  • 1. Data: 2012-02-23 12:49:07
    Temat: Urządzenie do inwentaryzacji drzew i budynków z zewnątrz
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    Witam uprzejmie,

    Od czasu do czasu służę pomocą przy nanoszeniu na mapę drzew, budynków,
    małej architektury na działkach. Mapy te potem służą do wykonywania
    projektów zagospodarowania zieleni. Plany geodezyjne do celów projektowych
    często są niedokładne i zawsze są niekompletne, dlatego musimy sprawdzać
    wszystko sami i uzupełniać plany (a właściwie, tworzyć je od nowa). Działki
    klientów to na ogół maksymalnie 3000 metrów kwadratowych, a długość boku nie
    przekracza na ogół 60 metrów. Mapę tworzymy z wykorzystaniem dalmierza
    laserowego. Stosujemy dwie metody: a) mierzymy odległość drzew prostopadle
    do ogrodzenia albo innych obiektów, b) mierzymy odległość np. z rogów
    działki do drzew (metoda triangulacji). Metody te są całkiem dokładne, ale
    uciążliwe. Pomiar obiektów na działce 2000 metrów kw. (np. 100 drzew i
    krzewów, ze dwa budynki, różne elementy infrastruktury) to nawet 3 dni pracy
    dla dwóch osób od rana do wieczora (pomiary oraz przenoszenie pomiarów do
    programu komputerowego). Zawsze zdarzają się denerwujące błędy, które
    następnego dnia trzeba poprawiać. Zastanawiam się, jak niedużym kosztem
    usprawnić sobie pracę. Wymagana dokładność to 10cm. Zakup sprzętu
    geodezyjnego dającego dokładność rzędu centymetrów to ok. 20 tysięcy złotych
    (nie stać nas na to), a podobno nie zawsze takie urządzenie działa na
    terenie zadrzewionym.
    Zastanawiam się nad takim rozwiązaniem:
    - zbudować mechanizm głowicy (umieszczanej na statywie fotograficznym), na
    której instalowałbym dalmierz laserowy,
    - głowica obracana byłaby w poziomie przez silniczek elektryczny,
    - encoder (do tego przekładnia), który pozwalałby ustawiać kąt w poziomie,
    pod którym w danym momencie "patrzy" dalmierz,
    - ATmega, który sterowałbym silniczkiem, odczytywał impulsy encodera,
    wyzwalał dalmierz, odczytywał wynik i zapisywał w EEPROM-ie albo przez RS232
    wysyłał od razu do PC.

    Urządzenie byłoby całkowicie automatyczne -- tzn. samo obracało by głowicą o
    360 stopni i wykonywało pomiary.
    W wyniku pomiaru uzyskiwałbym chmurę punktów (płot, ściany budynków, połówki
    obrysu drzew). Pomiary mógłbym wykonywać z kilku miejsc, a potem nanosić
    (dzięki wspólnym punktom) jedną chmurę punktów na drugą i w ten sposób
    miałbym kompletny plan.

    Co myślicie o takim urządzeniu, czy macie może jakieś inne propozycje?

    Takie gotowe lidary SICK-a to koszt co najmniej kilkunastu tysięcy złotych.
    Koszt przemysłowego dalmierza (pomiar punktowy) SICK-a dla 150 metrów to
    także kilkanaście tysięcy złotych (może ktoś zna tańszy dalmierz laserowy do
    50-70 metrów z wyprowadzeniem RS232 albo nawet analogowym?). Dlatego
    zastanawiam się nad zwykłym dalmierzem. Przy czym kupiłbym jakiś lepszy
    dalmierz, niż ten, który mamy (Makita LD060P), gdyż ma on problemy z
    pomiarem odległości od ciemnych powierzchni i nachylonych pod dużym kątem.
    Ten mój dalmierz jest do wnętrz budynków, może taki przeznaczony do pomiarów
    zewnętrznych będzie sobie radził lepiej.

