  • 1. Data: 2011-06-22 15:47:05
    Temat: Uziemienie
    Od: "rageofhonor" <w...@w...pl>

    Nie wiem czy to właściwa grupa. Z góry przepraszam jeśli jestem tutaj źle.

    Mam pytanie dotyczące uziemienia. Podłączyłem przedłużacz z bolcem do
    gniazdka bez bolca i na bolcach od przedłużacza jest faza. Dlaczego?

    Podobnie jest z lodówką. Podłączyłem lodówkę do gniazdka bez bolca i okazało
    się że obudowa jest pod napięciem.
    Siłą żeczy musiałem kupić gniazdko z bolcem i mostkować z zerem bo nie ma
    przewodu od uziemienia.

  • 2. Data: 2011-06-22 16:52:05
    Temat: Re: Uziemienie
    Od: Bassteq <b...@o...pl>

    > Mam pytanie dotyczące uziemienia. Podłączyłem przedłużacz z bolcem do
    > gniazdka bez bolca i na bolcach od przedłużacza jest faza. Dlaczego?

    ciekawe / niemożebne zero i uziom w przedłużaczu zmostkowane? Podłącz
    przedłużacz odwrotnie do gniazdka (obróć wtyczkę). Więcej nie pomogę bo
    mogę się nie znać.

    Bassteq

  • 3. Data: 2011-06-22 16:56:57
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

    > Mam pytanie dotyczące uziemienia. Podłączyłem przedłużacz z bolcem do
    > gniazdka bez bolca i na bolcach od przedłużacza jest faza. Dlaczego?

    Sam przedłużacz?
    Nie ma fazy. Jakieś napięcie może się pojawić, ale wykrywane będzie przez
    wskaźnik neonowy, miernik raczej już nie.

    > Podobnie jest z lodówką. Podłączyłem lodówkę do gniazdka bez bolca i
    > okazało się że obudowa jest pod napięciem.

    Napięcie to nie jest niebezpieczne dla życia, ale może pojawić niebezpieczne
    i po to ten bolec. Lodówkę czy tego typu urządzenia (komputer) trzeba
    koniecznie podłączyć do gniazdka z bolcem. W przypadku uszkodzenia lodówki
    czy czegoś tam, bolec ratuje życie.

    > Siłą żeczy musiałem kupić gniazdko z bolcem i mostkować z zerem bo nie ma
    > przewodu od uziemienia.

    Można to uznać, jak powiedziała pewna pani z papugą na ramieniu.

    --
    Desoft

  • 4. Data: 2011-06-22 17:16:21
    Od: "rageofhonor" <w...@w...pl>

    Użytkownik "Bassteq" <b...@o...pl> napisał w wiadomości

    > ciekawe / niemożebne zero i uziom w przedłużaczu zmostkowane? Podłącz
    > przedłużacz odwrotnie do gniazdka (obróć wtyczkę). Więcej nie pomogę bo
    > mogę się nie znać.
    >
    > Bassteq

    Podłączone odwrotnie. Jest to samo. Badane śrubokrętem z diodą.

  • 5. Data: 2011-06-22 17:27:15
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Wed, 22 Jun 2011 19:16:21 +0200, rageofhonor napisał(a):

    > Podłączone odwrotnie. Jest to samo. Badane śrubokrętem z diodą.

    Tak ma być. Neonówka (nie dioda :) świeci na skutek przepływu prądu przez
    pojemności i upływności. Po prostu podłaczaj do gniazda z bolcem te rzeczy
    kltóre tego wymagają (np. lodówka). A jak instalacja nie ma przewodu
    ochronnego to do bolca podłącz przewód zerowy (juz widzę święte oburzenie
    elektryków-purystów:)
    --
    Jacek

  • 6. Data: 2011-06-22 17:53:52
    Od: Konop <k...@g...pl>

    W dniu 2011-06-22 17:47, rageofhonor pisze:
> [...]
    > okazało się że obudowa jest pod napięciem.
    > Siłą żeczy musiałem kupić gniazdko z bolcem i mostkować z zerem bo nie

    Wiele urządzeń posiada na wejściu np. dwa kondensatory połączone
    szeregowo, a punkt "środkowy" jest uziemiony. Jeśli masz gniazdko bez
    uziemienia, ten "dzielnik" daje napięcie ok 110V na obudowę...
    Absolutnie nie należy podłączać NICZEGO, co wymaga uziemienia, do
    gniazdka, które tego uziemienia nie posiada! Jeśli w ogóle w domu nie
    posiadasz przewodu uziemiającego - stosujesz tzw. zerowanie (czyli
    robisz mostki w gniazdku). Natomiast polecałbym wymienić instalację
    ;)... ale do tego czasu stosuj zerowanie.
    BEZWZGLĘDNIE należy podłączać urządzenia wymagające uziemienia do
    gniazdka z uziemieniem bądź zerowaniem! Fakt, bez tego urządzenie
    działa, ale w przypadku awarii to uziemienie/zerowanie może kogoś
    uratować...

