  • 1. Data: 2011-07-02 10:13:22
    Temat: Re: wy?arzanie
    Od: m...@t...pl

    > Chodziło raczej o wskazanie "niecelowości" - jeśli powstaje wynalazek
    > komunikacji za pomocą fal elektromagnetycznych, to po co wymyślać znaki
    > dymne?
    Fale magnetyczne są lepsze do komunikacji, a chlorofil niekoniecznie jest
    lepszy do zdobywania energii. Organizmy cudzożywne raczej mają lepszy sposób
    na zdobywanie energii niż samożywne. Cudzożywne opłacało się wyposażyć w
    lepszy sposób przemieszczania się, a samożywne w dłuższe korzenie albo większe
    liście. Ptak ze skrzydłami pokrytymi chlorofilem, albo z długimi korzeniami,
    niekoniecznie jest dobrym rozwiązaniem. Do tego wszystkiego ptaki bez
    organizmów służących im za pokarm by nie mogły istnieć, dlatego są potrzebne
    oba rodzaje organizmów.

    > Zapis budowy organizmu jest w pewnym sensie hierarchiczny. Pojedynczy
    > losowy błąd na "niskim" poziomie jest słabo widoczny lub szybko
    usuwany
    > (np. mechanizm apoptozy na poziomie komórki), na "wysokim" daje
    > "sensowne" fluktuacje - organizm pozostaje funkcjonalny, tylko nieco
    > inny (wyższy, z trzema nerkami, szóstym palcem itp.). Tyle, że zmiany
    > dalej są losowe.

    Weźmy np. seryjną fabrykę samochodów. Robimy wewnątrz niej losową zmianę.
    Gdy zerwiemy płytę ze ściany i rzucimy ją w losowe miejsce, to produkcji
    nic nie zaburzy, będzie wciąż taka sama. Ale gdy z jednej maszyny wyciągniemy
    jakieś urządzenie i przełożymy w losowe miejsce do drugiej, albo pracownika z
    biura zamienimy z pracownikiem na montażu, to raczej produkcja nie będzie
    możliwa. Zmierzam do tego, że nigdy przez przypadek nie zdarzy się
    wyprodukowanie samochodu z pięcioma sprawnymi kołami. Żeby do samochodu
    wstawić piąte sprawne koło trzeba sporo się zaprojektować. Samo koło musi
    być sprawne, mechanizm zapewniający toczenie musi być we właściwym miejscu,
    mechanizm napędzający musi być dobrze zgrany jeśli to ma być koło pędne, itd.
    Po przejściu huraganu nad fabryką samochodów nie zaczyna ona produkować lepszych
    samochodów. A w świecie przyrody obserwujemy coś takiego.

    Nie chce powiedzieć że to nie są losowe zmiany, nikt nie wie czy są czy nie są
    losowe. Ale na pewno naturalne algorytmy genetyczne w wyniku tych zmian zdają
    się działać całkiem sensownie, a nie chaotycznie. Po zmianach w kodzie
    genetycznym nie zawsze mamy takie efekt jak po huraganie nad fabryką samochodów.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2011-07-03 17:32:19
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2011-07-02 12:13, m...@t...pl pisze:

> [...]
    > organizmów służących im za pokarm by nie mogły istnieć, dlatego są potrzebne

    Właśnie - "lepsze"? Przecież po drodze łańcucha pokarmowego są same
    straty energii. (To z resztą jeden z argumentów wegetarian - to samo
    poletko obsiane soją więcej wyżywi, niż krowy pasące się na łące tej
    samej wielkości.) Lepiej byłoby "ewoluować" jako poruszające się
    i jednocześnie pokryte chlorofilem - energię dostajesz bez strat
    i możesz się przemieszczać tam, gdzie lepsze nasłonecznienie.

> [...]
    > genetycznym nie zawsze mamy takie efekt jak po huraganie nad fabryką samochodów.

    Samochód jest daleko mniej skomplikowany od najprostszego organizmu. Do
    tego organizmy wielokomórkowe są w zasadzie flotyllą samochodów
    i innych pojazdów, do tego wiozących ze sobą całe warsztaty wytwórcze
    i naprawcze. Jedna komórka od losowej zmiany kodu umiera dość szybko.

    Teraz weź minimum tysiące takich flotylli. Zmieniaj w nich losowo (ale
    zwykle nieznacznie) kawałki planów konstrukcyjnych wg których odtwarzają
    się poszczególne samochody. Mieszaj takie plany między sobą. Szybko
    eliminuj samochody i całe flotylle, które nie mają podstawowych cech
    działającego samochodu.

