  • Data: 2009-03-12 07:46:54
    Temat: Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb
    Od: "marko1a" <m...@l...de> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "gargamel" <s...@d...eu> napisał w wiadomości
    news:gp9rbk$fns$1@news.wp.pl...

    > i tu i tu masz czarny absorber, który pochłania promieniowanie słońca i
    > się nagrzewa:O)
    >
    > a wiec prosto wytłumacz mi dlaczego absorber w kol.płas. jest sprawniejszy
    > od absorbera w kol.próżn.?:P)
    Przy niskim delta T, gdy absorber nie osiąga wysokich temperatur dopóki bo
    woda w zbiorniku nie osiagnie temperatury powyżej pewnego progu (moze być
    30-40stopni w lecie i 15-20 na jesień) jest zimna, kolektor płaski wygrywa
    ponieważ jego czynna powierzchnia absorbera jest wieksza niż w próżniowym
    oraz to że glikol odbiera ciepło bezpośrednio z tego absorbera. Jednak
    uważam że głównym czynnikiem jest powierzchnia. W miarę gdy delta T rośnie
    (temp. otoczenia spada - okresy prejściowe albo inaczej temp glikolu rośnie-
    zbiornik jest już cały nagrzany) sprawnośc maleje bo sa większe straty
    promieniwania absorbera kolektora. W okresie przejsciowym owszem większa
    strata, ale gdy mam zbiornik wody cały nagrzany to już nie będe płakał.
    I teraz ciekawostka. Większość montarzystów nie umie albo olewa istotną
    sprawę czyli właściwe dobranie wielkości przepływu. Wszystko można zepsuć
    niewłaściwie dobranymi obrotami. Za małe źle bo absorber się przegrzewa
    niepotrzebnie i jego sprawność spada. Za duże też złe bo wymiennik w
    zbiorniku nie zdoła przekazać całego ciepła do wody. i ciepła woda wraca do
    absorbera a to oznacza straty uzyskanej energii na przesyle.

    > jak na mnie to fakt że tak same z siebie pękają to mi wygląda na chińską
    > tandetę i tyle i trzeba kupować u solidnego (nieskośnookiego) producenta a
    > chińskie to i pewnie płaskie pękają?:O)

    Mylisz się.
    Nawet najlepsze niby vitosole pękają.
    Wystarczy że kazdy producent wykonuje je tak aby można było szybko wymienić
    rurę bez spuszczania glikolu z instalacji
    Jak myślisz dlaczego? Gdyby miały nie pękać to kto zadawałby sobie trudu
    wykonac skomplikowaną kostrukcję umożliwiająca wymianę.

    Marek