    Nie chciałbym wydać więcej niż ok. 2 tysiące złotych. Pewnych elementów nie
    musiałbym kupować - posiadam w domu encoder SICK 5000imp./obr., mam kilka
    silniczków prądu stałego (nawet takich ze zintegrowaną przekładnią i
    encoderem o małej liczbie imp./obr.), mam sporo ATmegów 8/16/32/128. Od
    strony mechanicznej (wyknanie głowicy), elektronicznej (płytka z ATmega,
    wzmacniacz z PWM zasilający silniczek i inne potrzebne rzeczy),
    programistycznej (oprogramowanie ATmega, oprogramowanie na PC) poradzę
    sobie.
    Niewiele dalmierzy laserowych ma wyprowadzony np. RS232 umożliwiający odczyt
    danych. W przypadku dalmierzy bez wyjścia RS232, czy istnieje jakaś inna
    metoda odczytu wyniku pomiaru niż a) umieszczenie kamerki nad wyświetlaczem
    i zautomatyzowane odczytywanie wyników pomiaru b) podpięcie się pod
    magistralę komunikacyjną między mikrokontrolerem dalmierza a jego
    wyświetlaczem? Jednak najlepszy byłby dalmierz z wyjściem umożliwiającym
    odczyt wyników pomiarów, tylko niestety nie znam za bardzo takiego
    urządzenia.

    Z góry dziękuję za pomoc.

    Pozdrawiam,
    Robbo

  • 2. Data: 2012-02-23 13:18:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Robbo napisał:

    > Co myślicie o takim urządzeniu, czy macie może jakieś inne propozycje?

    Skoro tych punktów i punkcików takie mrowie, to może lepiej wspomóc
    się przy robbieniu mapy zdjęciem z jakiegoś drona czy balona? Może
    brzmi to fantastycznie, ale dzisiaj takie rzeczy nie są ani bardzo
    drogie, ani niedostępne. Tylko w lecie pod koronami drzew może być
    kłopot z widocznością.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2012-02-23 14:50:02
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@W...gazeta.pl>

    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> napisał(a):

> [...]
    > brzmi to fantastycznie, ale dzisiaj takie rzeczy nie są ani bardzo
    > drogie, ani niedostępne. Tylko w lecie pod koronami drzew może być

    Witam
    Wcale nie brzmi fantastycznie - modele RC, tak samoloty jak i śmigłowce - są
    wykorzystywane do robienia zdjęć, także dla celów geodezyjnych.
    PP

  • 4. Data: 2012-02-23 15:20:43
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

> [...]
    > brzmi to fantastycznie, ale dzisiaj takie rzeczy nie są ani bardzo
    > drogie, ani niedostępne. Tylko w lecie pod koronami drzew może być

    Też myślałem o jakimś modelu RC, ale obawiam się tego, że na zalesionej
    działce korony drzew (najwięcej pomiarów jest latem) mogą zasłonić podłoże,
    optyka aparatu daje mniejsze bądź większe rybie oko i trzeba by to
    korygować.

    Dlatego cały czas myślę o takim skanerze z dalmierzem laserowym.

    R.

  • 5. Data: 2012-02-23 15:42:15
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Thu, 23 Feb 2012 13:49:07 +0100, "Robbo" <n...@g...com> wrote:

    GPSy używane w rolnictwie mają dokładności rzędu 10 cm, oczywiście z
    sygnałem korekcyjnym. Do tego co potrzebujesz wystarczy ruchomy
    odbiornik z przyciskiem - zapamiętaj moją pozycję ;)

    Twój pomysł jest ,,genialnie prosty'' ale obawiem się, że koszty
    opracowania stabilnego systemu wcale nie będą znacząco różne od
    kosztów, szczególnie w ro
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 6. Data: 2012-02-23 15:46:12
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "Robbo" <n...@g...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > to korygować.
    >
    > Dlatego cały czas myślę o takim skanerze z dalmierzem laserowym.

    Kilka (3-4) lat temu oglądałem takie urządzenie jak opisujesz,
    wykorzystywane do wykrywania intruzów na otwartych przestrzeniach. Program
    do obsługi rysował "plan" terenu do najbliższej przeszkody. Niestety nie
    potrafię sobi eteraz przypomnieć nazwy producenta. Pamiętaj jednak, że
    oprócz urządzenia musisz mieć program, który na podstawie "planów" zebranych
    z kilku lokalizacji dalmierza utworzy w miarę automatycznie plan terenu.
    Obawiam się, że robienie tego ręcznie zajmie pradopodobnie tyle samo czasu,
    co obecnie.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 7. Data: 2012-02-23 15:59:51
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Thu, 23 Feb 2012 16:42:15 +0100, Grzegorz Krukowski
    <r...@o...pl> wrote:

    O! Wysłało mi się za szybko ;)

    Zbieranie automatyczne będzie prostsze, tylko potem większym problemem
    będzie obróbka tych chmur punktów zrobionych z różnych lokalizacji.