    Porównujesz rzeczy na zupełnie innych poziomach skomplikowania.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 3. Data: 2011-07-03 19:56:55
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On Jul 3, 7:32 pm, Paweł Kierski <n...@p...net> wrote:

> [...]
    > i jednocześnie pokryte chlorofilem - energię dostajesz bez strat
    > i możesz się przemieszczać tam, gdzie lepsze nasłonecznienie.
    Lepsze, zamiast czekac na sloneczna pogode i zbierac energie po
    kawalku, mozna przemieszczac sie w miejsca gdzie inne osobniki
    zbieraly ja latami i skonsumowac w kilka minut. Chlorofil bylby
    zbednym ciezarem w poruszaniu sie.

> [...]
    > tego organizmy wielokomórkowe są w zasadzie flotyllą samochodów
    > i innych pojazdów, do tego wiozących ze sobą całe warsztaty wytwórcze
    Zdecydowanie racja.

    > Jedna komórka od losowej zmiany kodu umiera dość szybko.
    A jednak prawdopodobienstwo ze w wyniku mutacji dochodzilo
    do powstania lepiej przystosowanych komorek musialo byc
    dosc duze.

> [...]
    > się poszczególne samochody. Mieszaj takie plany między sobą. Szybko
    > eliminuj samochody i całe flotylle, które nie mają podstawowych cech
    Jak mozna zmieniac losowo plan konstrukcyjny roweru aby wyszedl
    z niego plan konstrukcyjny motoru? Weźmy pojedynczy rysunek. Niech
    sklada sie 300-tu prostych kresek. Kazda kreska niech ma ograniczona
    dlugosc do wartosci ze skonczonego zbioru o mocy N. Grubosc
    tak samo, ze zbioru o mocy M. Rozpoczyna sie na wspolrzednych
    (x1,y1), a konczy na (x2,y2). xi i yi niech tez naleza do skonczonego
    zbioru o rozmiarze K. Podstawiajac mamy (N*M*K^4/2)^300. A ewolucja
    rzekomo trwala tylko 3.5*10^9 lat i pokonala w tym czasie dluzsza i
    trudniejsza droge niz jedna kartka planu motoru. Nawet nie ma cienia
    sensu w tym ze w ewolucji istotna role odegrala losowosc. O sukcesie
    ewolucji zdecydowalo cos innego niz rzucanie kostka - ciekawe co?
    Moze dobre algorytmy, moze dobre ograniczenia w mutacji tylko do
    sensowych rozwiazan, nie mam pojecia co....

    > Porównujesz rzeczy na zupełnie innych poziomach skomplikowania.
    No wlasnie, ja porownuje proste obiekty jak fabryki samochodow i juz
    nie
    widac szans na sensowna zmiane w wyniku losowych prob. A co dopiero
    tak skomplikowane obiekty jak organizmy zywe? 300 kresek nie da sie
    losowo
    ustawic we wlasciwym miejscu, a gdzie miliony genow?

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2011-07-04 07:19:27
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2011-07-03 21:56, Mariusz Marszałkowski pisze:

> [...]
    > kawalku, mozna przemieszczac sie w miejsca gdzie inne osobniki
    > zbieraly ja latami i skonsumowac w kilka minut. Chlorofil bylby

    Racja. Ale biorąc pod uwagę globalną optymalizację wykorzystania energii
    lub maksymalną elastyczność reakcji na zmiany środowiskowe, to lepiej
    jednak mieć ten chlorofil.

    Tu może nie brnijmy dalej - nie ma sensu.

    [...]
    > A jednak prawdopodobienstwo ze w wyniku mutacji dochodzilo
    > do powstania lepiej przystosowanych komorek musialo byc
    > dosc duze.

    Wystarczą miliardy lat i jeszcze większe liczby prób w każdej minucie.
    Prawdopodobieństwo nie musi być duże.

> [...]
    > Moze dobre algorytmy, moze dobre ograniczenia w mutacji tylko do
    > sensowych rozwiazan, nie mam pojecia co....

    Selekcja. Tak jak w szachach - układów pionów na szachownicy jest bardzo
    dużo. Ale w danej partii drzewo na kilka ruchów do przodu nie jest tak
    wielkie. Część z nich jest zabroniona przez reguły (chemia na poziomie
    komórek, fizyczne możliwości łączenia elementów w przypadku roweru),
    część jest "nieopłacalna" (nie daje lepszych efektów w walce o byt, nie
    daje wygodniejszego środka komunikacji). Znakomicie to zawęża w każdym
    momencie przyszłe drzewo rozwiązań. (Właśnie zorientowałem się, że
    akurat Tobie nie ma co tego tłumaczyć 8-) ) A że szachownic jest
    baaardzo dużo...

