  • 11. Data: 2017-08-08 16:49:54
    Temat: Re: laser dwustronny
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 08.08.2017 um 09:31 schrieb ks:
> [...]
    > wielkości pudełka zapałek lub dwóch.
    > Ewentualnie może być jakiś układ optyczny który podzieli promień lasera
    > na dwie strony tak, aby powstała prosta linia.
    > Jakość wiązki jak ze wskaźnika laserowego była by wystarczająca (plamka
    > kilka mm na 5m), nie może być jednak zauważalnego offsetu między
    > promieniami (powiedzmy, że do 1/2 grubości wiązki od osi), ale najlepiej
    > gdyby było jak jeden promień.
    > Mogę oczywiście złożyć dwa lasery 'dupkami' do siebie, ale muszę to
    > skalibrować i tu się zaczyna jazda (choćby z zamocowaniem na stałe w

    Poczytaj sobie toto:
    https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs003
    40-011-4472-9.pdf

    Waldek

  • 12. Data: 2017-08-08 17:40:21
    Od: JS <b...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-08-08 o 09:31, ks pisze:
> [...]
    > Mogę oczywiście złożyć dwa lasery 'dupkami' do siebie, ale muszę to
    > skalibrować i tu się zaczyna jazda (choćby z zamocowaniem na stałe w

    A czy nie znalazłoby się coś w grupie poziomic laserowych?

  • 13. Data: 2017-08-08 18:40:37
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 08.08.2017 o 16:49, Waldemar pisze:

> [...]
    40-011-4472-9.pdf

    > Waldek

    "Kolor obojętny, byle w paśmie widzianym przez człowieka."

    P.P.

  • 14. Data: 2017-08-08 18:53:29
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 08.08.2017 um 18:40 schrieb Paweł Pawłowicz:

    40-011-4472-9.pdf

    > "Kolor obojętny, byle w paśmie widzianym przez człowieka."

    chodzi o technikę, nie o kolor. Zresztą ks nie pisał dokładnie, o co
    chodzi. Czy wiązki muszą być spójne, czy chodzi po prostu o generowanie
    linii. W artykule jest opisany generator składający się z diody
    nieskolimowanej, świecącej w "coś", po obu stronach są soczewki. Myk
    polega na tym, że całe to "coś", jako objętość świeci, a soczewkami po
    obu stronach generujesz linie. Problemem jest "tylko" to, by oba
    obiektywy były kolinearne.
    Nie wiadomo, czy potrzebna jest monochromatyczność. Jak nie, to wziąłbym
    hipower LEDa.
    Gdyby linia nie musiała wychodzić po obu stronach, tylko istniała jako
    projekcja na ścianie, to rozwiązanie jest trywialne.

    Waldek

  • 15. Data: 2017-08-08 19:08:18
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 08.08.2017 o 17:40, JS pisze:

    > A czy nie znalazłoby się coś w grupie poziomic laserowych?

    Na przykład krzyżowa.

    P.P.

  • 16. Data: 2017-08-09 16:14:36
    Od: ks <k...@g...com>

    W dniu 2017.08.08 o 17:40, JS pisze:

    > A czy nie znalazłoby się coś w grupie poziomic laserowych?

    coś bym znalazł, ale cena 700zł mnie zniechęciła: LASERLINER-Super-Cross-Laser-2P
    szczególnie w porównaniu do ceny dwóch modułów laserowych (zielone są po 20zł,
    czerwone po 5zł).
    Krzysiek

  • 17. Data: 2017-08-09 16:37:52
    Od: ks <k...@g...com>

    > chodzi o technikę, nie o kolor. Zresztą ks nie pisał dokładnie, o co chodzi. Czy
    > wiązki muszą być spójne, czy chodzi po prostu o generowanie linii. W artykule

