  • 1. Data: 2023-07-06 00:13:40
    Temat: Szczątkowy system operacyjny -- OT
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    Szukam szczątkowego systemu operacyjnego oferującego jedynie
    internetową przeglądarkę. Tzn. po odpaleniu systemu otwiera
    się przeglądarka i poza tą przeglądarką niczego więcej nie
    można odpalić... Zero drukowania czy przeglądania plików,
    zero czegokolwiek -- tylko przeglądarka (ewentualnie kilka
    różnych przeglądarek) z możliwością aktualizowania tego OSu
    i przeglądarki bądź przeglądarek... Oby było szybkie, proste
    w obsłudze, mało wymagało sprzętowo i mogło egzystować obok
    normalnych systemów typu Windows czy Linux za sprawą GRUBa
    bądź czegoś podobnego...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` . ,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'

  • 2. Data: 2023-07-06 00:57:24
    Temat: Re: Szczątkowy system operacyjny -- OT
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 05/07/2023 11:13 pm, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
> [...]
    > w obsłudze, mało wymagało sprzętowo i mogło egzystować obok
    > normalnych systemów typu Windows czy Linux za sprawą GRUBa

    Kiedys czegos takiego szukalem i nazywalo sie to kiosk. Nie pamiatam czy
    bylo na ubuntu czy raspberry pi.

    https://badzi0r.wordpress.com/

  • 3. Data: 2023-07-06 09:06:35
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/07/2023 00:57, 2late wrote:
    > Kiedys czegos takiego szukalem i nazywalo sie to kiosk.

    https://www.how2shout.com/tools/free-open-source-lin
    ux-kiosk-distros-browsers.html

  • 4. Data: 2023-07-06 14:11:39
    Od: Dominik 'Rathann' Mierzejewski <_...@g...net>

    Date: Thu, 06 Jul 2023 00:13:40
    From: Eneuel Leszek Ciszewski
> [...]
    > w obsłudze, mało wymagało sprzętowo i mogło egzystować obok
    > normalnych systemów typu Windows czy Linux za sprawą GRUBa

    ChromeOS Flex?

    Pozdrawiam,
    Dominik
    --
    Fedora https://fedoraproject.org
    There should be a science of discontent. People need hard times and

  • 5. Data: 2023-07-06 14:16:51
    Od: dantes <d...@q...com>

    Dnia Thu, 6 Jul 2023 00:13:40 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

> [...]
    > w obsłudze, mało wymagało sprzętowo i mogło egzystować obok
    > normalnych systemów typu Windows czy Linux za sprawą GRUBa

    SLAX.
    - na pendrajwie
    lub
    - na wydzielonej małej partycji.
    Oczywiście nie zapomnij o PLOP'ie...

  • 6. Data: 2023-07-07 00:41:18
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 6 lip 2023 o 00:57, 2late pisze:

    > Kiedys czegos takiego szukalem i nazywalo sie to kiosk.
    > Nie pamiatam czy bylo na ubuntu czy raspberry pi.

    Wygląda dobrze. Dzięki. Na razie sprawdzam na wirtualce.
    [jak tu odpalić virtualbox guest additions?...]

    Chcę to docelowo postawić na starym blaszaku (4GiB i E5200) służącym
    zazwyczaj jako internetowa przeglądarka, ale z możliwością odpalenia
    czegoś pełniejszego -- na razie jest tam Q4OS i WXP; 64W10 nie umiem
    (niby chodzi, ale niemrawo i ogólnie źle) uruchomić.

    Świetna sprawa!!! Dzięki!!!

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` . ,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'

  • 7. Data: 2023-07-07 22:03:37
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 6 lip 2023 o 14:16, dantes pisze:

    > SLAX.
    > - na pendrajwie

    Blaszak nie chce bootować z USB -- chlip, chlip... Jeno z HDD albo CD.
    Dziewicza ;) nagrywarka DVD jest zepsuta -- nie była odpalana od czasu
    kupna, które miało miejsce latem 2008 roku... Na szczęście wygrzebałem
    ze śmietnika starszą o kilka lat, lecz sprawną -- kilka razy użytą...

    Niemal (albo i mal) dziewicze napędy dyskietkowe i optyczne;
    niemal pusty HDD 300GB... Ileż tu skarbów... 1 GiB RAMek DDR2;
    SATAnistycznych przewodów mało; zasilacz padł... (wymieniłem
    na starszy, sprawny, wygrzebany ze śmietnika)

    Uszkodzony HDD sprzedany jako nowy; uszkodzona nagrywarka...
    Słabej jakości zasilacz...

    -=-

    Dokupiłem 2x2GiB DDR2 i tymczasowo wstawiłem 2.5" HDD, ale może wstawię
    coś ciekawszego -- szkoda elektrycznej energii na 3.5"... Szkoda też
    SSD, choćby 64 GB... Z USB nie bootuje...

    > lub
    > - na wydzielonej małej partycji.

    SATAnistycznych gniazdek dostatek...
    Dodatkowe przewody do dostawionego HDD (sygnałowy i zasilający)
    wygrzebałem ze śmietnika... Może zabiorę...