    Druga rzecz - przeskoki "jakościowe", takie jak dołożenie silnika do
    roweru. Tu analogie zawodzą - pomyśl raczej o systemie, w którym jest
    już dużo silników, ale drogą ewolucji składasz je tak, żeby pracowały
    na jednym wale sumując moc. "Silniki" to względnie proste struktury
    wykorzystujące bezpośrednio reakcje chemiczne (ATP choćby).

    Ciekawsze jak te proste struktury powstały i zaczęły się organizować.
    Bo od poziomu komórki ewolucja (losowe mutacje, krzyżowanie, selekcja)
    jest wystarczająca do opisu dalszego "rozwoju".

> [...]
    > losowo
    > ustawic we wlasciwym miejscu, a gdzie miliony genow?

    Te miliony genów od początku są już ustawione w lokalnym optimum. Gdyby
    przeszukać przestrzeń rozwiązań, to pewnie znaleźlibyśmy w nich m.in.
    mózgi z odżywianiem z płacht chlorofilowych, wyposażone w elementy do
    bezpośredniej komunikacji radiowej. Bo czemu nie? Wszystko to ze
    związków organicznych syntetyzowanych na podstawie kodu DNA da się
    sklecić.

    A tym czasem ewolucja (bez katastrof globalnych) idzie w dość proste
    modyfikacje, raczej ilościowe niż jakościowe. (Choć czasem ilość idzie
    w jakość.)

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 5. Data: 2011-07-04 12:44:07
    Od: "sielim" <s...@t...tez.wp.pl>

    Użytkownik "Mariusz Marszałkowski" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    bb.googlegroups.com...

> [...]
    > tak skomplikowane obiekty jak organizmy zywe? 300 kresek nie da sie
    > losowo ustawic we wlasciwym miejscu, a gdzie miliony genow?

    Pozwolę sobie wejść w tym miejscu w słowo, odnosząc siędo większej
    ilości tematów poruszanych w wątku.

    1. Co do podwójnych organów: słowo klucz: homeobox, geny homeotyczne.
    Jakaś zmiana, zaburzenie gdzieś w początkowych fazach, kiedy jest
    konstruowany wstępny plan budowy - może skutkować np. powieleniem
    organu. To nie musi być zmiana w genie, zaburzenie może mieć
    inne przyczyny i nie będzie dziedziczone.

    2. AG a natura - słabe wyniki AG.
    Jest kilka spraw, które istotnie różnią AG od natury.
    Jedną z nich jest ogromna, wielopoziomowa złożoność fenotypu
    w naturze. AG zaś niemal zawsze przechodzi bezpośrednio
    od genotypu do fenotypu, tzn. np. bardzo często parametrami
    funkcji oceny są nawet wartości bezpośrednio umieszczone
    w genotypie. W naturze nawet najprostsze bakterie czy wirusy
    konstruują fenotypy złożone, a przynajmniej potrzebują
    środowiska, które w bardzo złożony sposób odpowiada
    na to, co jest zakodowane, przez tworzenie rozbudowanych
    struktur. Powyższy fakt sprawia, że już nawet najprostsze
    organizmy są zbyt złożone, by pozwolić sobie na zupełnie
    dowolne mutacje i krzyżowania na zasadzie 'każdy z każdym'.
    Np. nowy wirus grypy powstał z interakcji kilku innych wirusów
    grypy.

