  • 1. Data: 2022-08-17 11:02:53
    Temat: Ustapienie pierwszenstwa pieszemu
    Od: mk4 <m...@d...nul>

    No wlasnie - co właściwie to oznacza obecnie - ustapienie pierwszenstwa
    pieszemu?

    Tak wyglada obecna definicja definicja:

    "ustąpienie pierwszeństwa - powstrzymanie się od ruchu, jeżeli ruch
    mógłby zmusić kierującego do zmiany kierunku lub pasa ruchu albo
    istotnej zmiany prędkości, pieszego - do zatrzymania się, zwolnienia lub
    przyspieszenia kroku, a osobę poruszającą się przy użyciu urządzenia
    wspomagającego ruch - do zatrzymania się, zmiany kierunku albo istotnej
    zmiany prędkości"

    oraz jeszcze to:

    "Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest
    obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby
    nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym
    przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu
    znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście, z
    zastrzeżeniem ust. 1a."

    Istotne slowo, ktore tutaj wystepuje to "zmusic". To dość silne
    określenie - zwykle zmuszenie do czegoś oznacza, że nie było innego
    wyjścia lub innej mozliwości i zostalismy do czegos zmuszeni.

    Biorąc powyższe pod uwagę jak należy rozumieć ustapienie pierwszenstwa
    pieszemu?
    W niektorych sytuacjach sprawa jest jasna - faktycznie trzeba zatrzymac
    pojazd, bo jesli tego nie zrobimy to nastapi potracenie. No i tutaj
    faktycznie zmusilibysmy owego piszego to podejcia jakiegos dzialania aby
    potracenia uniknac - to jest jasne.

    Jest jednak cala gama przypadkow, gdzie predkosci, odleglosci i kierunki
    poruszania sie pieszego i pojazdu (tutaj wykluczam konieczność
    zatrzymania sie pojazdu wynikająca z innych przepisów) sa takie, że z
    pewnym marginesem nie zachodzi sytuacja kolizyjna miedzy obiektami i
    jest tak, ze pojazd moze przejechac a pieszy moze przejsc i nie jest on
    do niczego zmuszony w tej sutacji.

    W praktyce jednak obserwuje zachowania kierowcow, gdzie nagminnie
    zatrzymuja oni pojazd także w sytuacji, gdzie zgodnie z tym jak stoi w
    przepisach - mogliby pojechac dalej nie popelniajac wykroczenia.

    Zatem jak to jest z tymi kierowcami - sa naduprzejmi, nie znaja
    przepisów czy moze jeszcze cos innego?.

    Pozostaje jeszcze w tym wszystkim tzw. intencja ustawodawcy. Jaka była w
    zasadzie? Przecież chyba nie byłoby problemu aby ten fragment
    przeredagować i nadać brzmienie, że w obrebie przejscia dla pieszych
    kierowca jest zobowiazany do bezwzglednego zatrzymania pojazdu celem
    ustapienia pierwszenstwa pieszym wchodzacym na przejscie i znajdujacym
    sie na przejsciu. Bylaby sprawa jasna do interprecacji.
    Ale tak nie zrobiono, dlaczego? Czy brak takiego sprecywoania nie jest
    przeslanka wlasnie do tego, ze niekoniecznie trzeba sie zatrzymać aby
    pierwszenstwo pieszego nie zostalo naruszone?

    Kolejna sprawa to co z przypadkiem kiedy pieszy stoi przy przejsciu?
    Poki co ani na nim nie jest ani na nie nie wchodzi. Czy ktos moze
    podrzucic przepis na ten przypadek? Z czego mialoby wynikac, ze taki
    pieszy tez ma pierwszenstwo? O ile mi wiadomo w ruchu pojazdow mozna
    zrzec sie pierwszenstwa zatrzymujac pojazd i przepuszczajac kogos. A jak
    jest tutaj z pieszym?

    --
    mk4

  • 2. Data: 2022-08-17 12:09:51
    Temat: Re: Ustapienie pierwszenstwa pieszemu
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 17.08.2022 o 11:02, mk4 pisze:
> [...]
    > pieszy tez ma pierwszenstwo? O ile mi wiadomo w ruchu pojazdow mozna
    > zrzec sie pierwszenstwa zatrzymujac pojazd i przepuszczajac kogos. A jak

    Ustąpić znaczy "zrzec się czegoś na czyjąś korzyść". Czyli samochód ma
    pierwszeństwo ale ustępuje pierwszeństwa pieszemu :-)

    Te obłąkańce nie wiedzą w ogóle co wymyślają.

  • 3. Data: 2022-08-17 12:36:31
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    W dniu 2022-08-17 o 11:02, mk4 pisze:

> [...]
    > przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu
    > znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście, z

    Najlepiej zestawić to art. 13
    1a. Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo
    przed pojazdem. Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma
    pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju.

    Oraz z art. 14
    Zabrania się:
    1)wchodzenia na jezdnię:
    a)bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych,
    b)spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi;

    i można się bujać od ściany do ściany dzieląc włos na czworo
    Czy kierowca nie ustąpił, czy pieszy wszedł bezpośrednio przed
    nadjeżdżający pojazd, a może spoza przeszkody.

