  • 1. Data: 2024-03-29 17:35:20
    Temat: VeloBank przejęty przez amerykanski fundusz
    Od: Marcin Mokrzycki <m...@p...pl>

    VeloBank przejęty. Nowym właścicielem amerykański fundusz Cerberus

    Cerberus podpisał przedwstępną umowę zakupu 100 proc. akcji VeloBanku, na
    co ma wydać niecałe 1,1 mld zł

    Bankowy Fundusz Gwarancyjny poinformował, że spółka zależna amerykańskiego
    funduszu Cerbeus Capital Management podpisała przedwstępną umowę zakupu 100
    proc. akcji VeloBanku. Kwota tej inwestycji to 1,075 mld zł. Wydaje się, że
    to dość atrakcyjna cena, bo opiewa na nieco więcej niż dwukrotność rocznego
    zysku VeloBanku, który w ub. roku wyniósł ok. 0,45 mld zł. Finalizacja
    transakcji spodziewana jest w połowie bieżącego roku, chociaż wcześniej
    zgodę na nią musi wydać Komisja Nadzoru Finansowego.

    Na kwotę, jaką wyasygnował Cerberus, składa się 375 mln zł za akcje oraz
    700 mln zł dokapitalizowania banku. Środki pozwolą instytucji spełnić
    wymogi kapitałowe.

    https://www.cashless.pl/15170-velobank-cerberus

    --
    Marcin Mokrzycki

  • 2. Data: 2024-04-02 08:01:16
    Temat: Re: VeloBank przejęty przez amerykanski fundusz
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 29 Mar 2024 17:35:20 +0100, Marcin Mokrzycki wrote:
> [...]
    > zysku VeloBanku, który w ub. roku wyniósł ok. 0,45 mld zł. Finalizacja

    Za Getinu bank nie mógł zysku osiągnąc przez wiele lat.
    Trudno powiedzieć, na ile to był zabieg księgowy, rezerwy na kredyty
    frankowe.

> [...]
    >
    > Na kwotę, jaką wyasygnował Cerberus, składa się 375 mln zł za akcje oraz
    > 700 mln zł dokapitalizowania banku. Środki pozwolą instytucji spełnić

    no i tu jest ciekawostka - bo o ile pamietam poprzednie komunikaty,
    to VB był juz dokapitalizowany przez BFG i/lub inne banki.
    A 0.7mld to chyba za mało na dokapitalizowanie Getinu ... chyba, ze w
    międzyczasie klienci wycofali depozyty. Ale biorąc pod uwage
    oddzielenie kredytów CHF ... ktos musiał grube mld dosypać.

    Tamte wydatki ... poszły w straty?

    J.

  • 3. Data: 2024-04-02 19:27:30
    Od: Marcin Mokrzycki <m...@p...pl>

    On Tue, 2 Apr 2024 08:01:16 +0200, J.F wrote:

> [...]
    > Za Getinu bank nie mógł zysku osiągnąc przez wiele lat.
    > Trudno powiedzieć, na ile to był zabieg księgowy, rezerwy na kredyty

    Franki na pewno nie dawały szans na wyjście na plus. Ale też ostatni rok to
    rekordowe zyski ze względu na wysokie stopy procentowe. 97% wyniku to
    odsetki, niecałe 3% są z prowizji.

> [...]
    > międzyczasie klienci wycofali depozyty. Ale biorąc pod uwage
    > oddzielenie kredytów CHF ... ktos musiał grube mld dosypać.

    Raczej klienci zwiększają depozyty, więc i bank musi podnosić kapitał
    własny, żeby spełniać warunki kapitałowe.

    > Tamte wydatki ... poszły w straty?

    Pewnie na pokrycie strat lat ubiegłych.

    --
    Marcin Mokrzycki

  • 4. Data: 2024-04-04 12:09:32
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 2 Apr 2024 19:27:30 +0200, Marcin Mokrzycki wrote:

    > Franki na pewno nie dawały szans na wyjście na plus.

    Hm, przez lata to one IMHO przynosiły zysk.
    Tylko ostatnio z ryzykiem, że trzeba będzie wszystko zwrócic.

    Jak to księgowo rozwiązywali, to nie wiem - fundusz rezerwowy,
    obnizona wycena kredytów ... no i tu można cały zysk schować.
    Choć może to złe słowo, to raczej zysk był iluzoryczny w obliczu
    zagrożenia wyrokami :-)

    > Ale też ostatni rok to
    > rekordowe zyski ze względu na wysokie stopy procentowe. 97% wyniku to
    > odsetki, niecałe 3% są z prowizji.