    3. Siła obliczeniowa komputera molekularnego. Ten aspekt
    imo rzadko się podnosi, ale póki co AG na tym polu zupełnie
    ustępują pola naturze. W naturze mamy podwójną helisę
    DNA i inne mechanizmy duplikacji genów. Dzięki temu mutacja
    jakiegoś genu nie musi oznaczać wycofania jego poprzedniej wersji
    - tylko wprowadza do RÓWNOLEGŁEGO testowania jakąś
    inną jego wersję. Obok istniejącego, funkcjonalnego białka
    pojawia się podobne (lub może i zupełnie inne - lub nic) białko,
    które 'wpada' do komórkowego 'komputera molekularnego'
    i wchodzi w interakcje ze wszystkim, co tam jest. Dzięki
    zachowaniu orginalnej wersji, ryzyko utraty pierwszej funkcji
    jest zminimalizowane (ale żeby nie było zbyt różowo -
    nie wyeliminowane - oczywiście sprawa jest bardziej złożona,
    sama zmiana stężenia na skutek zmniejszonej produkcji
    orginału już może być znacząca- jeśli produkcja nie jest
    osobno regulowana), a jednocześnie, w ukryciu zachodzi
    test nowego rozwiązania - które będze albo neutralne,
    albo aktywne (np. wejdzie w interakcję z jakimś innym, dotąd
    neutralnym białkiem, które pojawiło się setki pokoleń
    wcześniej - i powstanie coś nowego, albo np.
    dostaniemy 'jedynie' nowy tzw. inhibitor allosteryczny, który
    nieco obniży szybkość działania enzymu).
    Aby uzyskać coś podobnego w AG trzeba by wprowadzić
    przynajmniej jakąś warstwę pośrednią między genotypem
    a fenotypem, która by produkowała jakieś cegiełki i szukała
    interakcji między nimi, dopuszczała gromadzenie cegiełek
    neutralnych przez wiele pokoleń itp. Po mutacji nowa cegiełka
    musiałaby być badana na interakcje ze wszystkimi
    (powiedzmy: z dużą ilością) innymi cegiełkami. Tu kłania się
    rosnąca złożoność obliczeniowa wraz z wzrostem długości
    genotypu (kolejny element w naturze a nieobecny w
    klasycznym AG: przyrastający genotyp - tu ew. można
    podać próby budowy AG w oparciu o drzewiaste chromosomy).
    Ale tu też bym szukał rozwiązania dla zagadki typu: jak to się
    stało, że mechanizmy komórkowe wyewoluowały 'tak szybko'.
    Czyli: Podwójna helisa DNA i związane z nią zrównoleglenie
    obliczeń z wykorzystaniem naturalnego procesora
    molekularnego.

    4. Filozoficznie: Z porównywaniem wytworów ludzkich do złożonych
    wytworów natury trzeba być bardzo ostrożnym. To jest inna 'filozofia
    podejścia'.
    Dlatego też nie da się ukryć - ewolucja produktów ludzkich jest
    teraz o rzędy wielkości szybsza, niż ewolucja produktów natury.
    Inny jest też podstawowy zamysł konstrukcyjny, pomysł na cegiełkę
    i jej rozwój. W przypadku wytworów natury na pierwszym miejscu
    wyskakuje mi skojarzenie z fraktalem. W dużym przybliżeniu można
    powiedzieć, że natura za punkt wyjścia przyjęła sobie iteracyjny,
    fraktalny model budowy wszystkiego, który wchodzi w interakcję
    z przestrzenia fizyczną i z masą innych kiełkujących w pobliżu fraktali.
    To takie nakładanie się na siebie półproduktów, które są
    upakowywane w wąskiej przestrzeni i stają się wejściami do kolejnych
    iteracji. Produkty i półprodukty powodują wielokrotne przełączanie się
    funkcji na kolejne warianty, co powoduje, że zmieniając skalę, optykę
    i czas, zmienia się też sama funkcja. U podstaw tego mechanizmu leżą
    mechanizmy regulacji ekspresji genów - a potem wielopiętrowe
    mechanizmy kolejne, które na innych, wyższych poziomach abstrakcji
    elementów fenotypu tworzą kolejne mechanizmy regulacji, korekt,
    autonapraw, zależności ...
    Produkty ludzkie maja z tym tyle wspólnego, że również mają wiele
    poziomów abstrakcji. Ale poza tym wszystko, poczynając od najbardziej
    elementarnych cegiełek - jest tworzone i rozwijane inaczej.
    Dodam, że strukturę iteracyjną, przypominającą fraktale ma już
    sam kod genetyczny, potem budowane na jego podstawie białka,
    potem większe struktury - błony, komórki, tkanki, ogany ...
    Zmiana w genie może skutkować skręceniem białka, zablokowaniem
    jego produkcji, zmianą stężenia, może nic nie znaczyć - to może
    skutkować konsekwencjami na wyższym poziomie - minimalnymi
    lub diametralnymi. Jak we fraktalu: zmiany parametrów w niektórych
    obszarach powodują minimalne przesunięcie, które w efekcie
    nic nie zmienia. Zmiana parametru w obszarze, kiedy funkcja
    daje wyniki w okolicach nieustalonej granicy może dać skutki
    zupełnie nieprzewidywalne, dać kolejny pączek czegoś, czego
    w tym miejscu nigdy wcześniej nie było (ale coś podobnego
    mogło być w innym miejscu i czasie/iteracji - i powstanie
    podobieństwo).

    Ufff ...

