  • 1. Data: 2024-03-14 00:05:30
    Temat: Świat w oczach Lema
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    Na kanale TVP 3 Kraków puszczają cykl reportaży "Świat w oczach Lema",
    gdzie sam Lem się wypowiada (rok produkcji 1991).
    Dziś obejrzałem drugi odcinek, gdzie Lem wypowiadał się co sądzi m.in. o
    latających spodkach i paranormalnej aktywności. Ciekawy program. Polecam.

  • 2. Data: 2024-03-14 13:49:00
    Temat: Re: Świat w oczach Lema
    Od: alojzy nieborak <g...@g...com>

    pytajacy pisze:
> [...]
    > Dziś obejrzałem drugi odcinek, gdzie Lem wypowiadał się co sądzi m.in. o
    > latających spodkach i paranormalnej aktywności.

    Wczoraj na pl.misc.paranauki w temacie "z meksyku" zapodałem linka
    do 5 odcinkowej serii o ufokach z naszynal dżografik. Nieco bardziej
    aktualne od niusów z 1991 r. :)

    > Ciekawy program. Polecam.

    A tak w 1-3 zdaniach?

  • 3. Data: 2024-03-14 15:59:28
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    pytajacy <r...@p...fm> wrote:

    > Dziś obejrzałem drugi odcinek, gdzie Lem wypowiadał się co sądzi m.in. o
    > latających spodkach i paranormalnej aktywności.

    I co sądzi?

    --
    - Masz sześć jabłek, połowę dajesz Ani. Ile ci zostało?
    - Pięć i pół.

  • 4. Data: 2024-03-14 19:39:27
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    > I co sądzi?

    Obejrzałem tylko drugi odcinek. Jestem pod wrażeniem, że Lem pomimo
    będąc autorem SF, ma bardzo realistyczne podejście do pewnych aspektów,
    tzn. np. nie wierzy w latające talerze, kręgi w zbożu czy przekaz
    telepatyczny - podawał przykłady badań naukowych to potwierdzających. I
    zauważył, że wraz z postępem technicznym zwiększa się liczba ludzi
    wierzących w istnienie takich zjawisk.

    I o tym był drugi odcinek, trwający niecałe 15 minut.

  • 5. Data: 2024-03-14 19:54:06
    Od: Kaczin0 <j...@i...pl>

    W dniu 14.03.2024 o 13:49, alojzy nieborak pisze:

    > Wczoraj na pl.misc.paranauki w temacie "z meksyku" zapodałem linka
    > do 5 odcinkowej serii o ufokach z naszynal dżografik. Nieco bardziej
    > aktualne od niusów z 1991 r. :)

    A tak w 1-3 zdaniach?

    --
    Kaczin

  • 6. Data: 2024-03-14 20:19:55
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

  • 7. Data: 2024-03-14 21:01:39
    Od: alojzy nieborak <g...@g...com>

    W dniu 2024-03-14 o 19:54, Kaczin0 pisze:

    > A tak w 1-3 zdaniach?

    Tematyka staje się coraz bardziej oficjalna, co kiedyś chowali do szafy
    coby nie denerwować ludzi, dziś jest jawne. W sumie oglądałem tylko
    czwarty odcinek w TV, poszperałem w necie i zapodałem zainteresowanym
    resztę. "Anihilacja" wystrzelonej rakiety w 4 odcinku 33 minucie dla
    mnie najciekawsza.

  • 8. Data: 2024-03-15 00:26:14
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > telepatyczny - podawał przykłady badań naukowych to potwierdzających. I
    > zauważył, że wraz z postępem technicznym zwiększa się liczba ludzi

    To ma tyle z realizmem co ja z baletem mongolskim.
    LEM wielkim pisarzem był. Ale już w innych sprawach niekoniecznie był
    równie genialny niestety.

  • 9. Data: 2024-03-15 01:14:28
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-03-14, sundayman <s...@p...onet.pl> wrote:

    > To ma tyle z realizmem co ja z baletem mongolskim.
    > LEM wielkim pisarzem był. Ale już w innych sprawach niekoniecznie był
    > równie genialny niestety.

    To co mnie zawsze u Lema uderzało to taki techniczny realizm
    funkcjonalny. Objawiało się to notorycznie tym, że budował, jakby to
    dziś powiedzieć, pewien ekosystem w bezpośrednium oparciu na znanej mu
    wtedy technologii. Stąd kalkulatory lampowe w rakietach, silniki
    borowodorowe, lasery i inne takie rzeczy. Większość twórców sf nie
    przykłądała wagi do takich szczegółów, a Lem z pasją wchodził własnie w
    takie technikalia. Element fantastyczny pochodził głownie z miejsca
    gdzie się rzecz działa. Bawienie się w wielkie wizjonerstwo s-f to chyba
    nie była jego działka.

    I stąd w sumie nie dziwi, jesli kategorycznie odrzucał jakies talerze
    czy telepatie, bo właśnie twrado siędział w tym technicznym realiźmie
    współczesnych sobie czasów. Nie był MZ osobą, która buduje swój
    ekosystem s-f w oparci jedynie o jakieś luźne powiązania z fizyką.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2024-03-15 08:51:25
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 15 Mar 2024 00:14:28 GMT, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > dziś powiedzieć, pewien ekosystem w bezpośrednium oparciu na znanej mu
    > wtedy technologii. Stąd kalkulatory lampowe w rakietach, silniki

    ktorych nie ma chyba do dzisiaj.

    > lasery i inne takie rzeczy. Większość twórców sf nie
    > przykłądała wagi do takich szczegółów, a Lem z pasją wchodził własnie w

    niektórym się zdarzało. Przy czym niekoniecznie bardzo realnie.

    > takie technikalia. Element fantastyczny pochodził głownie z miejsca
    > gdzie się rzecz działa. Bawienie się w wielkie wizjonerstwo s-f to chyba
    > nie była jego działka.

    No, ale fantazję też czasem rozpuszczał. Przy Trullu i Ijonie Tichym
    nie wchodził w techniczne szczegóły.

> [...]
    > współczesnych sobie czasów. Nie był MZ osobą, która buduje swój
    > ekosystem s-f w oparci jedynie o jakieś luźne powiązania z fizyką.

    nie powiedziałbym.
    Ale czasem istotnie się rozpisał o technikaliach ... być może też moda
    była taka i/lub czytelnik wymagał - dawniej trzeba było opisać co się
    ma na mysli, potem publika wyrobiona sama uruchamiała wyobraźnie.
    Teraz wystarczy napisac "blaster" i wszyscy wiedzą o co chodzi :-)

    Natomiast ciekawe zjawisko wystąpiło w Niemczech.
    Wymyslili sobie bohatera, Perry Rhodan, po czym mnóstwo autorów pisało
    opowiadania. 3 tysiace - dobrze czytam?

    https://en.wikipedia.org/wiki/Perry_Rhodan

    J.