
    > okaze sie, ze stosowanie specjalnego szkla przepuszczajacego mikrofale nie
    > ma zadnego sensu.

    Gdyby nie miało sensu to by nikt z producentów się nie powstrzymywł przed
    stosowaniem zwykłych szyb z dużą zawartością tlenków żelaza.
    Lepiej by było przecież zastosować zwykłą szybę i mieć niższe koszty
    produkcji no nie?

    Marek