  • 1. Data: 2016-08-10 17:46:53
    Temat: Telex
    Od: s...@g...com

    Pamiętacie? Były kiedyś takie ustrojstwa i co ciekawe w latach 80'tych używałem tago
    instrumentu jako tzw. "prywaciarz", a nie "państwowy zakład pracy" do komunikowania
    się ze światem. Parametrów technicznych urządzenia dokładnie nie pamiętam, ale pewne
    zachowały się w pamięci:
    1) Made in DDR
    2) Obudowa : Drewniana
    3) Masa : jakieś 40~50 kg
    4) Wymiary : POWAŻNE :))
    5) Producent : chyba Soemtron
    6) Wprowadzanie danych: elektryczna maszyna do pisania/taśma dziurawiona.

    I co ciekawe, jak na przyznanie numeru telefonu za komuny trza było czekać sryljon
    lat, tak nr. teleksowy dostawało się praktycznie "od strzału".

    I jak pamiętam, z Singapurem łączyłem się od strzału i pisaliśmy/gadaliśmy "online".

    Tymczasem, coby dodzwonić się w owych czasach z Pcimia Górnego do Pcimia Dolnego,
    trza było zamawiać połączenie przez "międzymiastową". Aha!! Najlepiej tzw.
    "błyskawiczną". To gwarantowało połączenie do 2 godzin. Nawet nie gwarantowało..
    Dawało nadzieję..

    ==============

    Jak te teleksy działały ??!!

    ==============

    Głupim był, żem to swojego czasu wywalił na śmietnik. Za ten zabytek można by było
    dziś dostać parę dukatów...

  • 2. Data: 2016-08-10 18:04:50
    Temat: [OT] Telex
    Od: platformowe głupki <N...@g...pl>

    najlepsze to były dalekopisy siemensa... kto widział to wie...

    a te pojeby dzięki którym to było takie pojebane to nadal obsadzają
    stanowiska (zza grobu)... zapytajmy mandziejewicza czy może donka69bronka...

  • 3. Data: 2016-08-10 18:27:12
    Temat: Re: Telex
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 10 Aug 2016 08:46:53 -0700 (PDT), s...@g...com
    napisał(a):

    > Jak te teleksy działały ??!!

    Fajna, zmyślna maszyna. Uczyłem się jej w technikum. Używał 5-bitowego
    kodu szeregowego. Potem bywało że używałem, a nawet miałem praktykę na
    centrali teleksowej. Przekaźnik spolaryzowany - to było coś! :) Do dziś
    mam klucz CW automat (manipulator) na kotwicy z takiego przekaźnika.
    --
    Jacek
    "Wszelka izolacja jest glebą, na której wyrasta nienawiść do obcych, a

  • 4. Data: 2016-08-10 19:30:02
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 10 sierpnia 2016 18:27:13 UTC+2 użytkownik Jacek Maciejewski napisał:

> [...]
    > centrali teleksowej. Przekaźnik spolaryzowany - to było coś! :) Do dziś
    > mam klucz CW automat (manipulator) na kotwicy z takiego przekaźnika.

    Chyba źle zadałem pytanko. Jak ta badziew działała, to tzw. "bułka z masłem". Mam na
    myśli NIE sam dalekopis w połączeniu z Cholernie trudną ( :))) logiką zrealizowaną
    na tranzystorach, bądź na TTL'ach.

    Jakimi łączmi, jakimi cudami owo ustrojstwo komunikowało się natychmiastowo z Całym
    Światem, podczas gdy pomiędzy Pcimiem Górnym/Dolnym było tak, jak wcześniej opisałem?

  • 5. Data: 2016-08-10 20:15:30
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 10 Aug 2016 10:30:02 -0700 (PDT), s...@g...com
    napisał(a):

    > Jakimi łączmi, jakimi cudami owo ustrojstwo komunikowało się natychmiastowo z Całym
    Światem, podczas gdy pomiędzy Pcimiem Górnym/Dolnym było tak, jak wcześniej opisałem?

    Wszędzie były automatyczne centrale teleksowe. Szerokość kanału
    transmisyjnego przy dalekopisowych częstotliwościach była sporo mniejsza
    niż telefonicznego, żaden problem przepchać to po drutach lokalnie czy
    po kablu podmorskim. Ilość dalekopisów też nie była oszałamiająca,
    spokojnie mieściło się to w bodaj 4-cyfrowej numeracji krajowej.