    > Biorąc powyższe pod uwagę jak należy rozumieć ustapienie pierwszenstwa
    > pieszemu?

    Nierozjechanie go.

    > Zatem jak to jest z tymi kierowcami - sa naduprzejmi, nie znaja
    > przepisów czy moze jeszcze cos innego?.

    Ostatnio w innym temacie o tym sobie dywagowałem. Przetresowanie
    kierowców oraz strach przed wysokimi mandatami. No i trochę jednak
    uświadomienie - jedyny plus jest taki, że chyba zwiększyli czujność i
    baczniej obserwują otoczenie w czasie jazdy.
    Co to znaczy "nie znają przepisów"? Ty znasz już wszystkie odnośnie
    zagadnienia, a mimo to nie masz pewności.

    > Pozostaje jeszcze w tym wszystkim tzw. intencja ustawodawcy.

    he he

> [...]
    > ustapienia pierwszenstwa pieszym wchodzacym na przejscie i znajdujacym
    > sie na przejsciu. Bylaby sprawa jasna do interprecacji.

    Tego by brakowało. Ale jedyny możliwy 100% jasny przepis to nakaz
    zatrzymywania się przed przejściem - bezwzględnie zawsze.

    > Ale tak nie zrobiono, dlaczego? Czy brak takiego sprecywoania nie jest
    > przeslanka wlasnie do tego, ze niekoniecznie trzeba sie zatrzymać aby
    > pierwszenstwo pieszego nie zostalo naruszone?

    Te przepisy w tej formie są właściwie po to, żeby była podstawa do
    mandatu, wyroku, jak coś się stanie. Potrącenie na przejściu - jest artykuł.
    Normalny człowiek widząc przed sobą człowieka na ulicy, czy przejściu,
    zatrzyma auto i nie trzeba mu do tego przepisów. Normalny człowiek nie
    będzie dla własnego dobra wchodzić na pałę na ulicę, która służy do
    ruchu pojazdów.

    > Kolejna sprawa to co z przypadkiem kiedy pieszy stoi przy przejsciu?
    > Poki co ani na nim nie jest ani na nie nie wchodzi. Czy ktos moze
    > podrzucic przepis na ten przypadek?

    Nie, bo nie ma(założę się). Czekam na jakieś uzasadnienie wyroku, czy
    coś takiego, kiedy coś się niestety wydarzy - gdzie sąd będzie
    roztrząsał, czy stojący to wchodzący.

    Przydałaby się też jakaś medialna tresura pieszych ponieważ nagminnie
    łamią przepisy art 14., szczególnie pkt.: 1,2,4 i 8
    W mieście jest masa przejść, gdzie ludzie wychodzą spoza zasłaniającego
    zaparkowanego auta, czy czegoś innego, i z moich obserwacji większość
    nie jest świadoma, że to dość niebezpieczne, a już na pewno, że łamią
    jakieś przepisy. Raczej uważają, że pasy dają im jakąś ochronę.

  • 4. Data: 2022-08-17 12:43:20
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    W dniu 2022-08-17 o 12:36, pueblo pisze:

    > he he

    albo mieć ciasteczko i zjeść ciasteczko

  • 5. Data: 2022-08-17 13:37:33
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 17.08.2022 o 11:02, mk4 pisze:
    > No wlasnie - co właściwie to oznacza obecnie - ustapienie pierwszenstwa
    > pieszemu?

    To znaczy dokładnie to samo, co ustąpienie pierwszeństwa pojazdom.

    > Zatem jak to jest z tymi kierowcami - sa naduprzejmi, nie znaja
    > przepisów czy moze jeszcze cos innego?.

    Nie znają przepisów.
    Niedawno tutaj ktoś pisał, że piesi popełniają wykroczenie, wyprzedzając
    się podczas przechodzenia przez przejście. :D

    > Kolejna sprawa to co z przypadkiem kiedy pieszy stoi przy przejsciu?

    W czym widzisz problem?
    Samochody też czasem parkują przy skrzyżowaniu...

    > Z czego mialoby wynikac, ze taki
    > pieszy tez ma pierwszenstwo?

    To wynika z prawa o ruchu drogowym. Pieszy na chodniku ma zawsze
    pierwszeństwo przed pojazdami.

    > O ile mi wiadomo w ruchu pojazdow mozna
    > zrzec sie pierwszenstwa zatrzymujac pojazd i przepuszczajac kogos. A jak
    > jest tutaj z pieszym?

    Też możesz zatrzymać pojazd.
    Pieszemu również wolno przepuszczać pojazd, nie otrzyma mandatu za
    udzielenie pierwszeństwa pojazdom.

    --
    -
    Akarm

  • 6. Data: 2022-08-17 15:13:33
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 17.08.2022 o 12:36, pueblo pisze:

> [...]
    > Co to znaczy "nie znają przepisów"? Ty znasz już wszystkie odnośnie
    > zagadnienia, a mimo to nie masz pewności.

    O to to.