  • 6. Data: 2011-07-06 17:44:35
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On Jul 4, 9:19 am, Paweł Kierski <n...@p...net> wrote:
    > Tu może nie brnijmy dalej - nie ma sensu.
    > Wystarczą miliardy lat i jeszcze większe liczby prób w każdej minucie.
    > Prawdopodobieństwo nie musi być duże.
    Mialem na mysli, ze duze jak na taka skale czasu i przestrzen w
    jakiej zachodzila ewolucja.

> [...]
    > momencie przyszłe drzewo rozwiązań. (Właśnie zorientowałem się, że
    > akurat Tobie nie ma co tego tłumaczyć 8-) ) A że szachownic jest
    Ano wlasnie. Ten opis kojarzy mi sie z jakas strategia zachalnna.
    Strategie
    zachlanne czasami prowadza do rozwiazan optymalnych, czasami do
    rozwiazan rozsadnych, a czasami do calkiem kiepskich. Ewolucja jak sie
    wydaje doszla do rozwiazan calkiem rozsadnych. To by znaczylo ze
    komputer molekularny posluguje sie skutecznie jakas strategia
    zachlanna.
    Komputer molekularny albo jest ograniczony przez wlasciwosci chemiczne
    materii i wrecz nie moze wyprobowac wzystkich kombinacji, albo materia
    ma jakas wazna ceche ktora wspolgra z algorytmem krzyzowania i
    selekcji. To z kolei oznacza ze mozna efektywnie przeszukiwac ogromne
    przestrzenie rozwiazan i uzyskiwac wynik np. w postaci czlowieka i
    jego
    inteligencji.

> [...]
    > Bo od poziomu komórki ewolucja (losowe mutacje, krzyżowanie, selekcja)
    > jest wystarczająca do opisu dalszego "rozwoju".
    No tak, stosunkowo latwo jest dobrac
    optymalna dlugosc/grubosc pojedynczej kosci, znacznie trudniej
    jest opracowac komplet organow ktore z soba w ogole beda
    wspolpracowaly. Jesli Naturze to sie udalo, a czasu bylo tak
    niewiele to moze oznaczac tylko jedno: na przeskoki jakosciowe
    tez istnieja skuteczne recepty, ale jeszcze ich nie znamy.

> [...]
    > bezpośredniej komunikacji radiowej. Bo czemu nie? Wszystko to ze
    > związków organicznych syntetyzowanych na podstawie kodu DNA da się
    Ja bym sie posunal jeszcze dalej: symulajca takich roznych organizmow
    na
    komputerze powinna byc mozliwa, a przynajmniej ich interesujacych
    cech.
    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2011-07-06 18:26:21
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On Jul 4, 2:44 pm, "sielim" <s...@t...tez.wp.pl> wrote:

> [...]
    > Czyli: Podwójna helisa DNA i związane z nią zrównoleglenie
    > obliczeń z wykorzystaniem naturalnego procesora
    Moze w skali calego kosmosu jest to ogromna moc
    oblieczeniowa. Ale w skali jednego ukladu planetarnego wydaje
    bardzo niewielka jak na losowe przeszukiwanie lancucha dna.
    W przeszukiwaniu musialy brac udzial mechanizmy troche
    sprytniejsze niz losowe.

    > 4. Filozoficznie: Z porównywaniem wytworów ludzkich do złożonych
    > wytworów natury trzeba być bardzo ostrożnym. To jest inna 'filozofia
    > podejścia'.
    Dlaczego inna? Takie pary wynalazkow jak twarda, gladka
    droga i toczace sie kolo wydaja sie byc odpowiednikiem np. gatunkow
    cudzozywnych i gatunkow sluzacych poprzednim za pokarm. Jedno
    bez drugiego jest malo uzyteczne. Podobienstw jest mnostwo. Moze
    natura tez "zastanawia" sie jakos czy jeden wynalazek bedzie wspolgral
    z innymi.

> [...]
    > wyskakuje mi skojarzenie z fraktalem. W dużym przybliżeniu można
    > powiedzieć, że natura za punkt wyjścia przyjęła sobie iteracyjny,
    Hmm...
    Czesto sie zastanawiam czy natura nie rozwiaja algorytmow ewolucyjnych
    na jakiejs zasadzie fraktalnej. Ostatnio pewien skomplikowany proces
    uproscilem do algorytmu generowania liczby losowej o okreslonym
    rozkladzie.
    Moglem szybciej wykonywac symulacje, ale mialem wiekszy blad. Jednak
    szybkosc jeszcze nie byla zadawalajaca i okazalo sie ze calosc jeszcze
    raz mozna zastapic generowaniem liczby losowej. Tak tez zrobilem,
    na uproszczonym procesie dobralem kilka parametrow i proces
    czasochlonny
    moglem sprawdzac tylko w poblizu wartosci znalezionych na procesie
    uproszczonym. Moze Natura swoj ostateczny cel (cokolwiek nim jest)
    wielokrotnie upraszcza i na procesach skomplikowanych testuje tylko
    wartosci rozsadne uzyskane na procesach prostszych. Moze wlasnie
    teraz cale ludzkie spoleczenstwo, oplatajac nasza planete kablami i
    trasami, buduje prototyp nowej komorki w jakims gatunku zyjacym w
    odleglej galaktyce.

