  • 1. Data: 2016-10-05 18:39:02
    Temat: warstwy do gerbera
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Ze względu na raster złącza ZIF20 (0,5 mm) i chwilowe problemy z
    drukarką chciałbym zlecić wykonanie takiej płytki w prototypy.com:
    http://transport.prohost.pl/kolejowy/pliki/oled.jpg

    Montaż będzie się odbywał od strony Top, potrzebna mi jest również
    soldermaska po tej stronie płytki. To będzie pierwsze PCB przekazywane
    przeze mnie samodzielnie do produkcji, w związku z tym moje pytanie:
    które warstwy powinienem wrzucić do Gerbera? Korzystam z mocno już
    leciwego (ale niezmiennie cenionego przeze mnie) Traxmakera 2000. Obrys
    płytki jest w warstwie Keepout Layer, warstwa opisowa jest mi
    niepotrzebna. Czy wystarczą warstwy Top Layer, Top Solder Mask i Keep
    Out Layer?
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 2. Data: 2016-10-05 19:09:48
    Temat: Re: warstwy do gerbera
    Od: MiSter <U...@w...pl>

    > niepotrzebna. Czy wystarczą warstwy Top Layer, Top Solder Mask i Keep
    > Out Layer?

    Tak, plus pliki wierceń.

    MiSter

  • 3. Data: 2016-10-05 19:15:38
    Od: MiSter <U...@w...pl>

    > Tak, plus pliki wierceń.

    I jeszcze jedno:
    Niewskazane jest łączenie razem sąsiednich padów (przy gęstych rastrach)
    tak jak to zrobiłeś przy tym ZIF.
    Wielka prośba aby to połączyć na "zewnątrz".

    MiSter

  • 4. Data: 2016-10-05 20:18:56
    Od: wowa <w...@g...pl>

    > drukarką chciałbym zlecić wykonanie takiej płytki w prototypy.com:

    Mała uwaga, dodaj plik txt i opisz warstwy. Coś takiego:
    .GBL - warstwa BOTTOM
    .GTL - warstwa TOP
    .BAR - warstwa mechaniki, cięcie płytki
    .DRL - plik wierceń N/C DRILL
    .GBM - soldermaska BOTTOM
    .GTM - soldermaska TOP
    Rozszerzenia możesz mieć swoje. Plus Twoje dane. Tak robię i jest
    dobrze, nie było nieporozumień.
    Wojtek

  • 5. Data: 2016-10-05 20:50:15
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Wed, 5 Oct 2016 19:15:38 +0200, MiSter napisał(a):

    > I jeszcze jedno:
    > Niewskazane jest łączenie razem sąsiednich padów (przy gęstych rastrach)
    > tak jak to zrobiłeś przy tym ZIF.
    > Wielka prośba aby to połączyć na "zewnątrz".

    Tak z ciekawości - dlaczego (przy założeniu, że to będzie lutowane tylko
    ręcznie)? Taki raster to już ponad moje możliwości przy płytce bez
    soldermaski - przylutować się udało, ale pierwsza wersja tej płytki
    miała błędy - musiałem kilka pinów od złącza pozwierać ze sobą i
    popodłączać kynarem do masy. Teraz, gdy zdecydowałem się na zmianę
    interfejsu komunikacyjnego z wyświetlaczem z I2C na SPI, trzeba znów
    przelutować kilka rzeczy i stwierdziłem, że to ponad moje siły.
    Modyfikacja projektu płytki zajęła mi kilka minut, a 30 zł za PCB z
    soldermaską nie jest warte ślęczenia godzinę czy dwie z lutownicą pod
    szkłem powiększającym.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 6. Data: 2016-10-06 19:19:25
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "badworm" <n...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Tak z ciekawości - dlaczego (przy założeniu, że to będzie lutowane tylko
    > ręcznie)?

    Przy założeniu ręcznego lutowania jest to chyba bez znaczenia.
    Przy pierwszym podejściu do rastra 0,4 tak połączyłem sąsiednie piny i przy
    lutowaniu rozpływowym pozlewało je. To jest (chyba) bez znaczenia
    elektrycznie, ale przy inspekcji optycznej płytki wygląda na kryminał :).
    Chyba, bo może jak cyna idzie na zlanie pinów to brakuje jej na połączenie z
    padem.
    Przyczyną w moim przypadku było to, że nie wiedziałem, że minimalna grubość
    paska solder maski to 3mils, a u mnie było 7 mils odstępu między brzegami
    pinów i 3mils rozszerzenia solder maski względem rozmiaru pinów no i został
    pasek solder maski 1mils, który praktycznie się nie zrobił i zlewało.
    Przy rastrze 0,5 nie mam takich problemów więc łączę sąsiednie piny na
    krótko.
    P.G.

  • 7. Data: 2016-10-06 20:27:54
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Thu, 6 Oct 2016 19:19:25 +0200, Piotr Gałka napisał(a):

> [...]
    > pasek solder maski 1mils, który praktycznie się nie zrobił i zlewało.
    > Przy rastrze 0,5 nie mam takich problemów więc łączę sąsiednie piny na

    Dałem poszerzenie solder maski na zero, właśnie z powodu tego, że odstęp
    między padami złącza ZIF to raptem 8 mils. Soldermaska ułatwia lutowanie
    tak gęstych elementów, ale bez niej pewnie też dałoby się to zrobić.
    Najgorsze jest samo zrobienie takiej płytki termotransferem - ciężko
    precyzyjnie usunąć resztki kredy spomiędzy padów nie uszkadzając ich
    przy tym.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 8. Data: 2016-10-06 21:00:24
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Dałem poszerzenie solder maski na zero, właśnie z powodu tego, że odstęp
    > między padami złącza ZIF to raptem 8 mils.

    Tolerancja położenia solder maski powoduje, że podobno poniżej poszerzenia 3
    nie powinno się stosować.
    P.G.

  • 9. Data: 2016-10-06 21:44:21
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2016-10-06 o 21:00, Piotr Gałka pisze:

    > Użytkownik "badworm" <n...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Tolerancja położenia solder maski powoduje, że podobno poniżej
    > poszerzenia 3 nie powinno się stosować.

    Firma, w której zamawiam PCB razem z montażem, mówi, że soldermaski to
    oni sami generują, tzn mogę im wysyłać i oni na to nawet popatrzą, ale
    sami lepiej wiedzą czego mi trzeba. I ja im wierzę, tylko na wszelki
    wypadek zwracam uwagę, że odkryte powierzchnie po coś są, bo zdarzyło im
    się parę razy jednak pola chłodzące zamaskować. Niby wiele to nie psuje,
    ale jednak po co?

    Pozdrawiam

    DD

  • 10. Data: 2016-10-22 14:21:51
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Wed, 05 Oct 2016 20:18:56 +0200, wowa napisał(a):

> [...]
    > .GBM - soldermaska BOTTOM
    > .GTM - soldermaska TOP
    > Rozszerzenia możesz mieć swoje. Plus Twoje dane. Tak robię i jest

    No i pojawił się problem - Satland z tego co widzę, nie przyjmuje plików
    wierceń w formacie N/C Drill, a takowy właśnie generuje Traxmaker. Jest
    szansa by to jakoś skonwertować?
    GG#2400455 ICQ#320399066