> [...]
    > zatrzyma auto i nie trzeba mu do tego przepisów. Normalny człowiek nie
    > będzie dla własnego dobra wchodzić na pałę na ulicę, która służy do

    O to to.

> [...]
    > nie jest świadoma, że to dość niebezpieczne, a już na pewno, że łamią
    > jakieś przepisy. Raczej uważają, że pasy dają im jakąś ochronę.

    Akurat wychodzenie nie być widoczne dla wychodzącego. Należy raczej
    zgłaszać takie sytuacje zasłonięcia. U mnie notorycznie dostawczak
    parkował na parkingu przed przejściem. A przed rondem przed znakiem
    przejścia stało drzewo zasłaniające znak.

  • 7. Data: 2022-08-18 04:53:06
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 17.08.2022 o 11:02, mk4 pisze:
    > No wlasnie - co właściwie to oznacza obecnie - ustapienie pierwszenstwa
    > pieszemu?

    Normalnie, widzisz, że che przełazić to hamujesz i wpuszczasz.
    Problemem dla niektórych jest zwolnienie do prędkości, żeby mu to
    umożliwić a nie zatrzymać. Ja nie mam z tym problemu. Gdzie masz problem?

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 8. Data: 2022-08-18 09:42:24
    Od: mk4 <m...@d...nul>

    On 2022-08-18 04:53, LordBluzg(R)?? wrote:

    > Normalnie, widzisz, że  che przełazić to hamujesz i wpuszczasz.
    > Problemem dla niektórych jest zwolnienie do prędkości, żeby mu to
    > umożliwić a nie zatrzymać. Ja nie mam z tym problemu. Gdzie masz problem?

    Biorac pod uwage to co napisales to chodzi o pojecie "umozliwic".

    Z moich obserwacji wynika, ze owo "umozliwienie" kierowcy wiaza z
    zatrzymaniem pojazdu. No i probuje dla tego zachowania znalezc
    odpowiednie umocowanie w przepisach - jak widac z marnym skutkiem.

    Rzecz w tym, ze jest cala grupa przypadkow, gdzie nie zatrzymujac
    pojazdu nie zabieramy pieszemu mozliwosci przescia ani nie wymuszamy na
    nim pierwszenstwa - moze on dalej sie poruszac i (z pewnym jeszcze
    marginesem) nie ma kursu kolizyjnego z pojazdem.

    Najczesciej jest to sytuacja w ktorej my przejezdzamy przed pieszym
    (technicznie jest jeszcz eopcja, gdzie przejezdzamy za nim). Pierwsza
    sytuacja moze wystapic jak pieszy zbliza sie do przejscia lub faktycznie
    na nie wchodzi a nawet jak jest juz na przejsciu. przykladowo pieszy
    wchodzi na jedzdnie z prawej strony a my jestesmy na trzecim pasie i
    spokojnie mozemy przejechac zanim pieszy do tego trzeciego pasa dotrze.
    Zatem w mysl przepisow nie ma tutaj wymuszenia (pieszy moze sobie isc i
    do niczego zlego nie dojdzie) wedle przepisow i przejscie jest mu
    umozliwione (poslugujac sie zwrotem, ktorego uzyles).

    Niemniej jednak cala masa kierowcow zatrzymuje sie. Tylko z czego to
    mialoby wynikac? Ustawodawca nie zapisal przeciez jasno, ze jak pieszy
    jest na przejsciu lub w jego poblizu to trzeba sie bezwzglednie
    zatrzymac. Zatem czemu sie zatrzymuja w absurdalnych sytuacjach
    (mistrzostwem jest juz przejscie z wysepka, gdzie sa w sumie dwa
    przejscia - a oni zatrzymuja si ejak pieszy jest jeszcze hen na tym
    drugim przejsciu).

    Oczywiscie temat wzial sie stac, ze takie (jak sie zdaje) niewlasciwe
    naduprzejme zachowanie kierowcow prowadzi do istotnych utrudnien w ruchu
    w sytuacjach jego sporego natezenia.

    --
    mk4

  • 9. Data: 2022-08-18 12:01:04
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 18.08.2022 o 09:42, mk4 pisze:

    > Niemniej jednak cala masa kierowcow zatrzymuje sie. Tylko z czego to
    > mialoby wynikac?

    Bywają takie tępaki, które muszą urządzać sobie postój w najmniej
    oczekiwanych miejscach. Jak na przykład ten fiut, który najpierw (HGW
    dlaczego?) strąbił przejeżdżającego przez rondo, a następnie postanowił
    na tym rondzie się zatrzymać.
    https://youtu.be/WsnpYveUllM?t=342

    --
    -
    Akarm

  • 10. Data: 2022-08-18 12:25:24
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 18-08-2022 o 12:01, Akarm pisze:

    > ten fiut, który najpierw (HGW
    > dlaczego?) strąbił przejeżdżającego przez rondo, a następnie postanowił
    > na tym rondzie się zatrzymać.

    Miał wjechać w wymuszającego na nim pierwszeństwo (podczas wjazdu na
    rondo), czy o co Ci chodzi?