  • 1. Data: 2020-12-10 10:44:19
    Temat: UPS, akumulator AGM i utrata pojemności
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Jaki jest mechanizm utraty pojemności w akumulatorze w UPS-ie? Był
    akumulator 5 Ah (AGM), minęło 5 lat, przez ten czas było dosłownie kilka
    awarii zasilania, czyli akumulator cały czas był pod ładowaniem (14 V).

    Po tych 5 latach ma 300 mAh (mierząc prądem 1,4 A) lub 900 mAh
    (mierząc prądem 250 mA), oba pomiary do 10,5 V.

    Ja wiem, że akumulatory się zużywają, ale... dlaczego? Nie jest przecież
    zasiarczony, więc co się właściwie stało? Woda odparowała? To akumulator
    VRLA, więc niby nie powinna, o ile ciśnienie za bardzo nie wzrosło (?).
    Jaki jest mechanizm takiego zużycia akumulatora?

    --
    Na egzaminie na uczelnie o profilu informatycznym pytaja się nowego
    kandydata jakie zna komedy jakiegos jezyka programowania.

  • 2. Data: 2020-12-10 11:57:13
    Temat: Re: UPS, akumulator AGM i utrata pojemności
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

> [...]
    > VRLA, więc niby nie powinna, o ile ciśnienie za bardzo nie wzrosło (?).
    > Jaki jest mechanizm takiego zużycia akumulatora?

    nie wiem, ale to jest norma. jak masz marny, wytrzyma rok, moze dwa, jak
    dobry, maks5
    ToMasz

  • 3. Data: 2020-12-10 12:00:18
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

> [...]
    > VRLA, więc niby nie powinna, o ile ciśnienie za bardzo nie wzrosło (?).
    > Jaki jest mechanizm takiego zużycia akumulatora?

    Siarczan ołowiu krystalizuje w postaci dużych kryształów. Duże kryształy
    mają małą powierzchnię. To się właśnie nazywa zasiarczenie.

    P.P.

  • 4. Data: 2020-12-10 12:31:10
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-12-10 o 11:57, ToMasz pisze:

    > nie wiem, ale to jest norma. jak masz marny, wytrzyma rok, moze dwa, jak
    > dobry, maks5

    MW Power - do 9 lat
    VPRO AGM VRLA - do 10 lat
    SSB SBL - do 12 lat

    Chodzą tyle, o ile nie są przegrzewane.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 5. Data: 2020-12-10 13:46:50
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmaildotcom> wrote:

    > Siarczan ołowiu krystalizuje w postaci dużych kryształów. Duże kryształy
    > mają małą powierzchnię. To się właśnie nazywa zasiarczenie.

    Nie jest tak, że siarczan ołowiu pojawia się tylko, gdy akumulator jest
    rozładowany? Tu tak naprawdę przez ogromną większość czasu był naładowany
    i podtrzymywany, więc chyba nie powinno być w nim siarczanu ołowiu?

    --
    Egipskie rekiny widziały już naprawdę sporo, ale ruskich ze słowami:
    "O! Delfiny!" boją się do dzisiaj.

  • 6. Data: 2020-12-10 14:17:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Arnold Ziffel" napisał w wiadomości grup
    oterville.invalid...

> [...]
    >naładowany
    >i podtrzymywany, więc chyba nie powinno być w nim siarczanu ołowiu?

    Obejrzenie na YT filmow "Mr. Akumulator" pokazuje, ze
    -akumulator samochodowy naladowany, o gestosci elektrolitu 1.28,
    rozladowujemy
    -ladujemy ladowarka z biedronki czy lidla do 14.4V,
    -mierzymy gestosc elektrolitu ... i wychodzi 1.20

    Siarczan zostaje w płytach.
    Te ladowarki nie sa w stanie w jednym cyklu naladowac akumulatora.
    Autor zaleca ladowanie az do napiecia 16V.

    Zelowy to zabije, ale ... na moim pisze:
    -tryb czuwania 13.6-13.8V
    -praca cykliczna 14.5-14.9V

    Widac gdzies im to wyzsze napiecie sie przydaje ..

    Pozostaje pytanie, co bedzie po tygodniu trzymania pod napieciem 13.8V
    ... naladuje sie do pelni, czy nie naladuje ?
    Ponoc nie ...

    Przy czym ... aku w UPS wymieniam, jak przestaje podtrzymywac.
    Gdzies mu rosnie rezystancja wewnetrzna, i nie jest w stanie duzej
    mocy dac.

    Byc moze powodem tez jest zasiarczenie plyt i spadek pojemnosci.

    A z drugiej strony - jesli np napiecie bylo za duze, to woda sie
    wyelektrolizowala ... hm, nastepnym razem chyba zwaze nowy :-)

    J.

  • 7. Data: 2020-12-10 15:32:15
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    > Nie jest tak, że siarczan ołowiu pojawia się tylko, gdy akumulator jest
    > rozładowany? Tu tak naprawdę przez ogromną większość czasu był naładowany
    > i podtrzymywany, więc chyba nie powinno być w nim siarczanu ołowiu?

    Siarczan ołowiu pojawia się przy rozładowywaniu akumulatora. Jeśli
    powstaną duże kryształy, to zawarty w nich ołów jest w praktyce stracony.
    Ponadto przy napięciu 13.8V akumulator nie jest w pełni naładowany
    (patrz prawo Nernsta), są więc w nim kryształy PbSO4. Kryształy
    siarczanu ołowiu mają naturalną tendencję do wzrostu, małe kryształki
    się rozpuszczają, duże rosną.

    P.P.

  • 8. Data: 2020-12-10 15:44:24
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > MW Power - do 9 lat
    > VPRO AGM VRLA - do 10 lat
    > SSB SBL - do 12 lat
    pytanie ile im zostało pojemności

    > Chodzą tyle, o ile nie są przegrzewane.

    fabryczne chodzą w zastanych warunkach ileś tam lat. w 12 nie wierzę. po
    zmianie akumulatora, zazwyczaj na gorszy bo markowe są drogie, taki
    akumulator działa znacznie krócej. czy jest przegrzewany? nie wiem, wiem
    że ma warunki takie same jak ten poprzedni

    ToMasz

  • 9. Data: 2020-12-10 18:56:12
    Od: Pcimol <...@...com>

    On 2020-12-10 15:44, ToMasz wrote:

> [...]
    > akumulator działa znacznie krócej. czy jest przegrzewany? nie wiem, wiem
    > że ma warunki takie same jak ten poprzedni

    O! Nowy ekspert od wszystkiego. Pewnie markowy.

  • 10. Data: 2020-12-10 19:36:39
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 10.12.2020 o 18:56, Pcimol pisze:

    > O! Nowy ekspert od wszystkiego. Pewnie markowy.

    o nowy dogadywacz. nic nie wnosi do dyskusji, ale z przyjemnością
    skrytykuje bez argumentów

    ToMasz