    > Oczywiście nie zapomnij o PLOP'ie...

    Owszem -- jest przydatny...

    Wkrótce zacznę zabawę z tymże SLAXem...
    Na początek Slackware 32bit...

    Odpalił się -- na wirtulace...
    Czysty, ale chyba kiosk jest lepszy od SLAXa.
    (bo pozwala na mniej)

    32SLAX oszczędniej gotuje niż kiosk -- obciążenie CPU niemal zerowe...
    64SLAX też oszczędniej gotuje niż kiosk -- niewiele mocniej obciąża niż
    32SLAX w CPU i RAMce. SLAX jest trudniejszy w zainstalowaniu niż kiosk.
    Nadto daje zbyt wielkie możliwości? -- lecz mniej obciąża niż kiosk?...

    Tuż po odpaleniu kiosk z pustą stroną WWW w FF pochłania sporo CPU, ale
    później uspakaja się -- może będzie OK. Jakoś trzeba go dorzucić do już
    istniejących -- Q4OS i WXP. Dlaczego tak mały systemik rozgościł się aż
    na trzech partycjach? Czym to dorzucić do już istniejących?... Może nie
    warto dorzucać?...

    Nic to... Jakoś tam ;) będzie...

    Najtańszy w użyciu jest 32slax; 64slax i kiosk pochłaniają nieco więcej
    niż 32slax? Chyba nie ma nowego 32kiosku. Trudno porównać, bo kiosk nie
    ma Chrominium a nie chcę instalować FF na slaxach...

    -=-

    Mogę na dzień dobry zainstalować kiosk na SSD; WXP z Q4OSem zostawić na
    2.5" HDD i w BIOSie przestawiać boot z SSD na HDD -- docelowy obsługant
    blaszaka wykorzystuje tylko internetową przeglądarkę -- chce mieć mało,
    szybko, bezproblemowo -- włączać i wyłączać mechanicznym wyłącznikiem.

    Po długim czasie kiosk z pustą stroną FF nie żre CPU.

    Mogą być problemy z fontami pod kioskiem? -- jakoś można je dorzucić...

    -=-

    Chmurka nie chodzi; september nie przyjmuje; Dunaj dostarcza morsem...
    (u Dunaja dostęp do internetu jest od dawna permanentnie przerywany co
    kilka minut na kilka minut -- zrąbany świat...)

    -=-

    Odpaliłem Kiosk na netbooku z napędem atomowym -- niemal nieruchomy. :)
    Nie mogłem połączyć Kiosku z APkiem -- połączyłem ze smartfonem... Może
    trochę przekozaczyłem w ustawkach -- Kiosk jest niemal nieruchomy!!! Na
    wirtualce pracuje szybko i sprawnie.

    Mint na tymże netbooku pracuje sprawnie -- ale filmy z Jutuby raczej ;)
    tylko do 480... Można pokombinować z różnymi kodekami itd., ale nie mam
    stosownego parcia na szkło.

    Kiosk nie łączy się via USB z radiem -- Mint łączy się bezproblemowo...
    Mnie raczej potrzebny normalny system, więc Kiosku na netbooku nie będę
    miał... Może problemem jest ilość RAMek -- 2 GiB. Obaczę, jak sprawować
    się będzie ten Kiosk na 4GiB i E5200 -- Q4OS pracuje tam bardzo dobrze.

    Chciałem na tym netbooku postawić Q4OS obok Minta, lecz instalator z CD
    via USB zmęczył mnie bardzo długim mieleniem, co mu brutalnie przewałem
    srzętowym/hardym wyłącznikiem, tak że Mint nie uruchomił się. :( Wartko
    pojąłem, żem go wyrwał z korzeniami przy okazji tego mielenia, więc nie
    myśląc zbyt długo ukorzeniłem i jest OK... Żal mi było męczonego napędu
    optycznego i męczonego HDD -- nijakiego postępu nie dostrzegałem pomimo
    upływającego (ciekawe dokąd) czasu... Może wydłubię dysk z netbooka, by
    skrócić co trzeba poza nim... Może spróbuję instalowania z flaszki...

    BTW -- AOMEI pod Wine nie uruchomił się.

    Może spróbuje postawić Slaxa na netbooku...
    Czy można na jednym dysku z MBR postawić dowolnie dużo Linuksów?

    Kiedyś operacyjny system mieścił się na jednej partycji -- teraz ułomny
    Kiosk zajmuje trzy... Postęp!!! ;)

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` . ,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'

  • 8. Data: 2023-07-08 00:32:53
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    To coś: https://porteus-kiosk.org/index.html

> [...]

    > Mint na tymże netbooku pracuje sprawnie -- ale filmy z Jutuby raczej ;)
    > tylko do 480... Można pokombinować z różnymi kodekami itd., ale nie mam

    Sprawdzę inne Kioski... Choćby z grupowego linku:

    https://www.how2shout.com/tools/free-open-source-lin
    ux-kiosk-distros-browsers.html

    --