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2011-07-07 08:48:25
    Od: "sielim" <s...@t...tez.wp.pl>

    Użytkownik "Mariusz Marszałkowski" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    x.googlegroups.com...
> [...]

    >bardzo niewielka jak na losowe przeszukiwanie lancucha dna.
    >W przeszukiwaniu musialy brac udzial mechanizmy troche
    Ja się tutaj martwię tylko o to, jak powstała pierwsza pra-komórka.
    Reszta imo - to pryszcz.

> [...]
    > bez drugiego jest malo uzyteczne. Podobienstw jest mnostwo. Moze
    > natura tez "zastanawia" sie jakos czy jeden wynalazek bedzie wspolgral
    Zastanówmy się nad tą analogią. Imo jest zbyt odległa, ale da się z niej
    wydobyć pewną charakterystyczną różnicę: gładka droga nie zawiera
    w sobie elementów konstrukcyjnych koła i na odwrót - trudno
    w kole znaleźć elementy konstrukcyjne gladkiej drogi. Te wytwory
    nie są podobne i nie zawierają w sobie 'wspólnej historii'. Tzn. da się
    pewnie przykład tak zmodyfikować, żeby to poprawić - ale może
    właśnie lepiej nie modyfikować, żeby zobaczyć istotną różnicę między
    wytworami natury a wytworami człowieka ?

    W naturze jak weźmiemy roślinę i jakiegoś roślinożercę, to znajdziemy
    np. podobieństwo na poziomie genotypu. Będzie to jakiś istotny
    procent - nie znam liczby dot. roślin, ale np. przyjmuje się, że człowiek
    i drożdże mają 24% genów wspólnych.

> [...]
    > na jakiejs zasadzie fraktalnej. Ostatnio pewien skomplikowany proces
    > uproscilem do algorytmu generowania liczby losowej o okreslonym

    Tu się nie ma co zastanawiać, to jest oczywiste :) Tylko, jak wspominałem,
    proces iteracyjny (w którym elementarną operacją jest podział komórki)
    sam sobie cały czas modyfikuje parametry sterujące (można się tu powołać
    na termin 'epigenetyka' - każde kolejne pokolenie komórek w rozwijającej
    się tkance dziedziczy nie tylko geny, ale znacznie więcej (metylacja i
    acetylacja,
    oraz cała masa innych mechanizmów sterujacych ekspresją genów),
    do tego jak wspomniałem, wchodzi w interakcję z produktami poprzednich
    iteracji, a wszystko to jest ograniczone prawami fizycznej przestrzeni.
    Dość złożona ta funkcja fraktalna :) Jeśliby porównać to do prostego
    fraktala - np. rozwijajacego się w nieskończoną ilość gałęzi drzewa
    binarnego - to mamy coś takiego, jak zaraz przedstawię. W standardowym
    drzewie na poziomie węzła interesuje nas tylko to, jaki kierunek ma gałaź
    rodzica i jego długość. Dodajemy dwie nowe gałęzie podobne do rodzica,
    idące pod nieco zmodyfikowanym kątem i np. ze zmniejszoną długością.
    Proste jak ... gałąź :)
    Nie ma tu jednak żadnej interakcji z przestrzenią - dziecko ma kontakt
    wyłącznie ze swoim bezpośrednim rodzicem. Więc wzbogacamy: dodajemy
    do funkcji generujacej gałęzie informację o tym, czy w pobliżu nie istnieją
    jakieś inne gałęzie. Zróbmy to pośrednio: 'pokolorujmy' inicjalnie
    przestrzeń, w której rysujemy drzewo na biało(RGB 255,255,255).
    Kiedy rysujemy gałąź - 'zjadamy' kolor w jej okolicy, niekoniecznie od razu
    cały, powiedzmy maksymalnie połowę (na lini galęzi), z jakimś szybko
    malejącym gradientem zużycia w najbliższej okolicy. Innymi słowy: gałąź
    w czasie wzrostu żywi się kolorem.
    Rysując kolejne gałęzie sprawdzamy, czy mają się czym żywić, jak nie mają
    - stopujemy iterację lub np. odpowiednio zmniejszamy ich rozmiary albo
    i jedno i drugie. Się tu rozpisuję, a prawdopodobnie tego typu
    sprawy mają w paluszku spece od generowania sztucznych lasów
    na potrzeby filmów typu 'Avatar' czy gier komputerowych :)
    Nie wspominałem wcześniej o mechanizmach transportu, czyli kolejnym
    etapie 'skomplikowania' - dynamiczny model otoczenia, nie statyczny.
    Kolejnym etapem zbliżania naszego drzewa do natury byłoby sprawienie,
    że kolor ma postać małych kapsułek, które mogą się przemieszczać
    z miejsca na miejsce (powiedzmy na początek, że decydowałaby
    grawitacja i dyfuzja) - i że te kapsułki nie poruszają się zupełnie
    dowolnie, ale, że np. nie potrafią 'przekraczać' ramion drzewa.
    Kolejnym elementem mogłoby być wprowadzenie większej ilości
    rożnych rodzajów kapsułek, nadanie gałęziom możliwości
    przekształcania jednych kapsułek w inne, ich produkcji itp. To
    oznacza, że gałąź drzewa dostaje coraz więcej parametrów, które
    wchodzą do dziecka. Czyli - chromosom i mechanizm
    jego replikacji. Tu by się już można zastanowić nad regułami
    modyfikacji epigenetycznych, jeśli byśmy chcieli dalej ten
    model pogłębiać. Czyli w jakich warunkach które geny w
    chromosomie są modyfikowane (np. na skutek kontaktu
    komórki z jakimś specyficznym produktem w przestrzeni,
    przetransportowanym "z daleka", blokujemy gen produkcji
    czegoś innego albo gen decydujacy o tym, że gałąź coś
    przepuszcza).

    Itp, itd ... :) Może w jakimś innym zyciu ...

> [...]
    > teraz cale ludzkie spoleczenstwo, oplatajac nasza planete kablami i
    > trasami, buduje prototyp nowej komorki w jakims gatunku zyjacym w

    Ja tam nie widzę potrzeby, by naturze przypisywać jakieś cele :)
    Po prostu komórki się replikują, coś tam produkują, a jak nie mają
    z czego żyć - to umierają. Btw. śmierć to naturalny element rozwoju
    i regulacji. Coś, co rośnie w pierwszych iteracjach nadzwyczaj CZĘSTO
    żyje bardzo krótko, jest pożerane przez to, co przychodzi w następnych
    iteracjach.
    Mój ojciec, biochemik, kiedyś przedstawił mi taki uproszczony model
    'wszelkiego życia': wielka struktura złożona z samych błon, które pilnują,
    by przepuszczać tylko to, co ma być przepuszczane :) A reszta dzieje się
    pomiędzy nimi - coś przeszło i się losowo spotyka z innym czymś, co też
    przeszło. Często jest to coś, co niszczy błony i finito (patrz: lizosom),
    koniec iteracji, STOP :)

  • 9. Data: 2011-07-10 23:40:44
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On Jul 7, 10:48 am, "sielim" <s...@t...tez.wp.pl> wrote:
    > U ytkownik "Mariusz Marsza kowski" <m...@g...com> napisa w wiadomo
    cinews:8c47b527-3333-4ea1-bfbf-d77804583bf7@h12g2000
    vbx.googlegroups.com...

> [...]
    > proces iteracyjny (w kt rym elementarn operacj jest podzia kom rki)
    > sam sobie ca y czas modyfikuje parametry steruj ce (mo na si tu powo a
    > na termin 'epigenetyka' - ka de kolejne pokolenie kom rek w rozwijaj cej
    > si tkance dziedziczy nie tylko geny, ale znacznie wi cej (metylacja i
    > acetylacja,
    > oraz ca a masa innych mechanizm w sterujacych ekspresj gen w),
    > do tego jak wspomnia em, wchodzi w interakcj z produktami poprzednich
    > iteracji, a wszystko to jest ograniczone prawami fizycznej przestrzeni.
    No wlasnie, wyjaktowo skomplikowany proces dojrzewania i
    zycia osobnika od momentu zaplodnienia do jego smierci. Jednak
    przebieg tego procesu, a przynajmniej wszystkie istotne cechy
    przebiegu, sa zakodowane w DNA. Czyli jesli przyjac teorie
    ze jedynym istotnym nosnikiem informacji genetycznej jest
    DNA, to proces po zaplodnieniu jest tylko tak skomplikowany
    jak skomplikowane moze byc DNA. To tak samo jak z zarodka
    liczb losowych mozna wygenerowac bardzo skomlikowane
    i dlugie ciagi liczby, jednak jesli algorytm generujacy jest
    znany, to ciagi nie sa bardziej skomplikowane niz algorytm i
    zarodek.

