  • 1. Data: 2012-10-17 13:35:38
    Temat: kompensacja energii biernej
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    Witam,
    Na fakturze miesięcznej za prąd jest pozycja za energie bierną
    pojemnościową. Kwota około 500zł mało - niemało, słyszałem że można to
    skompensować - jest to opłacalna zabawa?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2012-10-17 15:19:00
    Temat: Re: kompensacja energii biernej
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 17 Oct 2012 13:35:38 +0200, Albercik napisał(a):

    > Na fakturze miesięcznej za prąd jest pozycja za energie bierną
    > pojemnościową. Kwota około 500zł mało - niemało, słyszałem że można to
    > skompensować - jest to opłacalna zabawa?

    Pojemnościową?? I jeszcze 500zł! To co ty tam za fabrykę masz?
    --
    Jacek

  • 3. Data: 2012-10-17 15:33:26
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 17.10.2012 15:19, Jacek Maciejewski pisze:

    > Pojemnościową?? I jeszcze 500zł! To co ty tam za fabrykę masz?

    Nie fabrykę, biuro. trochę komputerów, upsów, świetlówek i takich tam...

  • 4. Data: 2012-10-17 15:41:28
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 17.10.2012 15:19, schrieb Jacek Maciejewski:

    > Pojemnościową?? I jeszcze 500zł! To co ty tam za fabrykę masz?

    Pewnie nieskompensowane falowniki w ilościach dużo i mocy zajebistej
    ;-). Za mooich czasów (TM) miało się na ogół problem z indukcyjnością.
    Fafdziesiąt motorów i spawarki robiły kuku. Ale taki piec łukowy, a
    konkretnie jego zasilacz może nieźle świnić. Kompensacja na ogół się
    opłaca. Konkrety są trochę trudne do stwierdzenia, bo to wróżenie z
    fusów, w zależności od tego, jakie urządzenia to obciążenie
    pojemnościowe stanowią. Pasywne systemy mogą być stosowane powiedzmy do
    pojedynczych kVA, bo inaczej cewki są zajebitne. Zresztą możliwe
    (prawie) tylko przy "przyzwoitych" obciążeniach, znaczy mało
    harmonicznych. Jak harmoniczne są dominujące, to można zastosować PFC,
    które jednocześnie też redukuje świnienie do sieci, co może być przyjęte
    pozytywnie przez ZE.

    Waldek

  • 5. Data: 2012-10-17 15:44:18
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 17.10.2012 15:33, schrieb Albercik:

    > Nie fabrykę, biuro. trochę komputerów, upsów, świetlówek i takich tam...

    A komputery i UPSy nie mają PFC???? Bo świetlówki i takie tam w małych
    ilościach nie produkują takiej mocy biernej, chyba, że masz biuro na
    kilka tysięcy stanowisk.

    Waldek

  • 6. Data: 2012-10-17 15:46:39
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-10-17 15:44, Waldemar Krzok pisze:

    > A komputery i UPSy nie mają PFC???? Bo świetlówki i takie tam w małych
    > ilościach nie produkują takiej mocy biernej, chyba, że masz biuro na
    > kilka tysięcy stanowisk.

    Może zastosował rewelacyjne urządzenia do obniżenia kosztów energii
    elektrycznej :)

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 7. Data: 2012-10-17 15:56:01
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Waldemar,

    Wednesday, October 17, 2012, 3:44:18 PM, you wrote:

    > A komputery i UPSy nie mają PFC????

    UPSy nie muszą mieć PFC. Komputery mogą mieć dławiki, które obniżają
    harmoniczne ale mają za małą indukcyjność, żeby zmienić pojemnościowy
    charakter obciążenia na neutralny.

    > Bo świetlówki i takie tam w małych ilościach nie produkują takiej
    > mocy biernej,

    Świetlówki z klasycznymi dławikami dają indukcyjną. Ale już
    rozwiązania z przetwornicą ponizej 25W nie wymagają PFC i moga dawać
    spora pojemnościową.

    > chyba, że masz biuro na kilka tysięcy stanowisk.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 8. Data: 2012-10-17 16:06:07
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 17.10.2012 15:41, Waldemar Krzok pisze:

    > Pewnie nieskompensowane falowniki w ilościach dużo i mocy zajebistej

    Falowników też się parę znajdzie, zdaje się centrale wentylacyjne i
    klimatyzacja są pędzone falownikami, ale czy ich moc jest zajebista..?
    ziarnko do ziarnka... no ja sobie tego nie ubzdurałem, na fakturze jasno
    pisze za co płacę..

  • 9. Data: 2012-10-17 16:14:26
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 17.10.2012 16:06, schrieb Albercik:

> [...]
    > klimatyzacja są pędzone falownikami, ale czy ich moc jest zajebista..?
    > ziarnko do ziarnka... no ja sobie tego nie ubzdurałem, na fakturze jasno

    Nie wiem jak u ciebie, ale tutaj (znaczy w Niemczech) możesz zgłosić się
    do zakładu energetycznego z prośbą o poradę, którą muszą one udzielić.
    Chyba kosztuje parę EUR, ale na ogół się opłaca. Jak już pisałem, małe
    urządzenia rzędu 1kW lub mniej można skompensować cewką. Cewka musi mieć
    tą samą moc i impedancję, co twoje obciążenie pojemnościowe. Dlatego
    więcej niż 200-300W się w ten sposób kompensować nie opłaca, bo bydlęta
    będą za duże.
    Jaką masz moc doprowadzoną?

    Waldek

  • 10. Data: 2012-10-17 17:17:24
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Albercik" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >klimatyzacja są pędzone falownikami, ale czy ich moc jest
    >zajebista..? ziarnko do ziarnka... no ja sobie tego nie ubzdurałem,

    A umowe przeczytales ?
    Zazwyczaj za obciazenie pojemnosciowe jest duza oplata ... karna :-)

    Licznik jaki masz ? Te nowoczesne elektroniczne bydlaki moga juz
    potrafic mierzyc i naliczac od razu zgodnie z umowa, dawniej byl
    dodatkowy licznik do mocy biernej, to sumowal w skali miesiaca :-)

    Tak czy inaczej - energetycy nie wiedziec czemu pojemnosciowego nie
    lubia, a nowoczesny sprzet ... moze nie calkiem pojemnosciowy, ale
    sporo kondensatorow ma.
    I uwazaj, bo "kompensator" czesto w domysle sluzy do kompensacji
    indukcyjnosci a nie pojemnosci - sam jest bateria kondensatorow.

    J.