  • 1. Data: 2012-11-20 17:13:46
    Temat: wytrzymalosc na zginanie
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Pomyslalem, a jak wiadomo - jak czlowiek pomysli zamiast sie napic, to
    zawsze cos zlego z tego wyjdzie.

    Zginamy plaskownik. Jak wiadomo - czesc materialu jest rozciagana,
    czesc sciskana, i z tego sie bierze wytrzymalosc.
    A srodkowa warstwa jest niestotna, czy jak sie ją nazywa - obojętna.

    Skoro taka nieistotna, to ja wytnijmy :-)
    Jak powszechnie wiadomo - dwa zlozone cienkie plaskowniki to nie to
    samo co jeden gruby.

    Przyjrzyjmy sie stykowi tych dwoch po zgieciu - warstwy sa
    przesunięte.

    Czyli w warstwie obojętnej mamy naprezenie scinajace ?
    To czemu sie o tym nie wspomina ?

    J.

  • 2. Data: 2012-11-20 18:59:28
    Temat: Re: wytrzymalosc na zginanie
    Od: anhin <a...@o...pl>

    > Czyli w warstwie obojętnej mamy naprezenie scinajace ?
    > To czemu sie o tym nie wspomina ?

    Spisek? Ale tak naprawdę to się wspomina, tyle że zjawisko o którym
    piszesz, nie dotyczy większości zginanych przekrojów, zwłaszcza
    jednolitych, a tylko takich w których część górna i dolna na podporach
    może się wobec siebie przesuwać, znaczy -nie przenosi tych samych
    naprężeń, nie współpracuje w pełni ze sobą. Jeśli nie może się przesuwać
    -ścinanie nie występuje, bo niby jak? Odkształcenia przy zwykłym
    zginaniu są zależne od odległości od osi obojętnej i nie mają jak
    powodować ścinania (nie jestem pewien czy jasno to tłumaczę, ale
    wystarczy sięgnąć do dowolnego podręcznika wytrzymałości czy statyki)
    Tym niemniej w takich ustrojach jak skorupy przekładkowe (sandwicz)
    zwłaszcza niechlujnie zaprojektowanych i wykonanych (brak
    usztywnień/wzmocnień przy miejscach koncentracji naprężeń), ścinanie
    może występować i to całkiem spore, efektem bywa nawet totalne
    zniszczenie przekładki, albo przez jej ścięcie, albo odspojenie. W
    normalnych, tradycyjnych konstrukcjach budowlanych konwencjonalnie
    obciążonych ścinanie podłużne nie występuje albo jest pomijalne.

  • 3. Data: 2012-11-20 20:00:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    >
    > Przyjrzyjmy sie stykowi tych dwoch po zgieciu - warstwy sa przesunięte.
    >
    > Czyli w warstwie obojętnej mamy naprezenie scinajace ?
    Nie
    > To czemu sie o tym nie wspomina ?
    Bo nie ma sensu.

    Przemieszczenie wynika z tego, że obraca się płaszczyzna zginania.

  • 4. Data: 2012-11-20 22:28:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 20 Nov 2012 18:59:28 +0100, anhin napisał(a):

> [...]
    > powodować ścinania (nie jestem pewien czy jasno to tłumaczę, ale
    > wystarczy sięgnąć do dowolnego podręcznika wytrzymałości czy statyki)

    No, jak sobie patrze na ten wykresik, pod osia naprezenie w jedna strone,
    nad osia w druga - scinanie jak nic. Tylko ze na cienkiej warstwie sily
    znikomo male.

    Ale ... to moze ja te dwa plaskowniki skleje slabym klejem i zobacze co
    bedzie :-)

    J.

  • 5. Data: 2012-11-21 01:13:09
    Od: Swift <p...@g...com>

    W dniu wtorek, 20 listopada 2012 22:28:32 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    > Dnia Tue, 20 Nov 2012 18:59:28 +0100, anhin napisał(a):
    > Ale ... to moze ja te dwa plaskowniki skleje slabym klejem i zobacze co
    >
    > bedzie :-)
    > J.
    Jeżeli słabym klejem - o pomijalnej w stosunku do płaskowników wytrzymałości, to
    będzie to zginanie 2 płaskowników. Każdy płaskownik o określonym momencie
    bezwładności przekroju poprzecznego, określonych głównych centralnych osiach
    bezwładności. Przekrój poprzeczny każdego, obróci się podczas zginania, wokół własnej
    osi, itd.
    PP

  • 6. Data: 2012-11-21 09:05:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 20 Nov 2012 16:13:09 -0800 (PST), Swift napisał(a):
> [...]
    bezwładności. Przekrój poprzeczny każdego, obróci się podczas zginania, wokół własnej

    Czyli scinanie wystepuje :-)

    J.