    Pomimo takiego uproszczenia nadal nie trzyma sie kupy
    teoria ze powstalismy w wyniku krzyzowania, selekcji i
    losowej mutacji :)

    Niektore gatunki, zwlaszcza roslin, zyja bardzo dlugo.
    Jesli gatunek utrzymuje swoja licznosc, to oznacza ze
    srednio jeden osobnik wydaje na swiat jednego potomka w
    swoim calym zyciu. Dozywanie sedziwego wieku tysiaca lat, oznacza
    ze nowe pokolenie pojawialo sie zaledwie tysiace razy na
    przestrzeni milionow lat. Przeciez to nie moglo byc tak, ze gdy
    pojawiala sie nowa odrobine lepsza mutacja, to od razu wypierala
    wszystkie stare gorsze. Skoro te stare przezyly to prawdopodobnie
    tez byly dobrze przystosowane i naturalny proces wypierania
    moze zajmowac miliony pokolen. Nie bylo na tej planecie czasu
    na cos takiego.

    Idea AG jest taka, ze rozne mutacje niezaleznie przetestowaly
    jakas ceche, a nastepnie w wyniku krzyzowania cechy pozytywne
    zostaly polaczone. Taki algorytm owszem jest brdzo wydajny i
    owe 4mld lat mogly stanowic wystarczajaca ilosc. Ale czy
    naturalny AG faktycznie tak dziala? Komputerowe symulacje
    na pewno nie :)

    Pierwsza watpliwosc jest taka, ze powstanie jednej cechy w mutacji
    wydaje sie malo mozliwe. Mutacja wplywa na szereg cech, niektore
    wzmacnia, inne oslabia, raz oslabia pozytywna, drugi raz oslabia
    negatywna ceche, itd. Powstanie jednej sensownej cechy w wyniku
    mutacji wydaje sie malo proawdopodobne, a mutacja dajaca kilka
    dobrych i wspolpracujacych z soba cech to juz w ogole zakrawa
    na cos niemozliwego.

    Druga watpliwosc dotyczy syntezy dobrych cech podczas
    krzyzowania. Zalozmy ze juz doszlo do powstania w wyniku
    mutacji korzystnych cech i dochodzi do krzyzyzowania.
    Osobniki w ktorych mutacja nie przyniosla poprawy wymarly
    Dlaczego zakladac ze cechy po skrzyzowaniu beda z soba
    wspolpracowaly? Jeden osobnik np. stracil wage i moze wyzej
    skakac podczas polowania na owady. Drugi wytworzyl ciut
    grubsza skore i jest odporniejszy na negatywne oddzialywanie
    srodowiska. Po skrzyzowaniu mamy osobnika ktory nie ma sily
    dzwigac nowego pancerza... Opisany powyzej przypadek
    jest oczywiscie i tak mocno wyidealizowany. W praktyce
    po skrzyzowaniu takich dwoch osobnikow mozemy uzyskac
    osobnika nie majacego zadnej z dwoch nowo powstalych cech.

    Raczej nie ma czegos takiego jak sprytne dziedziczenie pozytywnych
    cech w wyniku losowego krzyzowania. W wyniku losowego
    krzyzowania powstaje nastepna losowa kombinacja cech.
    Mamy zwykle losowe przeszukiwanie przestrzeni rozwiazan, a
    losowe przeszukiwanie ma zlozonosc wykladnicza, na
    ktora nie bylo czasu.

    Albo zycie na tej planecie trwa dluzej, albo powstalismy w
    wyniku bardzo wyrafinowanego procesu, znacznie lepszego
    niz mutacja, slekcja i krzyzowanie.

    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2011-07-11 00:01:18
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Sun, 10 Jul 2011 16:40:44 -0700 (PDT), Mariusz Marszałkowski
    <m...@g...com> wrote:

> [...]

    >i dlugie ciagi liczby, jednak jesli algorytm generujacy jest
    >znany, to ciagi nie sa bardziej skomplikowane niz algorytm i

    Nieprawda. Proponuje postudiowac teoria chaosu. Takze ksaizke Wolframa
    New Kind Of Science. Jezt za darmo w sieci.

    bardzo proste mechanizmy moga posiadac nadzwyczajnie skomplikowane
    zachowanie

    A.L.