  • 1. Data: 2022-10-29 01:06:02
    Temat: [zabytek] 486 - problemy z dyskietkami
    Od: "k...@g...com" <k...@g...com>

    Zmontowałem zabytkowy komputer 486, posiada dwie stacje dyskietek - 1.44MB z innego
    starego kompa oraz 1.2MB (5.25") - old-new stock, napęd Panasonic jeszcze z
    kartonową wkładką zabezpieczającą, nigdy nie używany.

    Teraz zaczynają się problemy. Próbuję instalować DOS-a ale idzie to opornie:
    dyskietka 3.5" nagrana w napędzie USB czyta się z błędami, instalacja startuje ale
    zawiesza się losowo, bądź "za mało pamięci" - uszkodzony plik exe po prostu. Udało
    się jednak w końcu wykonać >sys C: i oto startuję z dysku twardego. Na ów dysk
    (emulator na karcie SD) wgrałem pliki .img z instalką DOS-a i próbuję je przenieść na
    dyskietki przy pomocy programu hd-copy. Nagrywa się, natomiast odczyt daje błędy na
    niektórych sektorach. Przeważnie powtarzalne. Dziwne jest to że identyczny efekt jest
    na obu stacjach! Gdyby nawet któraś stacja była rozkalibrowana, to teoretycznie
    powinna czytać to, co zapisała przed chwilą.
    Dyskietki - 3.5" mam jedną używaną, natomiast 5.25 mam karton nowych Verbatimek HD
    raczej z wyższej półki. Więc nie wiem, co może być nie tak? Tracę już powoli
    cierpliwość bo dużo starych części okazało się uszkodzonych więc kompletowanie
    zestawu już się przedłużyło, a teraz takie dziwne błędy. Dodatkowo instalacji nie da
    się uruchomić z programowo emulowanej stacji, wymaga bootowania.
    P.

  • 2. Data: 2022-10-29 01:34:52
    Temat: Re: [zabytek] 486 - problemy z dyskietkami
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-10-28, k...@g...com <k...@g...com> wrote:
> [...]
    > daje błędy na niektórych sektorach. Przeważnie powtarzalne. Dziwne
    > jest to że identyczny efekt jest na obu stacjach! Gdyby nawet któraś

    Jeśli to nie stacje to co pozostaje? Albo kabel (próbowałeś inny?) albo
    kontroler/złącza na płycie. Sprawdzałeś czy daje te błędy na
    pojedyńczych napędach, czyli pojedyńczy napęd na wstążce? A jakiś cudów
    ze zworkami tam też nie ma? Master/slave te sprawy (nie pamiętam już czy
    przy dyskietkach też były).

> [...]
    > się przedłużyło, a teraz takie dziwne błędy. Dodatkowo instalacji nie
    > da się uruchomić z programowo emulowanej stacji, wymaga bootowania. P.

    Lepiej MZ byłoby zacząć z tym wszystkim pod jakimś Linuksem. Miałbyś
    o wiele szersze możliwości diagnostyki. Co to jest konkrenie za płyta
    pod to 486?

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2022-10-29 09:02:11
    Od: mirekc <m...@i...pl>

    W dniu 2022-10-29 o 01:06, k...@g...com pisze:
> [...]
    się uruchomić z programowo emulowanej stacji, wymaga bootowania.

    Próbowałeś formatować te dyskietki? Po tylu latach warstwa magnetyczna
    traci właściwości i na fabrycznym formacie nie można polegać. Jak masz
    dużo dyskietek, to zrób format, odrzuć te które mają błędne sektory, na
    dobrych rozpakuj obrazy .img i spróbuj ponownie zainstalować.

  • 4. Data: 2022-10-29 10:03:12
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 29.10.2022 o 01:06, k...@g...com pisze:
> [...]
    na obu stacjach! Gdyby nawet któraś stacja była rozkalibrowana, to teoretycznie
    powinna czytać to, co zapisała przed chwilą.

    Mam trochę starych komputerów i niezły zapas dyskietek.
    Dobrze działają jeszcze tylko dyskietki z ery 8bitowców czyli
    do 720kB.
    Zaczynają się sypać te Amigowe 880kB.
    Pecetowe 1,2 czy 1,44mB jak się poprawnie sformatuje co dziesiąta
    to jesteś szczęściarzem.
    Sugeruje poszukanie sprzętowego emulatora dyskietek lub pozostanie
    przy dysku twardym.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2022-10-29 13:34:03
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 29/10/2022 01:06, k...@g...com wrote:
    > Teraz zaczynają się problemy.