    Z zerowaniem niestety jest tak, że w pewnych okolicznościach może okazać
    się także niebezpieczne, dlatego w nowych instalacjach stosuje się
    osobny przewód uziemiający, który daje jeszcze wyższy poziom
    bezpieczeństwa.

    Konop

  • 7. Data: 2011-06-22 19:47:32
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>

    W dniu 2011-06-22 19:53, Konop pisze:
    > Wiele urządzeń posiada na wejściu np. dwa kondensatory połączone
    > szeregowo, a punkt "środkowy" jest uziemiony. Jeśli masz gniazdko bez
    > uziemienia, ten "dzielnik" daje napięcie ok 110V na obudowę...

    Jednak trzeba dodać, bo wiele osób tego nie rozumie, że jest to 110V z
    wysoką impedancją źródła, czyli niegroźne 110V.

> [...]
    > się także niebezpieczne, dlatego w nowych instalacjach stosuje się
    > osobny przewód uziemiający, który daje jeszcze wyższy poziom

    W zasadzie mówisz dobrze, oprócz terminologii i do tego przyczepię się
    bardzo, bo potem czytają to ludzie rzucający bez sensu terminami,
    których nie rozumieją.

    ZEROWANIE to jest UZIEMIENIE punktu neutralnego instalacji. Dotyczy to
    tylko i wyłącznie potencjału na przewodzie środkowym, który dzięki temu
    nazywa się N. Zerowanie występuje w instalacjach TN, TT, TI. Natomiast
    nie występuje w instalacjach IT, II, tam punkt środkowy oznacza się
    literą M.

    Odbiorniki UZIEMIAMY nie ZERUJEMY. Pojęcie zerowanie nie ma sensu w
    przypadku odbiornika. Owszem, możemy uziemić odbiornik poprzez przewód
    N, wykorzystując fakt, że jest on wyzerowany, ale to jest cały czas
    uziemienie, a nie zerowanie. Taka instalacja nazywa się TN-C albo
    TN-C-S. Natomiast jeśli uziemiamy osobnym przewodem, mamy instalację
    TN-S, TT albo IT.

    Niektóre źródła kwestionują istnienie instalacji TI i II, a tymczasem,
    zwłaszcza ta pierwsza jest popularnym typem w starych polskich domach.
    Wszędzie tam, gdzie jest gniazdko bez bolca uziemiającego, mamy do
    czynienia z instalacją TI. Można z niej łatwo przejść na TN-C, właśnie
    podłączając bolec uziemiający do przewodu N.

  • 8. Data: 2011-06-22 20:23:25
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Wed, 22 Jun 2011 21:47:32 +0200, Tomasz Wójtowicz napisał(a):

    > Jednak trzeba dodać, bo wiele osób tego nie rozumie, że jest to 110V z
    > wysoką impedancją źródła, czyli niegroźne 110V.
    To "niegroźne" napięcie upaliło mi LPC Winbonda na płycie głównej kompa
    przez LPT drukarki (luźna wtyczka zasilania w drukarce i jak się okazało
    brak zerowania w gniazdku).

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 9. Data: 2011-06-22 21:30:59
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>

    W dniu 2011-06-22 22:23, Jaroslaw Berezowski pisze:

    > To "niegroźne" napięcie upaliło mi LPC Winbonda na płycie głównej kompa
    > przez LPT drukarki (luźna wtyczka zasilania w drukarce i jak się okazało
    > brak zerowania w gniazdku).

    Istotne jest życie ludzkie. Trwałość sprzętu jest drugorzędną sprawą.

    Natomiast LPT to są złącza typu open-collector, więc je można uwalić
    nawet ładunkiem elektrostatycznym z palców.

    I jeszcze raz - brak UZIEMIENIA a nie ZEROWANIA.

  • 10. Data: 2011-06-23 06:36:56
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

> [...]

    > przypadku odbiornika. Owszem, możemy uziemić odbiornik poprzez przewód
    > N, wykorzystując fakt, że jest on wyzerowany, ale to jest cały czas

    Możesz przytoczyć jakiś autorytet (normę, przepis) który potwierdzi twoje
    twierdzenie?
    --
    Jacek