  • 1. Data: 2023-07-01 15:12:58
    Temat: Zegar w ThinkPad Tablet 10 spóźnia się
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Jakiś czas temu kupiłem sobie używany ThinkPad Tablet 10 - całkiem fajne
    urządzenie do przeglądania sieci, oglądania filmów w podróży albo
    szybkiego edytowania jakiegoś dokumentu (wraz z dołączona klawiaturą).
    Główną zaletą urządzenia jest procesor x86 i normalny Windows 10.
    Ostatnio zauważyłem jednak, że po właczeniu/wybudzeniu zegar systemowy
    zaczął pokazywać zupełnie bzdurną godzinę. Po ręcznym wymuszeniu
    synchronizacji z NTP niby wszystko wraca do normy, ale już po około 10
    minutach mamy jedną minutę spóźnienia.

    Co może być przyczyną i jak to naprawić? W normalnym pececie pewnie
    zacząłbym podejrzewać bateryjkę CMOS, jednak czy takie tablety mają w
    ogóle jakiś jej odpowiednik? I czy ta bateria nie powinna zasilać RTC
    tylko przy braku innego źródła zasilania? Tymczasem opisywany problem
    występuje nawet przy pełnej baterii i podłączonym zasilaczu.

  • 2. Data: 2023-07-01 16:25:38
    Temat: Re: Zegar w ThinkPad Tablet 10 spóźnia się
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 01/07/2023 15:12, Atlantis wrote:
    > Co może być przyczyną i jak to naprawić?

    Podobno te tablety mają problem z pomierem czasu. Pomaga aktualizacja BIOSa.

    https://forums.lenovo.com/t5/ThinkPad-X-Series-Lapto
    ps/System-clock-running-too-fast-after-BIOS-1-23-upd
    ate/m-p/4574541?page=1#4587278

    To, że u ciebie w drugą stronę może być tylko innym efektem tego samego
    problemu.

  • 3. Data: 2023-07-02 09:55:40
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Saturday, July 1, 2023 at 8:13:00 a.m. UTC-5, Atlantis wrote:
> [...]
    > tylko przy braku innego źródła zasilania? Tymczasem opisywany problem
    > występuje nawet przy pełnej baterii i podłączonym zasilaczu.

    Jesli urzadzenie jest uruchomione to bateryjka nie wplywa na dzialanie zegara.
    Jak spoznianie sie odbywalo sie podczas uspienia to wtedy tak, bateryjka mogla by byc
    przyczyna.
    Ale jak ci po prostu za wolno dziala jak system jest uruchomiony i nie spi to znaczy
    sie ze cos jest nie tak z systemem.
    Update biosu, sterownikow albo usterka ukladu oscylatora.
    Czasem sam oscylator sie z jakiegos powodu ukruszy i mu sie zmienia czestotliwosc
    rezonansowa.
    Ale u ciebie musialo by to byc naprawde sporo.

    Poszukaj czy to nie jakas wada calej serii.
    No i zajrzyj czy to nie przypadkiem skokowe zmiany czasu, wtedy najpewniej system
    zasypia i czas ie rozjezdza.

    No i na koniec, moze warto zrobic factory restore...