    Newsgroups: pl.rec.foto,pl.rec.foto.cyfrowa
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: sterofotografia
    <p2u69i$6at$1@node1.news.atman.pl> <p2vgo9$e4k$1@node1.news.atman.pl>
    <p2vpcc$edp$1@dont-email.me> <p3040q$pn$1@node1.news.atman.pl>
    <jJS4C.487141$tG.357962@fx18.ams1> <p322mv$so6$1@node1.news.atman.pl>
    <qJ15C.919238$XF6.254693@fx23.ams1> <p34gbm$qgp$1@node2.news.atman.pl>
    <LvK5C.440838$iP7.301767@fx09.ams1> <p37tr1$kih$1@node1.news.atman.pl>
    <p386m5$t8u$1@node1.news.atman.pl> <wqR5C.680436$KR2.478645@fx03.ams1>
    <p38qtm$hae$1@node1.news.atman.pl> <0dW5C.395239$de.187961@fx13.ams1>
    <p39ui6$iq6$1@node1.news.atman.pl>
    Date: Sat, 13 Jan 2018 00:34:53 GMT

    On 2018-01-12, Uncle Pete <4...@g...com> wrote:

    > Pomysł świetny, dzięki! Chyba zwiększenie o kilka mm minimalnej
    > odległości między aparatami (o szerokość nakrętek) nie będzie mało
    > większego znaczenia. Ale rozumiem, że śruba ma być gruba, żeby pewnie
    > trzymała - myślę, że co najmniej fi 8 mm i dokręcić trzeba bardzo mocno.

    Tak, raczej gruba, ale trzeba przemyśleć ndwie kwestie

    1) mocowania do kątownikow - najlepiej aby było do obu części płaskich
    bo inaczej całość będzie się łatwiej uginać, niż konstrukcja na zdjęciu
    2) zabezpieczenie przed przypadkową zmianą kąta

    Tak jak to widzę to chyba najłatwiej można to zrobić przyspawując dolna
    część śruby do dolnego kątownika (do obu płaskich częsci), a do górnej
    częsci (segmentu górnego aparatu) przyspawać grubawą tuleję (też do obu
    części płaskich), w którą by ta śruba bez większych luzów wchodziła.
    Tuleja opierać się będzie od dołu na 2ch śrubach, gdzie górna byłaby do
    regulacji poziomej "zbieżności" 2ch aparatów a dolna, do przyblokowanie
    pozycji. Blokowanie w pozycji kątowej mogłoby się odbywać albo nakrętką
    na śrubie na górze tulei, albo dodatkową śrubą przez przewierconą
    tuleję.

    > Teraz pomyślałem, że taką samą grubość będzie miała konstrukcja z dwóch
    > kątowników skręconych śrubkami. Wystarczy w jednym z nich zrobić
    > podłużne otwory dla możliwości regulacji w pionie. Kąt można zmieniać
    > obracając aparaty.

    No można to zrobić na parę sposobów. Jedyny minus rozwiazania z
    centralną śrubą jest taki, że każdorazowa zmiana kąta zmieni równiez
    odległość między aparatami. Ale też śruba daje ekstra możliwości a jak
    się nie chce z niej korzystać i robić wszystko przy stałym
    kącie/odległości, to wystarczy tego kąta nie zmieniać.

    --
    Marcin