    Stopy kredytów wysokie, ale też stopy depozytów wysokie.
    No chyba, ze nie wszyscy klienci dbają, sporo trzyma pieniądze na
    niski procent.

    Swoją drogą - ciekawe, ze banki tak lubią promocje "na nowe środki".
    To klientów zmusza do wypłacania ... i czy tu nie powstaje ryzyko?

    > Raczej klienci zwiększają depozyty, więc i bank musi podnosić kapitał
    > własny, żeby spełniać warunki kapitałowe.

    no ale tak patrzę w raport
    https://www.velobank.pl/o-banku

    Kapitały własne 1.028 mld.

    I ktos to kupił za 375 mln? Super interes.

    Można też przeczytać
    "W dniu 27 listopada 2023 roku został dokonany w rejestrze
    akcjonariuszy wpis o przeniesieniu własności akcji
    zwykłych imiennych serii A należących do Systemu Ochrony Banków
    Komercyjnych Spółka Akcyjna na Podmiot
    Zarządzający Aktywami S.A. (dalej: ,,PZA"), który powstał na mocy art.
    224 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r.
    o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów
    oraz przymusowej restrukturyzacji"

    Ten PZA miał 49% akcji i 0% głosów.
    Cos mi się widzi, ze te inne banki troche wych*li..

    > Pewnie na pokrycie strat lat ubiegłych.

    Teoretycznie GNB ciągle miał jakies kapitały własne.
    Juz gdzies w okolicach zera, ale jesli ponizej to niby niewiele.
    Jakby nowi udziałowcy pokryli straty z lat ubiegłych ... to nowy bank
    miałby spore kapitały własne, a ma raczej umiarkowane.

    Tylko potem nastąpiła wyzsza kombinacja. Depozyty i zdrowe kredyty
    przeniesiono do nowego banku, a frankowe zostały w starym.
    Na mój gust to w nowym banku powstaje dziura w bilansie,
    którą trzeba jakoś uzupełnić.
    Albo ktoś wpłaci, albo się wpisze zobowiązanie starego banku, które
    się wydaje zasadne, ale możliwości zwrotu ... pod dużym
    znakiem zapytania.

    https://www.money.pl/banki/getin-noble-bank-przejety
    -6817626783157088a.html

    "Na przeprowadzenie przymusowej restrukturyzacji oraz zapewnienia
    nieprzerwanej obsługi klientów banku i bezpieczeństwa ich środków
    przeznaczono kwotę 10,34 mld zł bezzwrotnego wsparcia, z czego 6,87
    mld pochodzi z funduszy własnych BFG, a 3,47 mld zł to zaangażowanie
    środków SOBK. Z oszacowania przygotowanego przez Deloitte Advisory
    wynika, że Getin Noble Bank miał ujemne kapitały własne na poziomie
    -3,6 mld zł. "

    to jak - 10 mld, czy "do 10 mld" ?

    I wlasnie tych 10mld przepadło, czy gdzies tam czeka do zwrotu?

    Niby ten stary bank powinien mieć teraz spore zyski, ktore syndyk
    mógłby wypłacać ... ale komu?
    No i ten zysk może się blyskawicznie zamienić w stratę, jak klienci
    zaczną w sądach wygrywać.
    Ale nie wiem czy opłaca im się wygrać, czy lepiej podpisać jakąś
    zerową ugodę. Bo wygrana może się łatwo zamienić w dużą przegraną :-)

    J.

  • 5. Data: 2024-04-04 13:14:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 4 Apr 2024 12:09:32 +0200, J.F wrote:

    A propos tematu - Czarnecki/Giertych wygrali sprawę kary 20mln

    https://www.bankier.pl/wiadomosc/Czarnecki-wygral-z-
    KNF-20-mln-zlotych-kary-za-Getin-Bank-bezprawne-8598
    407.html

    "Sąd stwierdził, że nałożenie kary zostało wydane z rażącym
    naruszeniem prawa i Konstytucji."

    Ciekaw jestem uzasadnienia, co tam KNF nawywijała ...

    A 3 mln odsetek od 20mln na rok ... dobry biznes :-)

    Zapłacił ... Skarb Panstwa?

    J.

  • 6. Data: 2024-04-04 13:32:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 4 Apr 2024 13:14:55 +0200, J.F wrote:
> [...]
    > naruszeniem prawa i Konstytucji."
    >
    > Ciekaw jestem uzasadnienia, co tam KNF nawywijała ...
    >
    > A 3 mln odsetek od 20mln na rok ... dobry biznes :-)

    A propos pytając ... to był ubiegły rok ... Giertych przychodził
    do sądu na rozprawy, czy jakis pracownik/partner jego kancelarii?

    J.