  • 6. Data: 2016-08-10 20:42:38
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Była akcja 'telex w każdej gminie'. :)

    MJ

  • 7. Data: 2016-08-10 22:32:48
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-08-10 o 19:30, s...@g...com pisze:

    > Jakimi łączmi, jakimi cudami owo ustrojstwo komunikowało się
    natychmiastowo z Całym Światem, podczas gdy pomiędzy Pcimiem
    Górnym/Dolnym było tak, jak wcześniej opisałem?

    No właśnie tak jak napisałeś - łączyło się siecią Telex - międzynarodową
    siecią łączącą dalekopisy. Swego czasu pokrycie kraju zasięgiem sieci
    Telex było równie ważne jak dzisiaj pokrycie Internetem szerokopasmowym.

    W zasadzie Telex od Internetu różni się tym, że kod jest 5 a nie
    8-bitowy i obowiązuje komutacja łączy a nie pakietów. Z uwagi na małe
    pasmo, problem "ostatniej mili", czy nawet ostatnich kilkudziesięciu mil
    był często załatwiany techniką telegrafii podakustycznej, czyli
    przepychaniu transmisji teleksowej poniżej pasma głosu na linii
    telefonicznej. Czyli w zasadzie to samo, co dzisiejszy ADSL, tylko że
    pracujący poniżej pasma głosu. Natomiast telegrafia podakustyczna była
    całkowicie przezroczysta z punktu widzenia klienta, ponieważ sieci Telex
    i PSTN nie były ze sobą powiązane.

  • 8. Data: 2016-08-10 23:27:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 10 Aug 2016 20:15:30 +0200, Jacek Maciejewski napisał(a):
> [...]
    > po kablu podmorskim. Ilość dalekopisów też nie była oszałamiająca,
    > spokojnie mieściło się to w bodaj 4-cyfrowej numeracji krajowej.

    Ale te centrale, to chyba Strowgera bardziej przypominaly.

    Lokalnie byly zwykle druty, ale co na szczeblu miedzymiastowym,
    miedzynarodowym czy miedzykontynentalnym to nie wiem - az sie prosi te
    dane jakos upchnac.

    Tak swoja droga - czy to nadal nie istnieje ?
    W Polsce siec zlikwidowano, ale "Telegram Pocztowy" ciagle
    funkcjonuje. Dyplomaci tez depesze roznego rodzaju wysylaja - i jakos
    dochodzi.

    Serwisow teleksowych bylo sporo - chocby agencje prasowe. I zniklo
    jakos bez sladu i zalu.

    J.

  • 9. Data: 2016-08-10 23:34:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    https://telegram.poczta-polska.pl/?strona=oplaty

    > W Polsce siec zlikwidowano, ale "Telegram Pocztowy" ciagle
    > funkcjonuje.

    Funkcjonuje, a taryfowe rozliczenie odbywa się w modułach
    po 160 znaków. Dlaczego w takich -- chyba zrozumieć łatwo.
    Dlaczego jeden kosztuje 43,05 złotych brutto -- może być
    trudniej.

    > Dyplomaci tez depesze roznego rodzaju wysylaja - i jakos
    > dochodzi.

    Dyplomaci rozumieja się bez słów, a nawet jak niczego nie
    wyślą, to i tak gazety napiszą wcześniej, co powinno być
    w depeszy.

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2016-08-10 23:36:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > I co ciekawe, jak na przyznanie numeru telefonu za komuny trza było
    > czekać sryljon lat, tak nr. teleksowy dostawało się praktycznie "od

    Jak to w komunie - sa priorytety. Partia zarzadzila telegrafizacje
    kraju, to lacza czekaja.
    Komuna znikla, a priorytety zostaly :-) Choc juz nie na teleksy.

> [...]
    > pisaliśmy/gadaliśmy "online". Tymczasem, coby dodzwonić się w owych
    > czasach z Pcimia Górnego do Pcimia Dolnego, trza było zamawiać

    Zasieg chyba mialy wiekszy, przez co do centrale automatyczne caly
    kraj obslugiwaly.

    > Aha!! Najlepiej tzw.
    > "błyskawiczną". To gwarantowało połączenie do 2 godzin. Nawet nie
    > gwarantowało.. Dawało nadzieję..

    Znajomy mial w firmie dwie linie. I teleksy w formie interfejsu do
    komputera. Bo jak piszesz - to jedyne, co sprawnie przez granice
    dzialalo.

    > Jak te teleksy działały ??!!

    A tak swoja droga - jak to dzialalo przed automatycznymi centralami
    telexowymi ? Wysyla ktos telegram z Pcimia do Ustrzyk powiedzmy ...

    J.