    Masz 2 drogi:
    1) Zainstalować wszystko z poziomu emulatora typu VirtualBox na
    fizycznym dysku i włożyć gotowca do 486
    2) Kupić emulator stacji dyskietek, taki jak Gotek, wtedy obrazy
    dyskietek wkładasz do niego na pendrive

  • 6. Data: 2022-10-29 20:03:46
    Od: "k...@g...com" <k...@g...com>

    On Saturday, October 29, 2022 at 4:34:07 AM UTC-7, heby wrote:
> [...]
    > fizycznym dysku i włożyć gotowca do 486
    > 2) Kupić emulator stacji dyskietek, taki jak Gotek, wtedy obrazy

    Cóż, miałem nadzieję na dyskietki. Formatują się wszystkie prawidłowo, te
    sformatowane fabrycznie czytają się prawidłowo.

    Kolejny problem to emulator dysku - na karcie SD. Ładnie wykrywa się w BIOSie, niby
    porządna emulacja IDE. Udało się zrobić dysk systemowy. Natomiast dużo programów
    (cokolwiek większego) zawiesza się przy starcie - NC, checkit itd. Instalacja DOSa
    jak już ruszy z dyskietki - to zawiesza się na "wykrywaniu konfiguracji". Przy
    odłączonym emulatorze nie zawiesza się i przechodzi dalej, choć wówczas nie ma na co
    tej instalacji wykonać.

    Sprawdzę jeszcze kabel (taśmę) do stacji dyskietek. Próbowałem z tylko jednym napędem
    - to samo. Ustawień tam nie ma, generalnie A / B zależy czy wpinamy złącze wcześniej
    na taśmie, czy dalej - pomiędzy nimi fragment taśmy jest przekręcony o 180 stopni.

    P.

  • 7. Data: 2022-10-29 20:13:15
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 29/10/2022 20:03, k...@g...com wrote:
> [...]
    odłączonym emulatorze nie zawiesza się i przechodzi dalej, choć wówczas nie ma na co

    1) pamięc uwalona
    2) cache uwalone

    Na szybko: jesli płyta ma cache, wydłub go i deaktywuj (jesli trzeba)
    zworką.

    Jeśli procesor ma kontrolę internal cache, wyłacz je w BIOSie.

    Płyty z tamtego okresu mogę mieć wiele różnych niejasnych uszkodzeń, na
    przykład "dma nie działa" albo "linia A24 zwarta" itd co powoduje objawy
    typu "troche działa a trochę nie".

    Sprawdź, czy nie jest przetaktowany. Większość płyt 486 była na jakimś
    etapie dopalana większym zegarem.

  • 8. Data: 2022-10-30 06:38:35
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-10-29, k...@g...com <k...@g...com> wrote:

> [...]
    > to zawiesza się na "wykrywaniu konfiguracji". Przy odłączonym
    > emulatorze nie zawiesza się i przechodzi dalej, choć wówczas nie ma na

    A nie masz jakiś dysków PATA? Widzę po kilkadziesiąt zł na Allegro..

> [...]
    > czy wpinamy złącze wcześniej na taśmie, czy dalej - pomiędzy nimi
    > fragment taśmy jest przekręcony o 180 stopni.

    Tak przy okazji, bo podobne zabawy pewnie zacznę za parę lat... widzę,
    że nowe klawiatury ps/2 są nadale dostępne. Te przejściówki DIN->ps/2
    rozsądnie działają, czym masz w mobo już ps/2 lub starą klawiaturę z DIN?

    Inne pytanie, bazujesz na swoich starych zasobach, czy kupujesz części?
    Jeśli to pierwsze to zastanawiam się jak się te wszystkie komponenty
    zachowują np. po 20-30 leżakowania. Mam ze 2-3 zestawy, i386sx, jakieś
    i486 w wersji full tower, trochę 20-60MB dysków, wszystko nieruszane od
    prawie 30 lat. Czego się spodziwać przy próbach uruchomienia i czy jedna
    gaśnica wystarczy?

    Grafika na starych ISA czy masz sloty pci/agp? PCI daje się ciągle kupić
    nowe karty.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2022-10-30 20:42:26
    Od: "k...@g...com" <k...@g...com>

    On Saturday, October 29, 2022 at 11:13:19 AM UTC-7, heby wrote:
    > 2) cache uwalone
    > Na szybko: jesli płyta ma cache, wydłub go i deaktywuj (jesli trzeba)
    > zworką.

