    From: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: sample nowego fuji ex-1
    Date: Wed, 12 Dec 2012 22:18:04 +0100

    "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> wrote:

    [...]
    > Ja to już pisałem przy Pro1: najlepsze Hi-ISO, jakie widziałem na
    > cropie... :)) DxO chyba się skala skończyła, bo tylko coś
    > pomarudzili w komentarzach, a chyba do tej pory go nie pomierzyli...
    > (mimo wszystko podejrzewam mocną obróbkę "z puszki", która zakłóca
    > pomiary, ale w końcu: jeśli aparat mnie wyręczy i robi to dobrze, to
    > czemu by nie?)

    Fuji wchodzi w rynek foto z przeciwnym podejściem niż Samsung...

    Mam wrażenie, że przy produkcji matryc uzyskuje się ogromne korzyści
    skali, stąd najtaniej by wyszło, gdyby jedna linia na świecie (np. Sony)
    zaopatrywała wszystkich producentów. Kto się nie dogadał na dostawy
    odpowiedniej ilości z tego źródełka musi klepać swoje matryce, których
    koszt zawsze będzie istotnie wyższy od tych najbardziej masowych.
    Samsung idzie drogą wytyczoną kiedyś przez Sony: niedrogie, jak
    najbardziej masowe produkty bez zbytniego oglądania się na jakość
    (chyba najgorsze obecnie matryce cropowe), a Fuji przeciwnie: skoro
    nasze produkty muszą być drogie tak czy siak, to przynajmniej wyżyłujmy
    maksymalny poziom obecnie dostępnej jakości (kolejne moje wrażenie,
    wynikające także z wyników DxO, to odczucie, że im większa matryca,
    tym mniej producent przykłada się do żyłowania jakości, nawet dla
    najdroższych aparatów "profi" [reżim technologiczny, czystość surowców,
    kontrola jakości, itd.]. Najbardziej wyżyłowane są matryce w telefonach
    i kompakcikach, bo tam każda utrata jakości jest po prostu dramatycznie
    widoczna).

    A tak konkretnie co do tego X-E1. Oczywiście że jest "lovely", dużo
    pokręteł, guzików, ma wizjer i jakąś tam błyskotkę na ekstremalne
    sytuacje. Ale żeby nie było tak słodko, warto wypunktować kilka
    słabości:
    - brak solidnego gripa do chwycenia (tym bardziej, że to typowy
    aparat do jednej ręki - aż się prosi...)
    - ciekawe czy można zmienić funkcję pokrętła czasów - ponad 90%
    zdjęć robię w priorytecie przysłony, stąd ustawianie czasu to
    najczęściej u mnie zbędny luksus - oldschoolowość wygrała z ergonomią.
    - nieobrotowy ekran...
    - ciekawe jak długo wytrzyma ten OLED-owy wizjer na mrozach i upałach...

    Wciąż czekam na połączenie konstrukcji Panasowego G(H)n z dobrą
    matrycą i fajną szklarnią (minimum dwa obiektywy jakich potrzebuję).

    Mariusz [mr.]