  • Data: 2022-11-01 18:44:31
    Temat: Re: [zabytek] 486 - problemy z dyskietkami
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 30/10/2022 20:42, k...@g...com wrote:
    > Jeśli w BIOS przełącze na "Internal" (zamiast Both) - działa również write-back
    które jest dużo szybsze (W-T cache'uje tylko odczyt).

    Samo Internal nie da takiego kopa, jak osobny cache, w wielu
    apliakcjach. Wiem, jako uzytkownik wszystkich konfigów w tamtych latach
    (wliczając w to uszkodzony Internal w AMD486-80).

    > Ciekawostka: system zawiesza się 'na miękko' tzn. przerwania dalej działają

    Nie wiem, czy 486 ma optcode "kill" (jak 6502). Prawdopodobnie wykonuje
    po prostu kod na błednych danych lub w złym miejscu, ale wykonuje.
    Szanse na to, że randomowy kod/dane wyłaczy przerwania jakieś są, ale
    nie wiem czy duże.

    > Druga ciekawostka, może związana może nie: system w ogóle się nie uruchamia przy
    wyłączonym turbo, ciemny ekran.
    > Checkit - wszystko ładnie przechodzi (oprócz dyskietki - seek error). Ale
    nagrywając instalke DOS-a 5.0 kilka razy, w końcu przeszło!

    Nie nazwał bym tego sukcesem ;)

    Może sprawdź też RAM. Niezliczone ilosci kostek z tamtych lat mają błędy
    na granicy działania.

    Ogólnie nie wstawanie systemu bez turbo to zły objaw. Napięcie CPU jest
    prawidłowe? A może jakiś podzielnik PCI się popsuł i taktuje za wysoko
    grafikę? To mogło być kiedyś mocno przetaktowane.

    > Prędkość (dhrystone) w checkit - szybciej jest z wył. zewn. cache + Write-Back niż
    z zewnętrznym ale W-Thru. Taka ciekawostka.

    To się nie przekłada na wydajnośc aplikacji, które intensywnie z cache
    korzystają. checkit daje tylko jakieś pojęcie o wydajnośi cache, ale nie
    o zachowaniu w rzeczywistości. Odpal Duke3D i porównaj ;)