    Proszę się tylko bardzo nie śmiać. Problem się wziął z czystej ciekawości i jego
    rozwiązanie niczemu więcej raczej nie posłuży. Chodzi o:
    -wyznaczenie środka czworokąta i pomiar kątów
    -wyznaczenie linii pod zadanym kątem do istniejącej linii
    -wyznaczenie trzeciego/czwartego rogu czworokąta (przy dodatkowych warunkach)
    I to wszystko w krzywym terenie (pole orne, łąka, w porywach może nawet
    jezioro), przy odległościach rzędu kilkadziesiąt metrów (może nawet więcej).
    Niekoniecznie końce są fizycznie dostępne, bo jakby były, to laser jednostronny
    by wystarczył (np szukamy punktu na dachu zależnego od rogów sąsiednich budynków).
    Idea jest taka, że jest takie ustrojstwo które na środku ma kątomierz i dwie
    linie laserowe, czyli w sumie 4 promienie. Kierujemy lasery na punkty i metoda
    chodzenia szukamy środka. Kąt mamy z kątomierza. Stabilizacja nie jest na razie
    przewidywana, ale jeśli już, to przez statyw, po posadzeniu dokładna regulacja
    jak w statywie do astronomii, czyli jakoś śrubami.
    pozdrawiam Krzysiek

  • 18. Data: 2017-08-09 17:04:09
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 09.08.2017 um 16:37 schrieb ks:

> [...]
    > Stabilizacja nie jest na razie przewidywana, ale jeśli już, to przez
    > statyw, po posadzeniu dokładna regulacja jak w statywie do astronomii,

    No to chyba rzeczywiście najłatwiej będzie dać dwa lasery, dupka w
    dupkę. Kalibracja nie jest taka trudna, jak masz jakąś łąkę na 100m z
    dostępem do obu stron. Najpierw wyznaczasz linię "jednokierunkowo,
    zaznaczasz początek, środek, koniec. Ustawiasz twój laserek w środku i
    regulujesz tak długo azymut i elewację jednego lasera, by mieć jedną
    linię. Jeden laser zamontowany na fest, drugi z możliwością regulacji
    azymutu i elewacji. Myślę, że w paręnaście minut coś takiego skalibrujesz.

    Waldek

  • 19. Data: 2017-08-10 00:30:41
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2017-08-09 o 16:14, ks pisze:
    > coś bym znalazł, ale cena 700zł mnie zniechęciła

    Ale chyba wiesz, że "laser dwustronny" - to każdy z "objętościowych"?
    Światło lata sobie w cylindrze, który z jednej strony ma lustro
    półprzepuszczalne, a z drugiej też lustro, ale "mocno wydajne".

    Gdybyś potrzebował jakąś przemysłową ilość tego, to cóż by stało na
    przeszkodzie temu, aby wykonać taki cylinder z dwoma lustrami
    przepuszczającymi (jakieś) ~15% światła (większa jego ilość musi się
    jednak odbijać w te, i wefte...)

  • 20. Data: 2017-08-10 08:07:16
    Od: ks <k...@g...com>

    W dniu 2017.08.09 o 17:04, Waldemar pisze:

> [...]
    > możliwością regulacji azymutu i elewacji. Myślę, że w paręnaście minut coś

    jak już gdzieś pisałem gdzies w wątku jeden taki układ (promień) mam zrobiony. Z
    kalibracją był problem właściwie techniczny - skończyło się na pajączku z drutu
    rzędu 4mm2 przyklejonym do lasera, a z drugiej strony przylutowany do podstawy.
    Kalibracja polegała na dogięciu 'nóżek' tak, żeby świeciło prosto. Ale wygląda
    masakrycznie :)
    Układ ze śrubami regulacyjnymi kiedyś robiłem do lunety, ale nie osiągał dobrej
    stabilności - lubi się coś poruszać jak się porządnie nie usztywni po
    ustawieniu, śruby chodzą w nakrętkach na boki i góra-dół. Taki układ działa z
    lunetą, bo do śrubek są przyłożone w danym ustawieniu stałe obciążenia, a tutaj
    wszystko się rusza i zmienia środek ciężkości. Trzeba by śrubki albo zakontrować
    (ale wtedy się napręża i mamy po kalibracji) albo kleić. Może tu by nie było
    takich naprężeń, ale z drutu było jednak najprościej i działa. Nawet
    temperaturowo powinno być stabilnie, bo materiał w miarę jednorodny, aczkolwiek
    nie sprawdzałem :)
    pozdrawiam Krzysiek