    A pomyśl, czy nie sprawdziłbysię dalmierz laserowy na obrotowej
    podstawce z możliwością zapisu odległości i kąta podstawy. Do tego
    lunetka celownicza abyś wiedział w co celujesz i ... dyktafon. A teraz
    drzewo 15 i pach, a teraz drzewo 16, pach.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 8. Data: 2012-02-23 16:29:18
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    > GPSy używane w rolnictwie mają dokładności rzędu 10 cm, oczywiście z
    > sygnałem korekcyjnym. Do tego co potrzebujesz wystarczy ruchomy
    > odbiornik z przyciskiem - zapamiętaj moją pozycję ;)

    Takie coś, jeśli nie jest za drogie, było by idealne.
    Siedzę z moim problemem na forum dyskusyjnym dla geodetów od pół roku i tam
    wszyscy twierdzą, że dokładność 10cm da mi sprzęt za 20 tysięcy złotych
    (przy czym nie ma gwarancji, że będzie odbierał sygnał z GPRS/nadajników
    naziemnych przy zalesionej działce).

    R.

  • 9. Data: 2012-02-23 17:34:56
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

> [...]
    > automatycznie plan terenu. Obawiam się, że robienie tego ręcznie zajmie
    > pradopodobnie tyle samo czasu, co obecnie.

    Wydaje mi się, że robienie tego ręcznie będzie w miarę proste. Dalmierz
    sprzężony z encoderem będzie dawał informację o odległości oraz kącie
    poszczególnych punktów. Te dwie wartości, korzystając z funkcji
    trygonometrycznych, można przeliczyć na współrzędne X,Y. Planuję, aby
    aplikacja na PC tworzyła zwykły plik graficzny BMP z chmurą pomierzonych
    punktów. Potem kilka takich plików graficznych będę nakładał jeden na drugi.
    Zrobiłem symulację.

    Załóżmy, że mamy taką oto działkę:
    http://img84.imageshack.us/img84/9156/dzialka1.png
    Moje urządzenie (które jeszcze nie powstało) stawiałbym w punktach 1, 2, 3,
    4.

    Najpierw pomiary z punktu 1. Otrzymamy punkty o współrzędnych takich, jak te
    czerwone kropki. (Robiłem to na oko, więc nie jest zbyt dokładnie).
    http://img828.imageshack.us/img828/8300/dzialka2.png

    Potem pomiary z punktu 2.
    http://img846.imageshack.us/img846/5308/dzialka3.png

    Potem pomiary z punktu 3.
    http://img692.imageshack.us/img692/2466/dzialka4.png

    Pomiary z punktu 4.
    http://img833.imageshack.us/img833/9927/dzialka5.png

    Punkty ze wszystkich czterech stanowisk pomiarowych na jednym obrazku.
    http://img515.imageshack.us/img515/3351/dzialka6.png

    Mamy cztery obrazki z punktami pomierzonymi ze stanowisk 1, 2, 3, 4. Teraz
    trzeba te obrazki nanieść na jeden wspólny obrazek i mamy plan działki.
    http://img205.imageshack.us/img205/598/dzialka7.png

    Do to tych moich poprzednich rozważań dodam, że trudne jest narysowanie
    samych granic działki, gdy jest ona skoszona (nie ma kątów prostych) i mamy
    sam dalmierz, a nie ma możliwości zmierzenia przekątnych (np. zasłania je
    budynek). Z moim urządzeniem (albo tachimetrem geodezyjnym) byłoby to
    łatwiej zrobić.

    Pozdrawiam,
    R.

  • 10. Data: 2012-02-23 17:51:08
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

> [...]
    > mamy sam dalmierz, a nie ma możliwości zmierzenia przekątnych (np.
    > zasłania je budynek). Z moim urządzeniem (albo tachimetrem geodezyjnym)

    Jeśli wystarczy Ci bitmapa, to nie ma problemu. Myślałem, że chcesz to
    wrzucać do jakiegoś programu geodezyjnego z obiektami wektorowymi.

    Jak sobie przypomnę, co to było za urządzenie, to napiszę.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba