  • 1. Data: 2016-09-03 23:35:22
    Temat: Trwalosc romu w sprzecie
    Od: Tmek <t...@d...ek>

    Witam.
    interesuje mnie kwestia trwalosci pamieci firmware w sprzecie z lat 80/90.
    Mam kilka takich zabytkow o wartosci bardziej sentymentalenej niz
    praktycznej i w niektorych polecialy elektrolity.
    Zakaldajac ze nie zjadlo sciezek i wymieie je, czy nie okaze sie ze
    zaraz pamiec padnie, sprzet nie wstanie i robota na marne?

    A co do elektrolitow, co stalo sie pod koniec lat 80 i w 90, ze
    wiekszosc tego co wkladalo do srodka min sony sprawia problemy?
    Ich produkcja z polowy lat 80 dziala, te z przelomu i lat 90 padly albo
    padaja jedne po drugich.

    pozdro
    Tmek

  • 2. Data: 2016-09-03 23:41:26
    Temat: Re: Trwalosc romu w sprzecie
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Tmek pisze:

> [...]
    > Zakaldajac ze nie zjadlo sciezek i wymieie je, czy nie okaze sie ze
    > zaraz pamiec padnie, sprzet nie wstanie i robota na marne?

    Najstarsze ROM-y były programowane maską, więc im ni skleroza, ni demencja
    starcza nie zagraża.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2016-09-04 00:09:34
    Od: Tmek <t...@d...ek>

    > Najstarsze ROM-y były programowane maską, więc im ni skleroza, ni demencja
    > starcza nie zagraża.

    A ta najstarszosc do jakich lat siega?
    I mowa o sprzecie konsumenckim.

    Tmek

  • 4. Data: 2016-09-04 13:11:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Tmek pisze:

    > A ta najstarszosc do jakich lat siega?
    > I mowa o sprzecie konsumenckim.

    Najstarszość sięga oczywiście czasów zamierzchłych, kiedy to sprzęt
    konsumencki był jeszcze często na lampach. Po prostu nie istniała
    wtedy inna technologia. Potem był PROM, czyli mozliwość jednokrotnego
    programowania metodą przepalania ścieżek. Wielka frajda dla projektanów.
    Ale w seryjnej produkcji mało atrakcyjne -- nie dość, że droższe, to
    jeszcze wymaga czasu na zaprograowanie. Dopiero potem powstał EPROM
    -- frajda jeszcze większa, bo nie trzeba było wyrzucać do kosza
    nieudanych projektów. W latach 80 spadek cen sprawił, że EPROM *już*
    się zalągł w sprzęcie konsumenckim (często jako OTP EPROM, w plastikowej
    obudowie bez okienka), ale *jeszcze* był tam ROM programowany maską.

    Obecność EPROM-ów w sprzęcie konsumenckim, to świadectwo tego, że pod
    strzechy trafiła nie tylko sama elektronika, ale jej produkcja. Dla
    małego wytwórcy i niewielkich serii obniżyło to próg wejścia na rynek.

    Dlatego ciekawsze mi się wydaje pytanie, jakich lat sięga najnowszość
    pamięci ROM programowanych maską. Jeszcze około roku 2004 porwadziłem
    jakieś rozmowy z firmą OKI, która oferowała mikrokontrolery programowane
    w fabryce maską z dostarczonego kodu.

    Nie wiem, czy flash już wyparł wszystkie inne technologie pamięci
    programu. Wiem tylko tyle, że umożliwił powstanie zasady "zróbmy coś
    szybko i byle jak, a ja kiedyś będzie nam się chciało poprawić, to
    kilent sobie przeflaszuje do wersji 2.0".

    --
    Jarek