  • 1. Data: 2015-05-18 21:05:08
    Temat: Srodowisko tworzenia aplikacji webowych
    Od: MK <s...@p...pl>

    Witam

    Po dluzszym watku na grupie pl.comp.lang.php odnosnie wyboru frameworku
    PHP (dla back-end) oraz frameworku do strony wizualnej (dla front-end)
    doszedlem do takiej koncepcji aby w obecnych czasach strone kliencka
    wykonywac po stronie przegladarki za pomoca frameworku js np. AngularJS
    + formatowanie wygladu kontrolek za pomoca Twitter Bootstrap (wszystko
    co sie da robic po stronie klienta np. formatowanie danych, walidacja,
    itp.) natomiast po stronie serwera gdzie jest wspolna baza danych
    wykonac tylko serwis REST w PHP ktorego zadaniem bedzie jedynie obsluga
    operacji bazodanowych CRUD (np. pobranie danych do gridow, aktualizacja
    danych, itp.). Czy taka koncepcja jest sluszna ? Nie mieszalbym teraz
    PHP (strona serwerowa) ze strona wizualna jak to dawniej bylo w praktyce
    (np. wplatanie "echo" w kod HTML). Szukam tylko dobrego tutoriala ktory
    by cos takiego wyjasnial poniewaz np. nie wiem czy mozna z bazy danych
    serwera REST pobrac liste z zapytania SQL do jakiegos obiektu framewroku
    js w porcjach, a potem z niego do grida.

    Dziekuje.

    Pozdrawiam
    M.K.

  • 2. Data: 2015-05-19 20:27:56
    Temat: Re: Srodowisko tworzenia aplikacji webowych
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Monday, May 18, 2015 at 9:05:13 PM UTC+2, MK wrote:
> [...]
    > operacji bazodanowych CRUD (np. pobranie danych do gridow, aktualizacja
    > danych, itp.). Czy taka koncepcja jest sluszna ?

    Potencjalnie jest słuszna i to bardzo. W praktyce dużo może pójść nie tak
    jakbyśmy chcieli. Przede wszystkim musisz mieć zestaw gotowych komponentów
    do Twojej aplikacji. Wyświetlanie htmla przez echo to prymitywna metoda, ale
    także szybka i prosta. Jeśli podejdziesz do projektu Twoją metodą, to
    może się okazać, że będziesz musiał napisać brakujący komponent. Jeśli
    komponent wykorzystasz tylko 2-3 razy, to prawdopodobnie stracisz czas.
    Może się okazać, że przez komponenty można omijać zabezpieczenia aplikacji,
    albo można komuś zalogowanemu podsyłać niebezpieczne linki. Nie wiem, ale
    strzelam, że będziesz musiał zainwestować minimum pół roku, a potem na
    dwoje babka wróżyła: albo znajdziesz dobre rozwiązania i środowisko które
    je wspomaga, albo uznasz że był to czas stracony.

> [...]
    > serwera REST pobrac liste z zapytania SQL do jakiegos obiektu framewroku
    > js w porcjach, a potem z niego do grida.

    W sumie też bym poczytał takie tutoriale, ale rzetelne i obustronne, a nie
    takie które tylko pokazują zalety, albo tylko wady.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2015-05-25 11:50:56
    Od: darekm <d...@e...com>

    On 2015-05-18 21:05, MK wrote:
> [...]
    > operacji bazodanowych CRUD (np. pobranie danych do gridow, aktualizacja
    > danych, itp.). Czy taka koncepcja jest sluszna ?

    Koncepcja jak koncepcja. Prawie niczym się nie różni od typowego grubego
    klienta starych desktopowych aplikacji tyle że inny język/framework.
    Problemy też będą podobne. Im wiekszy program i im więsza baza danych
    tym więcej danych będzie przepychane przez sieć. Z tym że desktopy
    chodzą na sieci lokalnej o znacznie większej przepustowości. Do tego
    dochodzą kwestie bezpieczeństwa, które przy ograniczonej logice po
    stronie serwera trudno zapewnić. Przy czym tak jak pisałem, problemy są
    zauważalne dopiero dla większych aplikacji.

    --
    Darek