  • 1. Data: 2009-07-16 20:54:29
    Temat: Testowanie 105 VR Nikkora [Łódź] - kto pomoże?
    Od: GK <g...@g...pl>

    Witam,
    Wydaje mi się, że nie tak dawno zakupiona 105 macro Nikkora nie robi
    wystarczająco ostrych zdjęć. Albo też ja coś źle robię, chociaż dzisiaj
    robiłem fotki ze statywem i wydaje mi się, że nie są tak ostre jak
    powinny być. Krawędzie obiektów są jakieś takie rozmyte.
    Trochę fotek wrzuciłem tutaj:
    http://www.8-bit.interbit.com.pl/nikkor
    dla porównania zwykły kit 18-55 robi tak:
    http://www.8-bit.interbit.com.pl/nikkor_18_55/

    Może ktoś jest z Łodzi i pomógłby mi w testach? Może chciałby porobić
    jakieś przykładowe fotki i pomóc ocenić czy ten posiadany przeze mnie
    egzemplarz robi ostre fotki czy nie?
    Cały weekend mam wolny, ewentualnie może w przyszłym tygodniu?
    Pozdrawiam,
    Grzegorz

  • 2. Data: 2009-07-16 21:04:45
    Temat: Re: Testowanie 105 VR Nikkora [Łódź] - kto pomoże?
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    czy na zdjęciach napisów ich powierzchnia była równoległa do płaszczyzny
    matrycy?
    Jeżeli tak, to szkło jest dramatycznie skoszone.

  • 3. Data: 2009-07-16 22:51:20
    Od: GK <g...@g...pl>

    Marcin [3M] pisze:

    > czy na zdjęciach napisów ich powierzchnia była równoległa do płaszczyzny
    > matrycy?
    > Jeżeli tak, to szkło jest dramatycznie skoszone.

    Witam,
    Prawdę mówiąc to nie pamiętam dokładnie, ale raczej nie było pod kątem
    prostym.
    Ale czy najostrzejszy fragment jest wystarczająco ostry jak na to szkło?
    Prawdę mówiąc oczekiwałem czegoś więcej.
    Pozdrawiam,
    Grzegorz

  • 4. Data: 2009-07-18 09:51:08
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Użytkownik "GK" <g...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Ale czy najostrzejszy fragment jest wystarczająco ostry jak na to szkło?
    > Prawdę mówiąc oczekiwałem czegoś więcej.

    Imo to co najostrzejsze jest całkiem o'k.

    Ja mam taki sposób testowania szkieł:

    - miejskie blokowisko z dużej odległości - dość bezwzględnie wyłapuje błędy
    centrowania.
    - gazeta lub inna fakturowana powierzchnia z kilku metrów.
    - jako macro - coś drobnego - n.p. banknot. Przy tym szkle płaszczyzna
    ostrości powinna być płaską powierzchnią.

    Pierwszy test możesz zrobić z łapy. Lepiej zrób fotkę w pochmurny dzień.
    Przepalenia często można zinterpretować jako rozmycie. Jak wyjdzie źle -
    użyj statywu.
    Testy "z bliska" i "macro" tylko ze statywem. Ale IMO pierwszy test (na
    dalekie plany) powinien powiedzieć najwięcej.

    Nie podzielam Twojego entuzjazmu dla zdjęć z kita.

    I jeszcze jedno - D80/D200 znane są z mocnego filtra AA, dlatego zdjęcia z
    tych aparatów wyglądają tak jak wyglądają. Do tego nakłada się na wynik dość
    chimeryczny CAM1000... Jeżeli możesz, przećwicz szkło na D300, lub na D700.
    W drugim przypadku dowiesz się, czy nie ma jakichś grubych wad leżących poza
    formatem DX.

  • 5. Data: 2009-07-20 07:48:39
    Od: GK <g...@g...pl>

    Marcin [3M] pisze:

> [...]
    > wynik dość chimeryczny CAM1000... Jeżeli możesz, przećwicz szkło na
    > D300, lub na D700. W drugim przypadku dowiesz się, czy nie ma jakichś

    Witam i dziękuję bardzo za rady: konkretne i pomocne.
    Pozdrawiam,
    Grzegorz