    BINGO! Co ciekawe: cache zewnętrzny działa OK w trybie write-thru. Jeśli w BIOS
    przełącze na "Internal" (zamiast Both) - działa również write-back które jest dużo
    szybsze (W-T cache'uje tylko odczyt). Mam zapasowe kostki z innej płyty, spróbuję
    przełożyć. Ciekawostka: system zawiesza się 'na miękko' tzn. przerwania dalej
    działają, można zrobić reset z klawiatury. Druga ciekawostka, może związana może nie:
    system w ogóle się nie uruchamia przy wyłączonym turbo, ciemny ekran.
    Checkit - wszystko ładnie przechodzi (oprócz dyskietki - seek error). Ale nagrywając
    instalke DOS-a 5.0 kilka razy, w końcu przeszło!
    Prędkość (dhrystone) w checkit - szybciej jest z wył. zewn. cache + Write-Back niż z
    zewnętrznym ale W-Thru. Taka ciekawostka.

    On Saturday, October 29, 2022 at 10:38:38 PM UTC-7, Marcin Debowski wrote:
    > A nie masz jakiś dysków PATA? Widzę po kilkadziesiąt zł na Allegro..

    Ciężko dostać dobry. Poza tym to woolne jest i mając ten emulator na SD, przekładam
    kartę do kompa i wrzucam co mi się podoba bezpośrednio - bardzo wygodne. Jedynie
    początkowo instalke DOS-a trzeba zrobić i tyle.

    Prędkość dysku (pamiętam!) z mojego 386 w 1993 r. (Conner 80MB) była 230KB/s. A tutaj
    mam 1800KB/s i niemal zerowy seek time. Owszem dysk byłby spoko mieć prawdziwy ale tu
    dochodzimy do problemu - mieszkam w USA i wszystkie te zabytki raczej nie idą tanio.

    > Tak przy okazji, bo podobne zabawy pewnie zacznę za parę lat... widzę,
    > że nowe klawiatury ps/2 są nadale dostępne. Te przejściówki DIN->ps/2
    > rozsądnie działają, czym masz w mobo już ps/2 lub starą klawiaturę z DIN?

    Owszem, ale odstręczają mnie przyciski windowsowe i ogólnie całe na biało.... to nie
    to. Kupiłem z braku laku nówkę - i to jeszcze ze złączem DIN5 i wbudowaną myszką -
    śmieszna cena. O tą: https://www.ebay.com/itm/174757796021 (są też na PS2).
    Przejściówka musi działać bo tam nic nie ma - tylko inne złącze, kiedyś zrobiłem sam.

> [...]
    > i486 w wersji full tower, trochę 20-60MB dysków, wszystko nieruszane od
    > prawie 30 lat. Czego się spodziwać przy próbach uruchomienia i czy jedna

    Obudowę i stację miałem nową-starą natomiast cała reszta to właśnie wygrzebałem z
    kartonu pozostawionego w szafie 20 lat temu. Płyta główna miała jakieś bóle, ale
    przeszło po myciu izopropylem i wymianie akumulatorka (one wylewają jeśli były
    zostawione i potrafią wyżreć ścieżki). To jest 486 jeszcze tylko na 5V (do 80MHz są
    procki), VLB (nie ma PCI), BIOS jaki chciałem - AMI taki jak wcześniej w 386 (z tym
    tykającym "odliczaniem" pamięci). Grafa ISA - kultowy Trident 9000 - wszystko działa.
    Problemem były dwa (!) zdechłe kontrolery IO, w sumie najprostsza karta. Trzecia
    zadziałała ale sie wykosztowałem na ebayu. Zasilacz zdechł, musiałem też kupić -
    nówke, ale już taki chiński gówno-OEM z lat 2000, kabelki i blacha cieniutkie.

    Generalnie ten sprzęt działa, bo to czasy sprzed ROHS czyli lutowanie z ołowiem :)
    Mam też inne hobby - automaty telefoniczne w USA, sporo elektroniki na procku Z80. Po
    30 latach stania na słońcu w Arizonie (spokojnie sprzęty się nagrzewają do 50-60
    stopni) czy na mrozach, to dalej działa. Ale warto mieć "zapas". Niestety - podobnie
    jak w USA - w Polsce już też nikomu się nie chce sprzedawać tego za grosze, więc ceny
    są często absurdalne.

    P.

  • 10. Data: 2022-10-30 20:44:51
    Od: "k...@g...com" <k...@g...com>

    jeszcze z ciekawostek na ebayu: gość robi te naklejki 3D 1"x1" na OEM-owe obudowy,
    jeśli kojarzycie o czym mówię... Duży wybór. Fajnie dodaje realizmu i niedrogo:
    https://www.ebay.com/itm/114550607603
    Trafiłem przypadkiem, w życiu bym nie pomyślał...